/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kæbe "musklen" er hævet
Fra : monique1983
Vist : 4908 gange
100 point
Dato : 16-09-06 16:29

Hejsa.

Jeg er lidt bekymret for min hankat.
det eneste jeg lige vil vide er; hvad dette her kunne være og om det evt. kunne være alvorligt, er det, det, skal han til dyrlæge hurtigst muligt.
Men hvis det ikke er slemt er det jo i kke nødvendigt med den tur som ingen katte kan li'

PROBLEMET:

Der var intet at se i går(fredag), men her til formiddag opdagede min mand og jeg at "Oliver" er hævet i venstre side ved kæben (det er måske muskelen der er sidder ved kæben, hævelsen starter omkring hans øre, og stopper lidt inden hans mundvig).
* Der er ingen tegn på sår eller lign. så jeg tror ikke det er en slåskamp, som min første indskydelse var.
** En anden tanke var om han har stødt hoved ind i noget, men han virker ikke til at det er ømt, jeg må gerne røre ved det, og har kigget ham i munden med det ser fint ud.

Jeg ved ikke om det har noget med problemet at gøre.... lige inden jeg opdagede hævelse ville jeg give ham noget tørkost godter, som han elsker. Men der trak han sig lidt væk fra dem, og det forbavsede mig, og derved opdagede jeg hans hævelse.

Efterfølgende har han spist, både godter, og alm. tørkost

Er der nogen der måske ved noget om dette, måske hørt det før, eller ligefrem ved hvad det er.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal reagere, for umiddelbart ser det ikke meget alvorligt ud, og kan vente til dyrlægen åbner på mandag

Men hvis der er nogen der ved noget, så ville blive glad for at høre om det

VH
Monica

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 16-09-06 17:23

Har du checket hans tænder/tandkød? Hvis han ikke har lyst til tørfoder kan det jo være fordi, han ved det vil gøre ondt at tygge......

Ellers kan det måske være en byld - hvordan føles hævelsen?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-09-06 17:23

Mit umiddelbare bud er, at han måske er blevet stukket af en hveps eller en bi hvis det er noget der er kommet så pludseligt.

Hvis han spiser og drikker normalt og ikke viser tegn på at være utilpas, ja i det hele taget udviser normal adfærd, ville jeg vente og se tiden an.

Enten forsvinder det så igen i løbet af kortere tid, og hvis ikke det gør eller han bliver syg, eller I ikke må røre det og det måske bliver ømt og rødt i huden, så skal I kontakte dyrlægen da det så kan være noget betændelse.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 16-09-06 17:26

Mit umiddelbare bud er, at han måske er blevet stukket af en hveps eller en bi hvis det er noget der er kommet så pludseligt.

Hvis han spiser og drikker normalt og ikke viser tegn på at være utilpas, ja i det hele taget udviser normal adfærd, ville jeg vente og se tiden an.

Enten forsvinder det så igen i løbet af kortere tid, og hvis ikke det gør eller han bliver syg, eller I ikke må røre det og det måske bliver ømt og rødt i huden, så skal I kontakte dyrlægen da det så kan være noget betændelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 16-09-06 17:47

Som alle katteejere har jeg også selv stået i den situation, at jeg skulle overveje vagtdyrlægen henover en weekend eller en aften efter lukketid og de gange, jeg så har ringet til dem, er jeg blevet beroliget med, at problemet sagtens kunne vente eller "prøv lige det her først og ring så tilbage, hvis ikke det virker". Det er ikke alle vagtdyrlæger, der partout kalder dig ud for at tjene en masse penge på dig, så det kunne måske være en idé at finde nummeret på dem og lige høre en uddannets mening om tingene.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 16-09-06 19:32

Sidst da min hun kat var blevet steriliceret og jeg var lidt urolig for hende, ville jeg bare lige ringe om det havde noget på sig.

En sekretær fortalte mig at hvis skulle jeg snakke med en dyrelæge ville det kost X antal hundrede kr. så det er jeg lidt påpasselig med, hvis der nu virkelig ikke er noget.

Det var en god tanke fra Dova - jeg havde ikke lige tænkt på at det kunne være et hvepse/bi stik (kunne det måske være.

Slambert; Tandkød, og hele mund ser rigtig fin ud, pænt lyserød som det skal vær. Han spiser fint, og uændret adfærd. - måske en smule stille..

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 16-09-06 19:46

Hvis du ringer på et vagtnummer er det en direkte linie til en dyrlæge - du får ikke nogen sekretær først. For øvrigt kan jeg da tale med min dyrlæge ganske gratis, så jeg ville da overveje at skifte dyrlæge, hvis jeg var dig.

Hvis ikke du kender nummeret til vagtdyrlægen i dit område, så prøv at ringe til din normale dyrlæge - min henviser til nummeret uden for åbningstid.

At han er lidt stille kan meget nemt være et tegn på, at der er noget galt, men ikke nødvendigvis at det er særligt alvorligt.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 16-09-06 20:20

Hm.. det kunne da være.

Men jeg ved ikke om det har noget at gøre med at "min" dyrlæge har døgnåben. Men jeg vil prøve at finde nummeret til den lokal dyrlæge vagt.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 16-09-06 21:02

jeg ville nu også ha nævnt om der eventuelt kunne være tale om tænderne.
måske du skulle prøve at kigge ind på dyrlægevagten på nettet og spørge om det samme, som du har gjort her.....
siden hedder bare www.dyrlægevagten.der er rigtig mange svar på lige så mange ?.
god weekend
min missers mor....

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-09-06 00:10

Hej! Jeg tror også, det er et hvepsestik. Vor hund så helt sjov ud lige pludselig, da hans ene side af snudepartiet var dobbelt så tykt. Tre timer senere begyndte hævelsen at svinde, så det gælder måske også din hankat, hvis det vel at mærke er et hvepsestik. Det kan også være en klo efter et katteslagsmål, og i så fald vil hævelsen ikke svinde så hurtigt, alt efter om alt går godt af sig selv, - modsat - om der går betændelse i det.
Mit forslag; se tiden an til mandag om hævelsen er væk. Hvis katten fremdeles er hævet, så tag den med hen til dyrlægen.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 17-09-06 16:27

Tak for svaret til alle - men skal jo udvælge en og jeg har valgt Dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-09-06 16:52

jeg synes nu stadig, at du skulle gå ind på siden "dyrlægevagten"
...der er alt om sygdomme mm. hos katte også insektstik...bl.a. står der, at hvis en kat er blevet stukket i evt. mundhulen, er det yderst vigtigt, at komme til dyrlæge hurtigt, da mundhulen /svælget kan hæve, så dyret kan kvæles....ligesom hos os mennesker....
god søndag missers mor

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-09-06 22:03

Min kat har engang haft en sådan bule. Først var det en lille bule nær øjet men pludselig var hun meget hævet i den ene side af hovedet. der var heller ingen tegn på kamp eller andet. Men det viste sig at være en byld. Hun var ikke øm og spiste som altid. En dag kløede hun sig i hovedet og der gik hul i bylden, så kunne jeg selv komme til at trykke al væsken ud og så rense såret af med rent varmt vand. Det lægte hurtigt uden problemer, ved regelmæssig vask.