/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
hvid tekst på farveflader
Fra : Mads1980
Vist : 1612 gange
500 point
Dato : 13-09-06 09:34

Hejsa (Dette er et Indesign / printerproblem)

Det der driller mig er - jeg sidder og arbejder i Adobe Indesign CS2. Mit problem er at når jeg sætter en brocurer op, f.eks blå baggrund med hvid tekst, så printer min printer kun den blå farveflade, men ingen hvid tekst (hvis det nu var rød tekst, så bliver det printet?)

Min printer er en HP Color Laserjet 4650 - hvis det skulle være den der er problemet.

Er der nogen der ved om det er en indstilling i Indesign jeg skal ind og rode med?

Håber I har et bud - på forhånd tak for hjælpen

M4ds

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 10:24

Mig bekendt printer en printer kun HVID/GULD/SØLV osv. med specialpatroner......

Det hvide er jo normalt kun papiret der IKKE får farve

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 13-09-06 11:26

Har kigget lidt på specifikationerne for din printer. Det kan ikke lade sig gøre at skrive med hvid skrift på farvet papir.

Hvorfor opstår problemet. Som oftest pronter du jo - som refi skriver - på hvidt papir??

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-09-06 11:58

Siden er vel lavet af flere tekstbokse, ikk'?

Mon ikke boksen med teksten skal flyttes frem, for at det virker?

Moster

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 14:08

"Camillasmoster"

Tror du printeren får tilført HVID FARVE ved at man flytter en teksboks

Det kan ikke lade sig gøre at skrive med hvidt medmindre der kommer en specialpatron i printeren.

At noget fremstår som hvidt på mørkere baggrund er ene og alene fordi baggrunden er PRINTET og ikke bogstaverne.

På farvet papir kan det ikke lade sig gøre med alm. patroner/tonere

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-09-06 15:42

Jeg forstod på det, at papiret var hvidt, mens den mørke baggrund var printet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 15:47

Ja - vi må have "Mads1980" ind igen - det kan misforståes

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-09-06 15:54

Kender du programmet indesign, for jeg gør ikke, men jeg mener det er på højde mad andre professionelle programmer. Når du skriver teksten og giver den farven hvid, hvad er så din standard indstilling angående tekster oven på farvet baggrund. Står den til overprint eller ikke overprint. Hvis det er overprint kan du ikke se den hvide tekst, da den ikke bliver "slået ud i baggrundsfarven". En rød farve priner oven på farvet baggrund, mens den hvis farve skal slåes ud i den farvede baggrund. Det er lidt teknisk, men en farveprinter burde kunne gøre det. Hvis ikke så smid alle farveprintere ud.
Jeg tror det er dit problem. det er ikke bare sådan at lave en brochure fordi man har et program og specielt ikke hvis det skal trykkes. der er "overprint" "RGB", "CMYK" o.s.v.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 13-09-06 16:00

Altså uanset hvad:

Hvis man skriver ud på hvidt papir kan man altid få hvid tekst! Printeren efterlader bare et "hul" der hvor den hvide tekst skal stå.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 16:00

Du kan jo prøve at se om der er noget her der kan bruges

http://www.preducation.dk/tipstricks/indesign/indesign.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-09-06 17:14

Som andre siger så findes der jo ikke "hvidt" farvestof, måske i special patroner, men ikke så vidt jeg er bekendt med.

Som også tidligere nævnt så skal printeren jo efter lade et "hvidt hul" hvor det hvide skal være

Kommentar
Fra : Møbeldesigner

Dato : 13-09-06 17:58

Jeg vil give Camillamoster ret - tror også det er mere sansynligt at det er et spørgsmål om lagenes rækkefølge (baggrund - tekst) eller en indstilling. Hvis teksboksen ligger bag den blå baggrund vil den nemlig ikke være synlig på print. Går også ud fra at teksten er ændret til hvid i InDesign.
Marker tekstboksen - Object -> Arrange -> Bring to front. Så er du sikker på at teksten ligger forest og så burde InDesign også lave en hvid tekst (på printet er det selvfølgelig papirets egenfarve der giver den hvide tekst).

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-09-06 19:11

Man kan sagtens se en hvid tekst på skærmen, men hvis udsparringen er forkert, kan du stadig ikke se det på udskriften.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Mads1980

Dato : 14-09-06 09:14

Hold da op en masse svar - tak for alle jeres indlæg.

Jeg sidder på et reklamebureau - og her burde være en masse kompetente mennesker. Men vi kan bare ikke få den (møg)printer til at skrive hvid tekst på farveflader(og nej der findes IKKE en hvid blækpatron :) - den skulle gerne "slå hul" i farvefladerne af sige selv, altså så man ser papriet som den hvide tekst) - Det er rigtigt som hawaii7 skriver, det har noget med overprint at gøre, men lige meget hvad vi gør bliver den ved med at drille.

Jeg prøver at lege lidt videre med det, ville bare lige tjekke om der var en der havde en hurtig løsning.

igen - Tak for alle jeres indlæg.

God dag. Mvh. M4ds

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 14-09-06 09:35

Herdu prøvet om det kun er fra InDesign der er noget galt, - jeg tænker at på et reklamebureau har I nok også Illustrator, - er det også galt når du laver en prøve herfra?
Ammitz

Kommentar
Fra : smik

Dato : 18-09-06 08:58

Nu skriver du jo ikke hvilken platform du printer fra om det er Mac OS eller Windows.
Og om du printer i PCL eller Postscript, jeg vel næsten tro det er Postscript da det er fra Adobe pakken, så skal i jo huske at ligge PPD'en ind i programmet...