/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Agressiv Slørhale
Fra : bjarkemarkelarke
Vist : 1699 gange
40 point
Dato : 11-09-06 20:32

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer at en 15 Liters Bowle.

Jeg har startet den op efter alle kunstens regler og her til eftermiddag skulle jeg så sætte fisk i den.

I den lokale dyrehandel købte jeg således 2 guld slørhaler og en sort. Den ene guld slørhale jagter i midlertid den sorte slørhale, og hapser efter den konstant. Det skal lige siges at den sorte er lidt mindre end sin "overmand", og de 2 guld slørhaler gik også sammen hos dyrehandleren, hvorimod den sorte gik for sig selv.

Har i nogen idéer til hvad det kan skyldes?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-06 21:22

15 l bovle til 3 guldfisk. Det er dyrplageri.

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 11-09-06 22:05

- og nogen mener også at det er dyreplageri at ha dem i bowle.... men det var ikke svar på mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-06 23:29

Ja det er både form og volumen der er forkert. Fiskene kommer aldrig til at opføre sig naturligt under de forhold.

mange fisk er teretoriedannende , og vil forsvare det. Men kan de finde rundt i sådan en karussel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-06 00:25

Citat
og nogen mener også at det er dyreplageri at ha dem i bowle.... men det var ikke svar på mit spørgsmål

Nemlig, det burde forbydes

Det er meget, meget uhensigtsmæssigt at anbringe 3 slørhaler i en lille bowle med 15 liter vand.
Slørhaler kræver meget plads.

Og det kan sagtens være svar på dit spørgsmål, altså at slørhaler eller andre fisk som regel ikke trives i små bowler.

Der er for lidt plads, mange fisk bliver skøre i hovedet, agressive m.m., så det kan sagtens være derfor, at den ene slørhale vil udrydde den anden.

Andre muligheder kan måske være hvis de gule er et par, og den sorte er en han, så vil den gule han jage den anden han væk.

Der kan være noget i vejen med den sorte, ofte vil andre fisk være efter en der fejler noget.

mvh dova

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 12-09-06 21:45

Hej bjarkemarkelarke.

Krediter DOVA dine point, han har fulkommen ret. Plant istedet feks kaktusser i din bowle, og køb så et rigtigt akvarium - til 3 slørhaler mindst 60 ltr.

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 12-09-06 21:48

Problemet har imidlertid justeret sig selv..... Den sorte var død i morges. Den nåede at leve kort tid i bowlen.

De 2 andre slørhaler har det derimod rigtig godt nu, og de hygger sig kan man se :)

Kommentar
Fra : wasabi74

Dato : 16-09-06 19:32

Hejsa!

At slørhalen er agressiv kan der være flere grunde til, det kan være alt fra sygdom, til at du måske har to hanner og en hun. Husk at altid have flere hunner end hanner! (med mindre det er fisk der danner par)

Men jeg tror også at det har noget med størrelsen at gøre, slørhaler er rimelig territrielle og 15lt er ikke nok, du er ikke blevet ordentligt guided i butikken og det er ærgerligt!

Hvis det er en bowle er der vel ikke plads til en pumpe, så det kan være det høje nitrit/nitrat indhold der har slået fisken ihjel. Det er affaldstoffer der kommer fra fisken! Hvis du vil beholde den bowle, ville jeg altså købe en mindre fisk, da slørhaler blir ret store (de kan dog fåes som dværge)

En enkel flot guppyhan eller to? Ikke begge køn da de avler som kaniner!

Men hyppig vandskift er vigtig i en bowle, og også have en plante eller to så der kommer ilt i vandet! Jeg vil råde dig til at skifte 1/3 del af vandet hver anden dag! Nogenlunde samme temperatur, og hælde det stille og roligt i! Hvis du har sten i bunden lav en hjemmelavet slamsuger af en tragt og slange!

En enkel lille bitte snegl kan være med til at holde affaldstoffer nede!

Jeg ville nu helst have at du fik dig en 54liters, de fåes billigt brugt over nettet! Men det er ikke mit valg, og vil du beholde den bowle, kan jeg jo kun rådgive dig derefter! Håber at du ku bruge mit svar!

Annuller spørgsmålet
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 24-09-06 14:29

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål