/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
alene degu
Fra : Søsser
Vist : 590 gange
120 point
Dato : 04-09-06 14:07

Hejsa.
Jeg købte en degu for 4 år siden. Den gang gik han med sin bror, men da jeg fik ham, blv han jo alene, og de nsæste 3 år boede han så alene, indtil jeg besluttede mig for at købe en ven til ham. De kunne ikke sammen, så han fik sig en hun i stedet. De var glade for hinanden, men jeg var stadig den bedste. Hun blev så gravid og døede desværre af det, så nu er han alene igen. De to havde kun været sammen i 4 mdr, men jeg er alligevel bange for han vil komme til at savne hende for meget, og jeg tænkte på om det er bedst at købe en ny hun til ham, eller lade ham være for sig selv???

Han virker ikke specielt ked af det og pludrer, men jeg er alligevel bange for, at han vil savne at have en omkring sig, efter de 4 mdr.

Nogle der ved hvad jeg skal gøre??
hvis jeg ender med at købe en eller to hunner til ham, har jeg valgt at han skal kastereres, da jeg er bange for at opleve min degu hun dø igen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-09-06 14:57

Deguer er meget sociale dyr, så det er anbefalelsesværdigt at anskaffe flere end en degu, hvis man vil holde dem i fangenskab, men det er dog bedst at holde en gruppe hanner eller en gruppe hunner, eventuelt med en enkelt han. Deguer er territoriehævdende, og det kan derfor give slagsmål, hvis man har mere end en han sammen med hunner.

Fra dette link http://www.bonniedyrecenter.dk/default.asp?contentsection=A36D2EE888084A6CBF4BCDFBFEDAE179&objectid=120&zcs=596

Men jeg er sikker på, at hvis du bestemmer dig, for kun at have ham du har nu, så bliver du den bedste kammerat igen.

Der står også i linket, at en degu bliver ca 5-6 år (nogle kan blive ældre) så du skal også lige tage hans alderen i betragtning ... dette skriver jeg ikke for at gøre dig ked af det, men hvis du nu køber en dame til ham, og han så ikke bliver ældre end gennemsnittet, så ......

Kommentar
Fra : Splint210

Dato : 24-10-06 01:51

Hej...

Undersøgelser viser at en degu der bliver holdt alene, i gennemsnit kun bliver 5-7 år gamle...så kan man jo tage det til overvejelse, for en degu kan normalt blive op til 15 år gammel, så kan man næsten regne ud, at de ikke bliver ældre end 5-7 år hvis de går alene, fordi de så dør af ensomhed...

Jeg har selv to degu`er, de er hanner og brødre, de er ikke 1 år gamle endnu, det går fint med dem, men man kan ikke have to hanner sammen med en hun, for så vil de slå hinanden ihjel, for at komme til at dominere hunnen og "overtage" hende... så mit råd er at du køber 1 hun og får kastreret din han, hvis han heller ikke acceptere hende, så tror jeg ikke han acceptere nogen anden, for så har han knyttet sig så meget til dig, at det ikke interessere ham...men hvis du vælger at beholde ham alene, så skal du nok regne med at han ikke bliver så gammel, som han kunne have været blevet.

Håber du kan bruge det til noget.

Held og lykke.