/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista...
Fra : mort1760
Vist : 577 gange
100 point
Dato : 16-09-06 12:23

Jeg skal til at installere vista...

Jeg har to drev: et C og et D drev

hvis jeg kopierer mine filer til D drevet på min bærbar sletter den så osse filerne der eller er det kun på C drevet at den laver en "reset". Altså om den bare lader D drevet være.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 16-09-06 12:30

Den rører ikke ved d drevet hvis du vælger c drev som hd. Dvs dine filer du flytter over på d er intakte.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-09-06 12:32

Den "bør" lade D-drevet være. Men som altid når man skal foretage voldsomme installationer.
Tag Back-up
Lav en søgning på dine egne filer (dokumenter , fotos osv og bræn det på en DVD/CD

Man skal altid gå med seler og livrem

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-09-06 12:33

Kommentar
Fra : mort1760

Dato : 16-09-06 12:37

ok mange tak... problemet er bare at back-up filen er for stor til at den kan lave den. og den kan ikke lave den på en dvd eller cd...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-06 12:44

Da du taler bærbar er det sikkert ikke 2 harddiske du har i - men EEN harddisk der er partitioneret i 2....

Læg Vista på en seperat partition så har du ingen problemer.....

Og så har du stadig din "gamle" win

Vista er ikke 100% endnu - så det kan let ske du fortryder - og så er det bare at slette den igen...

Kommentar
Fra : mort1760

Dato : 16-09-06 13:20

oke... men hvordan gør jeg det...

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-09-06 13:36

Jeg mener ikke du behøver at lave en backuo af hele dit drev - det indeholder jo en masse du ikke har brug for

Tag en backup af dine egne filer - altså dine dokumenter og lign.

Brug Start/søg og søg dokumenter fotos video osv.
Gem kopi ag det du finder i en nyoprettet mappe som du kalder fx backupsep2006
brænd en kopi af denne mappe på CD eller DVD

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-09-06 13:38

Og så lige den man altid glemmer:

Backup af mail-filen. Den ender på .pst og indeholder alle dine mails og adressekartotek

Kommentar
Fra : mort1760

Dato : 16-09-06 13:38

hehe. ja.

men nu er der lige det problem at jeg har dokumenter og andre ting som fylder 15 Gb...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-06 14:04

Du kan ikke have 15 GB dokumenter - ryd op i dem....

Samtidig kunne du rydde op i dine spørgsmål (14 stk u-lukkede)

Hvis du har så lidt plads på din harddisk/e bør du slet ikke installere vista

Det skal jo også bruge plads til at arbejde.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-09-06 14:30

Som refi skriver:

Det lyder lidt vildt med 15 GB med egne dokumenter og andre ting. Det må da være film og lign, og de behøver jo strengt taget ikke at fylde op på HD

Men ellers må du jo dele det op i 4 DVD skiver.

Kommentar
Fra : mort1760

Dato : 17-09-06 00:07

nu har jeg fået vista installeret, og jeg fandt ud af at den ikke sletter de gamle filer selv om man laver en komplet installering. den gemmer bare alle de gamle filer fra c drevet i en mappe der hedder Windows.old så man kan retablere det gamle styresystem senere...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 08:46

Det er da alle tiders.....

Håber du bliver tilfreds med det.....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-09-06 09:48

Det var godt.

Held og lykke med det nye Vista. Måske man skulle prøve det

Kommentar
Fra : silversword

Dato : 23-09-06 22:05

den nye vista er ikke færdig endnu.... Men det er rigtig at den gemmer en windows.old.. men den kan ikke geninstallere din gamle windows.. ved det af erfarenhed..... heller ikke den nye vista rc 1

Godkendelse af svar
Fra : mort1760

Dato : 04-02-07 17:03

Tak for svaret Fijala.