/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
forsikring
Fra : baykris
Vist : 2064 gange
100 point
Dato : 08-09-06 09:41

transor du gav mig et godt svar, men det er ikke for at få billig forsikring, min svigersøn står som bruger, men andre årsager gjorde at bilen skulle stå i mit navn, og nu vil forsikringen ikke betale. så er det jeg stiller spørgsmålet, er det her man skal trække dem i retten,

m.v.h. baykris

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-06 11:35

Hvis der er lavet det lille nummer med, at bilen ejes af en anden end hvis navn den er registreret i, så skal du efter et godt råd holde meget lav profil, for hvis forsikringsselskabet går videre med det, kan der falde domme .

For det er strafbart, dokumentfalsk at lade andre stå som ejer af sin bil, både hvis det er venner eller familie.

Sådan er det bare, og der er faldet domme i lignende sager..den jeg lige husker bedst, er hvor en mor og søn fik dom (bøde og betinget fængsel) fordi moderen stod som ejer af bilen for at sønnike kunne spare forsikringspenge.

I skullle aldrig have fortalt selskabet hvem der var rette ejer af bilen, når der nu var fusket....men at den var lånt ud.
(Og så er det heller ikke sikkert de vil betale, en bekendt af mig tabte en retssag om forsikringserstatning for hans bil der blev smadret, hvor en anden var chauffør, og han var endda selv passager i bilen

mvh dova

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-09-06 11:55

Jeg ved ikke hvad sagen drejser sig om et forsikringsselskab må godt opsige en forsikring. Opsigelsesfristerne står som regel nævnt i policen eller andre papirer du har fået. Et pengeinstitut må også opsige et lån og forlange restgælden indfriet. Så generalt vil jeg sige at det er OK at forsikringsselskabet opsiger din forsikring.
Du kan også opsige forsikringen efter visse regler m.m.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : missjosephine

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-06 13:50

på mine forsikringpapirer står der, udover mig som ejer, også en rubrik der hedder: anden bruger, så jeg forstår ikke at det skulle være dokumentfalsk......
det kunne jo for ex. være en ejer af en bil, der ikke selv kan kører den f.ex. en handicappet.....
da min bror levede, havde han også en bil hvor han var ejeren, men en anden var brugeren eller føreren......da han ikke selv kunne kører bilen.....
der må gerne være flere brugere af en bil...det skal bare stå på papirerne......et par der i fællesskab har en bil, er vel også fælles brugere af bilen....
ciao.......miss.j.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-06 14:04

missjosephine

Det er nemlig rigtigt.

En person må gerne være ejer af bilen og en anden bruger, men så skal vedkommende være registreret bruger af bilen, sådan at brugeren og ikke ejeren hæfter for bilen, vægtafgift og forsikring.

Både ejer og bruger af bilen skal således være skrevet på registreringsattesten.

Så er det i orden.

Undtagen hvis det er et ægtepar eller samlevere, så er det i orden at begge kører i bilen selv om den kun står registreret i den ens navn, forældre/børn er ikke ok, der skal "18-årige Brian" og ikke far eller mor, stå som ejer af "Brians" bil

Men at X står både som ejer og bruger af bilen, mens det i virkeligheden er Y's bil, det er hamrende ulovligt, og straffes på samme måde som forsikringssvindel.

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 09-09-06 00:59

sådan var det nu ikke for min bror...han havde forskellige der kørte for ham....diverse hjælpere...
ikke en bestemt, men det var hans bil og ham der stod som ejer af den....og ham der betalte orsikring mm.....
jeg må også overlade min bil til min søn, hvis jeg ville....at han altså var brugeren og jeg ejeren og betaler for forsikring mm...det er jo mit navn på papirerne....min kæreste bruger da også min bil...men det er jo stadig mig der hæfter for det hele.....tror faktisk heller ikke det kan lade sig gøre det andet.....at en anden kan eje og stå som ejer og så ikke være det....der skal jo registreringspapirer til...
jeg må da gerne forære min søn eller kæreste en bil og være ejer af den....men de er brugerne.
der kan altså kun stå EN ejer på registreringattesterne...
har selv lige fået ny bil og solgt den gamle privat og været med på motorkontoret og dermed været med i alt det der papirarbejde.....frygtelig indviklet.....men nu er den ude af verden og en ny kommet til....yes babe....
god aften/nat..
miss.j

Godkendelse af svar
Fra : baykris

Dato : 09-09-06 09:59

Tak for svaret missjosephine.
Tak for dit svar, det var også sådan jeg mente at man måtte, det er jo ikke en billig forsikring vi ville have.
m.v.h. baykris

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 09-09-06 13:01

jamen da..selv tak og god weekend...
miss.j