/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Rødbede pølse
Fra : Annela
Vist : 1336 gange
100 point
Dato : 20-09-06 15:53

Hej
For mange år siden fik jeg noget der blev kaldt rødbedepølse - det smagte meget lig blodpølse og blev også spist med sirup. Det smagte hammer godt!
Det vil glæde mig meget hvis der er nogen der kender denne ret og kan hjælpe med en opskrift.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-09-06 17:24

Hej Annela.

Jeg tror desværre at det bliver hulens svært at finde frem til den ønskede opskrift på Rødbedesuppe.
Jeg kan ikke hjælpe dig med opskriften men jeg kan give dig en idé

Min mor efterlyste engang for år tilbage, en opskrift på noget hun kaldte 'Bollemælk' - jeg havde aldrig hørt om det og gjorde alt for at finde en eller anden der kunne hjælpe - uden resultat.

Så fik jeg den idé at gå over på vores lokale plejehjem, der fik jeg lov til at spørge nogle af beboerne om de kendte denne gamle spise og dét kan du tro de gjorde

Jeg napper plejehjemmets ugeblad når jeg kan komme i nærheden af det - mest fordi der engang imellem står noget lokalt som har min interesse - men deri kan jeg se at det sker at retten 'Bollemælk' er på menuen

Ligeledes efterlyste en dame jeg kendte, en ret som hun kaldte 'Dykænder'. Denne dame var, på det tidspunkt 92 år og ovre fra Den jyske Hede. Hun kunne ikke huske hvad retten bestod af, kun at hun havde fået det hos sine bedsteforældre da hun var barn. Det lykkedes mig at finde frem til at 'Dykænder' blot var betegnelsen for rugbrødstern som man dyppede i varm mælk med sukker og kanel, det lyder, efter min mening ikke ret lækkert - men hun nød det

Men for at vende tilbage til Rødbedepølsen - prøv at besøge Jeres lokale Plejehjem, måske kender en eller anden retten, hvis det er en gammel ret.

Det kunne måske osse være en vegetarret du er blevet præsenteret for? Hvis det er dét, så er der jo mulighed for at det er en 'hjemmegjort' opskrift som ikke findes nedskrevet andre steder end hos kokken.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : circelone

Dato : 20-09-06 18:51

Hejsa

Rødbedepølse er ganske rigtig som du angiver en pølse der spises som blodpølse, men at den smager ligesom en blodpølse må reelt set bero på sirupen, der kan være meget gennemtrængende.

Du laver rødbedepølse efter en hvilken som helst opskrift på blodpølse, hvor du blot udskifter mængden af blod med tilvarende mængde kogt moset rødbede.

Det giver en pæn farve, og er for mange nemmere at acceptere at spise fremfor blodpølse.

Skulle du have flere spørgsmål, skal du blot vende tilbage, evt. hvis du ønsker en detaljeret opskrift.

mvh

Circelone

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 20-09-06 20:50

hej Dorte
jeg er typen der elsker mange af de gamle retter deriblandt dykænder, bollemælk, norsk øllebrød, sagosuppe i både rød og hvid og guludgave, managrød, ol.
familien er dog ikke så glade for det så jeg får det ret sjældent.

circelone
hvis du har en opskrift vil jeg meget gerne have den- jeg har aldrig prøvet at lave alm blodpølse og har ingen opskrift.

Accepteret svar
Fra : circelone

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-06 21:32

Hejsa

Her er opskriften.

Først ingredienserne:

900 g godt udkogte rødbeder, dermoses
300 g fine byggryn
500 g rugmel
250 g rosiner
300 g æbler, skåret i meget små tern
4 tsk salt
4 tsk stødt nellike
1 liter sødmælk

og så fremgangsmåden:
Alle ingredienserne røres godt sammen i en skål og hældes i velsmurte franskbrødsforme. "Sliplet"-forme er bedst egnede. Bages i vandbad i 1 1/2 time. De første 20 minutter - eller til vandbadet koger - ved 200 grader, hvorefter der skrues ned til 150 grader.
Kan spises akkurat som almindeligt købt pølse- dvs. lunet på panden i skiver og serveret med æblemos, med sirup eller drysset med sukker og kanel.

mvh

Circelone

Godkendelse af svar
Fra : Annela

Dato : 20-09-06 22:43

Tak for svaret circelone.
super mange gange tak for hjælpen
Den skal absolut prøves.