/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Su-gæld og fradrag
Fra : HelleS
Vist : 1541 gange
200 point
Dato : 09-09-06 14:03

Hej
Til Januar skal jeg begynde at betale af på mit SU-lån. Så jeg er lige ved at sætte mig lidt ind i hvor meget jeg kan få i fradrag etc. Jeg er bare ikke helt sikker på at jeg har forstået reglerne rigtigt?

Jeg har en gæld på ca. 92800 kr, hvor de ca. 20700 er renter tilskrevet i studietiden.
Jeg har råd til at afdrage 1500 kr hver måned.

Det første år kommer jeg så til at afdrage (12*1500 kr) 18000 kr

På min selvangivelse kan jeg så fratrække de betalte "gamle renter", altså de 18000 kr + tilskrevne renter i 2007????

I 2008 kan jeg fratrække resten af "de gamle renter" (ca. 2700 kr) + de tilskrevne renter i 2008??

Har jeg forstået det rigtigt?

Vil tallene automatisk komme til at stå på min selvangivelse eller er det noget man selv indberetter??

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 09-09-06 17:43

Reglerne har måske ændret sig siden jeg stod i samme situation som dig, men jeg blev faktisk positivt overrasket mht. renterne, for allerede første år kunne jeg fratrække samtlige de renter, der var påløbet i studietiden + selvfølgelig den rente, der løb på efter jeg var begyndt at indbetale. Eftersom du i alle andre situationer har fradrag for påløbne renter, NÅR de løber på, er det jo også meget logisk, at du har krav på det fradrag, du ikke har haft mulighed for at bruge i løbet af studietiden.

Men kontakt din skatteforvaltning for en sikkerheds skyld :)

Slambert

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 200 point
Dato : 09-09-06 20:06

Jeg tror du kan få svar på dine spørgsmål her:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=163190&vID=0

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-09-06 08:51

Den model du nævner kan du godt bruge. I min ungdom blev den kandt selvmordsmodellen, i modsætning til den model, hvor rentefradraget fordels over årene.

Valgt må jo afhænge af din fremtidige indkomst.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 10-09-06 09:42

Hej qfha

Kan jeg da gøre det anderledes? Jeg har forstået det sådan at "de gamle renter" skal afdrages først? Kan fx afdrage hovedstolen forst?

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 10-09-06 10:08

Hvis du læser linket til SKAT's hjemmeside kan du se helt nøjagtigt, hvordan det skal gøres. Der vil aldrig være noget vundet ved at afdrage hovedstolen først, da du ikke har fradrag for afdrag på den - kun for afdrag på renter og der er bestemt ikke noget odiøst ved at bruge det rentefradrag, man har krav på.

Godkendelse af svar
Fra : HelleS

Dato : 10-09-06 12:43

Tak for svaret pirt03.