/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ang. Er jeg den eneste
Fra : pabloj
Vist : 605 gange
300 point
Dato : 08-09-06 14:16

Uden at komme ind på personer i den tråd, vil jeg gerne vide om det er lovligt at lave et citat fra en person der har oplyst sit navn og adresse et sted f.eks. her på Kandu.
Hvis jeg laver citatet og kommenterer det før og efter er det så lovligt?
Navn og adresse er medtaget i citatet.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-06 14:28

Det tror jeg ikke det er http://www.prosa.dk/persondataloven/persondatalov.shtml

Når mine unger laver opgaver i skolen og skal bruge et citat, skal der stå hvem de har "hugget" citatet fra, men kun med navn.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-09-06 14:34

Personen har da selv offentliggjort det !

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 08-09-06 14:40

Det her er da ved at gå helt i selvsving.

I Filipos' 2 annonceindslag opgiver han to telefonnumre. Hvis man på www.dgs.dk skriver fastnettelefonnummeret kommer mandens navn, adresse samt konens ditto frem.

Filipo har således intet gjort for at skjule sin identitet - man kan vel ligefrem sige at han har ØNSKET at få sin identitet frem.

Så endnu engang: Hol nu op med alt snak om overtrædelse af persondataloven.

Filipos: Er det ikke dejligt med al den gratis reklame, du har fået nu. Det skal være dig velundt - det havde du nok ikke regnet med, da du satte dine gratis reklamer i her på kandu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 14:42

Det er tilladt at citere hvad som helst sålænge kildeangivelse oplyses

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-09-06 14:45

Ja, men hvis du er inde på Kandu bliver der brugt citater hele tiden, uden at nævne navn eller andet, er der ikke nogle der siger noget.

Jes

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-09-06 14:48

Det er nu 3 annonceindslag, men ellers giver jeg pirt03 helt ret.

Desuden elsker google kandu,
så en googlesøgning på emnet , om ca. en uge, vil frembringe mere reklame !

Det ved jeg da jeg på samme måde selv ufrivilligt står øverst på listen over natmad,

Natmad .... ?? så meget for google

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 14:48

Kildeangivelse er da angivet - det er jo Kandu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 14:49

Hvem der så har skrevet det på Kandu - kan man jo selv søge på - men i de fleste tilfælde fremgår det nu af kommentaren hvor citatet er....

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-09-06 14:52

Spørgsmålet er: Er det lovligt at gengive i citat Hvis der er navn og adresse eller tlf. nr. med.

Jes

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 310 point
Dato : 08-09-06 14:57

JA

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-09-06 14:59

refi, jeg vender tilbage lidt senere, jeg skal hjem nu og klargøre til min ferie i sydfrankrig i morgen.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-06 15:05

Piller lige et ben af fluen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 15:07

Et citat er lovligt i følge ophavsretsloven. Følgende betingelser
skal dog være opfyldt:
• Der må kun citeres fra lovligt offentliggjorte tekster
• Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
• Der må kun citeres „i det omfang, som betinges
af formålet“
• Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal
angives (dvs. man skal oplyse hvem, der har skrevet det
citerede, og hvor man har hentet citatet henne).
Det er domstolene, der i sidste ende afgør, hvor grænserne går
for god citatskik.

Herfra

http://www.ac.dk/files/pdf/God-citatskik.pdf?PHPSESSID=49dd6022c8b6ac10df47197cb81cf72d#search=%22citat%20lovligt%22

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-06 15:15

Hvis du mener det citat, der er gengivet i en tråd, som tidligere var et tip, der nu er fjernet, så er det ikke lovligt.
Håber på at citatet bliver fjernet fra den tråd/spørgsmål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 15:29

Man må selvfølgelig IKKE ændre på et citat så er det jo ikke længere et citat

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 08-09-06 15:29

Nordsted1
(Din dyrplager - pas nu på!!)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 15:30

At det ændrede figurerer i et spørgsmål må jo stå for skriverens regning/risiko - det er jo ikke længere et citat

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 08-09-06 15:36

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 15:40

Selv tak - og lad nu "staklen" hvile i fred

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-09-06 16:03

Åhh Nej Ans, hvor har du det dog fra

Nu er din tråd om tip med tip tip slettede tip jo ulovlig!

Snupper et flueben fra den flue som nordsted1 aligevel har mishandlet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-06 17:00

NEJ...så der blev accepteret det svar man gerne ville høre

Det er ikke lovligt!!!!!!!

Det er en overtrædelse af både straffeloven og persondataloven.

Det er lovligt at citere en tekst, men IKKE hvis den indeholder personoplysninger, sådan er det bare.

Man må linke til den pågældende side hvor vedkommende selv har skrevet sine oplysninger, alt andet er ulovligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-09-06 17:28

Dova, kan du linke til en side hvor det står?

Jes

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-09-06 17:43

Og i øvrigt, kan du forklare mig hvad du mener med at jeg accepterede det svar jeg gerne ville have!

Jes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-06 19:37

Citat
Og i øvrigt, kan du forklare mig hvad du mener med at jeg accepterede det svar jeg gerne ville have

Okay, det var så måske en uheldig bemærkning, du regnede jo selvfølgelig bare med, at det var det rigtige svar du fik.

Sorry

mvh dova