/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Gernvejstast til autosum
Fra : ansgard
Vist : 2485 gange
200 point
Dato : 12-09-06 22:27

er der en der kender genvejstasten til Autosum i Excel 2003?

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 12-09-06 22:29

Nu har jeg godt nok ikke Excel 2003 herhjemme, men vil da tro, de har beholdt Sigma-tegnet som autosum.....(det, der ligner et kantet stort E)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-09-06 22:32

Hvis du med "genvejstast" mener tastatur genvejstast, så tror jeg ikke, den findes.

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 12-09-06 22:38

Ja Bille 1948 da det er en blind person der skal bruge Excel han kan ikke se skærmen, og derfor ikke bruge musen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-09-06 22:48

Surt show.

Søg i hjælp i Excel for Handicappede, der vil du sikker finde noget.

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-09-06 22:56

Man kan jo indspille en makro og tilknytte en tast til den pågældende makro.

Nedenstående er et uddrag af Excel hjælp om makroer

Citat
Om makroer
Hvis du ofte udfører en opgave i Microsoft Excel, kan du automatisere opgaven med en makro. En makro er en serie kommandoer og funktioner, der gemmes i et Microsoft Visual Basic-modul, og som kan afspilles, når du har brug for at udføre opgaven.

Hvis du f.eks. ofte indtaster lange tekststrenge i celler, kan du oprette en makro til at formatere netop disse celler, så teksten ombrydes.

Indspille makroer Når du indspiller en makro, gemmer Microsoft Excel oplysninger om hvert trin, du tager, mens du udfører en serie af kommandoer. Derefter kører du makroen for at gentage, eller "afspille", kommandoerne. Hvis du begår en fejl, når du indspiller en makro, indspilles dine rettelser også. Visual Basic gemmer hver makro i et nyt modul, der vedhæftes projektmappen.

Gøre en makro let at køre Du kan køre en makro ved at vælge den fra en liste i dialogboksen Makro. For at få en makro til at køre hver gang, du klikker på en bestemt knap eller trykker en bestemt tastekombination, kan du tildele makroen til en værktøjslinjeknap, en tastaturgenvej eller et grafisk objekt på et regneark.

Kommentar
Fra : vernerok

Dato : 12-09-06 23:17

prøv denne:
alt-shift-=

Kommentar
Fra : vernerok

Dato : 12-09-06 23:26

ALT+SHIFT+=

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 200 point
Dato : 13-09-06 07:05

Hej

Du skal holde "alt" og "shift" nede og trykke på "=" så kommer der en sum formel i den celle du står i.

Denne genvej "fanger" det nærmeste sammenhængende dataområde, dvs. hvis det dataområde du skal omsummere er med "huller", så får du ikke det hele med.

Hvis du har et større område med data (evt. hvor der er huller i dataområdet), så marker hele området, og brug ovenstående genvej, så kommer der "sum" i de tomme yderområder, det kan både bruges hvis du kun vil have sum i bunden (så skal du markere til og en tom linie), hvis du vil have sum i højre side (så markere du til og med en tom søjle) samt hvis du både vil have sum i linie og søjle.

Eksempel.

Der er data i A1, A2, A3, B1, B2, B3, C1, C2, C3, hvis du så markere området fra A1 til D5 og bruger genvejen, så får du sum i D1, D2, D3 hvor der opsummeres for linierne, samt får du sum i A5, B5 og C5 hvor der opsummeres søjler yderligere får du sum i D5 hvor det hele er opsummeret.

I dette eksempel valgte jeg at lade linie 4 stå blank, men det er selvfølgelig valgfrit.

Hvis du blot vil have sum ståen i første ledige linie så behøver du ikke at markere denne med, idet genvejen vil udvide med en linie og indsætte sum der, hvis der hverken er ledig plads til højre (søjle) eller nedenunder (linie).

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogføring.dk

Godkendelse af svar
Fra : ansgard

Dato : 13-09-06 20:05

Tak for svaret Leo.pedersen.