/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Kan ikke "se" andre pc'ere
Fra : kbe
Vist : 426 gange
100 point
Dato : 17-09-06 15:20

Hej
Jeg har trådløst net via stofa. 4 pc'ere på det trådløse net og 1 printer koblet til 1 af mine pc'ere. Jeg har delt denne printer ud og de andre pc'ere har haft kontakt til den, de har før kunnet udskrive til den men nu kan vi ikke "se" hinanden på hjemme netværket.

Den ene pc har Windows firewall og den anden har Norton firewall. det skulle være åbnet i dem begge, tror jeg nok

Kan nogen hjælpe.
Fil og udskrift deling er aktiveret.

mvh Kim

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-06 15:38

Mange problemer med netværk kan løses ved at installere NWLink Netbios protokollen (IPX/SPX)
Læs om det her: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : kbe

Dato : 17-09-06 16:23

Hej BjarneD

Jeg har nu installeret NWLink Netbios og NWLink IPX/SPX/NetBIOS-kompatibel transportportocol på begge pc'ere der foruden var der installeret Klientprg til MS netværk, Fil og udskrift... QoS-Pakkeplanlæg og Internetprotocol (TCP/IP) og det virker men er det nu også sikkert?

Mvh kim

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-06 16:30

Ja det er sikkert fordi IPX/SPX protokollerne indeholder en netbios der kun åbner for lokalnetværk og derved er der ikke umiddelbar adgang til dit netværk udefra da det kører på TCP/IP protokollen.
Du skal nok lige tjekke egenskaber for TCP/IP og se om netbios over denne er deaktiveret.

Prøv at læse denne: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/sikkerhed.htm

og så vil jeg også anbefale at læse denne:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

God fornøjelse!

Godkendelse af svar
Fra : kbe

Dato : 17-09-06 16:50

Tak for svaret BjarneD. Ved nu noget om en pc der "gemmer" sig bag ved en Linksys router ?
Den er ikke trådløs men de trådløse og denne kan ikke se hinanden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-06 17:02

Det afhænger jo lidt af hvordan du har sat netværket op.

Jeg har selv en Linksys kabelrouter tilsluttet mit ADSL modem og den har så forbindelse med den trådløse Linksys, der er sat op af hensyn til de bærbare. Kablet fra kabelrouteren er så bare sat ind i en af LAN portene på den trådløse så den kun virker som switch.

Hvis du har en Pc med kabel netkort skal du bare sætte den i en af kabelportene og derefter er der forbindelse med de trådløse og har du hvad jeg syntes at forstå en PC der er koblet på kabelrouter og som skal "snakke" med de trådløse skal du også her bare bruge LAN portene til at forbinde de to routere. Den port man normalt forbinder til Internet er WAN porten .

Hvis jeg misforstod så prøv at forklare det lidt nærmere.