/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Resonans i åbent rør
Fra : jonas_999
Vist : 3628 gange
200 point
Dato : 21-09-06 21:59

Hvordan kan der opstå resonans i et åbent rør (åbent i begge ender)? Der er jo ikke nogen "endevæg" lydbølgerne kan blive reflekteret mod.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 22:41

Det er lidt svært at forklare, men her er et forsøg (uden garanti )
Det er vigtigt at indse, at lyd forplanter sig som longitudinalbølger altså længdebølger i luften. Dvs. når lyden forplanter sig er det ikke de enkelte luftmolekyler der bevæger sig fra fx en tonegenerator og frem til til øret. De enkelte luftmolekyler bevæger sig frem og tilbage (fortætninger og fortyndinger) og skubber til nabomolekylerne. (lidt ligesom en vandbølge: her er det jo heller ikke "vanddelene" der bevæer sig frem men forstyrrelsen)
Når nu luftmolekylerne bevæger sig frem og tilbage kan du jo opfatte det som en slags tilbagekastning fra en "endevæg". Dermed bliver der mulighed for at der kan dannes knude i rørets midte og bug i hver ende og dermed resonans.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-09-06 22:44

Bølgerne bliver kastet tilbage fordi de møder en ændring i modstand.
Om modstanden bliver større, som den gør ved enden af et lukket rør eller mindre som ved enden af et åbent rør betyder ikke det store.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 28-09-06 21:06

pirt > Den forklaring forstår jeg ikke. Hvilken funktion har røret så?

Bertel > Jeg forstår ikke hvordan bølgen bliver tilbagekastet hvis modstanden bliver mindre.

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 200 point
Dato : 28-09-06 21:31

For at få en afgrænset luftmængde og bevægelsesretning. Hvis man bare sætter luft i bevægelse i vilkårlig retning, vil man ikke kunne konstatere effekten (energien er for lille)

Godkendelse af svar
Fra : jonas_999

Dato : 03-10-06 20:55

Tak for svaret pirt03.

Kommentar
Fra : apors

Dato : 04-11-06 22:50

Jeg kan måske give en lidt anden måde at se det på, hvor vi undgår at snakke om modstandændring... hvis jeg kan foreklare det!! Når lyd udbreddes, så snakker man om de enkelte molekylers partikelhastigheder, og det tryk de giver over alm. atmosfærisk tryk pga. fortætninger og fortyndinger (som pirt03 forklarer). I et rør med en lukket ende, der vil trykket være maksimalt (hvis tætningen er lavet af et hårdt materiale) i den lukkede ende for resonansfrekvenser, hvor partikelhastigheden er nul (ideelt). Snakker vi nu i stedet om et åbent rør, der vil de frekvenser, der har bølgelængder der er heltal af den halve rørlængde være resonansfrekvenser. Det kan forstås ved at se på trykket i de åbne ender for resonansfrekvenserne. Resonansfrekvenserne vil nemlig have trykket nul i enderne, hvilket er det samme som luften udenfor røret. Bølgen bliver hermed en stående bølge!, hvor den næste indkommende bølge i røreret forstærker den stående bølge (de er i fase). Der er selvfølgelig tab i røret/lydbølgen, så resonansfrekvenserne får en endelig amplitude.
Jeg ved ikke om det giver mening, men essensen er at resonansfrekvensernes lydtryk i rørenderne er den samme som den omgivende luft=De kan altså ikke flytte sig videre!