/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine fungerer ikke
Fra : thomasoe
Vist : 4740 gange
50 point
Dato : 12-09-06 10:02

Min Miele opvaskemaskine vasker ikke rent. Den har følgende fejl:

1. Kun nederste spulearm drejer rundt (den har 3)
2. Sæbeskuffen springer ikke op

Hvad kan det skyldes og hvorledes kan jeg afhjælpe det?

/Thomas

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-09-06 11:03

Hvis den nederste spulearm kører rund, betyder det at din vaskepumpe virker.

Tag den arm ud som ikke roterer, og gør den ren. Hvis et af hullerne i enderne er stoppet drejer armen ikke rundt, da det er vandtrykket som driver den.

At din sæbeskuffe ikke springer op kan enten være at den blot skal smøres, det kan også være dit Elmagnet/magnetlås som ikke fungerer (den koster 100,- kr hvis du selv skifter den.)

For at se om den er Elmagnet/magnetlås som ikke virker må du have front palden af, så kan du se låsemekanismen på bagsiden.
Giv den 12V og se om det aktiverer sæbelågen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-09-06 04:34

Hejsa, har du en model/type på din miele?

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 18-09-06 23:10

Det er en Miele G 660 SC. Jeg er i tvivl om hvordan jeg rengør armen. Jeg synes ikke det ser ud til at hullerne er stoppede.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-09-06 23:55

Det kan også være et problem med vingen i spule pumpen. Den "store" motor ting der sidder i bunden af maskinen.. Hvis spulevingen som sidder i den er blevet "mør/porøs" kan den ikke lave tryk nok. Det er set før i andre miele maskiner. Nu kan jeg ikke lige huske hvordan den model er.. Hvis det er med programværk (den der siger klik-klik-klik når den kører i programmet) Så kan det være en defekt kontaktor. Arbejder i en virksomhed hvor vi laver sådan noget.. Ellers, hvis den er fuldelektronisk, er det evt bare et relæ der er istykker på det ene print der sidder i boksen bag betjenings panelet. Ellers som thulin skriver, evt defekt magnet spole i sæbe automaten. For at kontrollere armen kan du afmontere den og se efter, evt holde den under vandhanen for at se om der kommer vand ud af hullerne. En anden ting, da det er en miele maskine, så skal du være klar over at visse dele kan være dyre.. Det er lige som at køre mercedes, kvalitet/luksus koster. Håber du kan bruge mit svar

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 19-09-06 07:28

Det underlige er, at når sæbeskuffen ikke springer op, så varmer maskinen ikke vandet op? Kan der være en sammenhæng?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-09-06 22:01

Det lyder mystisk.. Fandt du ud af om maskinen er med programværg eller fuld elektronisk?

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 20-09-06 22:16

Den siger "klik" "klik", så det må være med programværk.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-09-06 20:33

Enten har du virkelig en mandags maskine!!! Eller også kunne der mangles en fælles forbindelse. Fandt du ud af dit problem med spule armen?? En af de gode ting ved miele er at der ALTID er et diagram godt pakket ind i plastik i maskinen. Det sidder nok bag på frontpladen. Prøv at se på det, det er evt en forbindelse fælles for sæbe skuffe og varme relæet.