/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vga850.fon defekt! PANIK!!!
Fra : Pigen2
Vist : 920 gange
50 point
Dato : 04-09-06 10:35

Da jeg åbnede mine forældres pc til morgen stod der "Windows kan ikke starte blablabla da filen mangler eller er beskadiget:

WINDOWS/SYSTEM/vga850.fon"

HJÆLP! Hvad gør jeg?

Vi vil jo gerne have de filer som ligger på harddisken, altså billeder og sådan...
Jeg har læst, at man kan tage filen fra en anden pc, men hvordan gør jeg det, når jeg ikke engang kan starte windows?

Hos Fujitsu Siemens sagde de, at det eneste jeg kunne gøre var at flytte harddisken fysisk til en anden pc, men det kan jeg skida heller ikke finde ud af... Og vil det i det hele taget virke, når der mangler en fil?

Håber virkelig, at der er én som kan hjælpe... Og helst med så mange detaljer som muligt, da jeg er HÅBLØS!

Ann

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-06 10:56

Har du Windows 98 ?

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 04-09-06 10:59

Nej, det er XP... Det glemte jeg helt at skrive

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-06 11:05

Kan du starte i fejlsikret tilstand ? Tryk på tasten F8 gentagne gange under opstart, indtil der kommer et vindue, hvor der spørges om du vil state fejlsikret med eller uden netværk

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 04-09-06 11:21

Nej, desværre ikke... Den kommer bare med samme "windows kan ikke starte"-skærm

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-06 11:24

et ps til o.v.n´s forslag - hvis du kan komme i fejlsikret tilstand får du muligheden for at sige ja og nej til systemgendannelse - brug muligheden for at systemgendanne

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 04-09-06 11:27

Er der ingen i venne kredsen, som arbejder med computere, det er ikke så svært at flytte en harddisk til en anden computer, når man ved hvordan der efter kan filerne flyttes til den anden computer, harddisken flyttes tilbage i egen computer og Windows CDen i skuffen, når den starter op kan vælge at reparere, Windows kører og finder/reparerer beskadigede og ødelagte filer, du skal bruge licens nummeret, den står uden på Windows pakken, jeg har ikke selv gode erfaringer med reperation, der ryger altid nogle billeder og andre filer, derfor forsøg at redde dem, ved at sætte disken over i en anden computer

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 04-09-06 11:38

O.v.n.: Jeg forstår stadig ikke helt det der med at flytte disken... Jeg har selv en F.S-pc, så den burde vel kunne bruges til formålet, men kan der ske noget ved den, hvis det fx. er en virus som har beskadiget filen i mine forældres?

Kan man kun det der med at tage filen fra en anden pc, hvis man kan komme i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-06 11:57

Det med at flytte disken, disken sættes ind i den anden computer, som slave og vil være nummer 2 harddisk i den computer, den kan også sættes i en ekstern harddisk boks med USB tilslutning også som slave (flyt jumperen bagpå) der efter kan filerne let flyttes til den anden computer, den skal slet ikke startes, hverken som fejlsikret eller normal, det er den anden computer der starter og ser den nye disk som en ny ekstra disk, du kan bruge din computer men
Citat
Jeg har selv en F.S-pc
du har sat mig skakmat, hvad er det for en tingest ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-06 12:01

Sætter du disken i din egen computer, og det er en virus som har ødelagt dine forældres, så har du forhåbenlig et godt antivirus program, så den ikke kommer over på din computer, din antivirus burde kunne scanne den nye disk, før du åbner og flytter filer

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 04-09-06 12:03

Jeg har fået min kloge fætter til at komme og flytte disken, så nu må vi se hvad der sker... Han mener ikek at det kan have været en virus som har gjort det... Spændende!
Tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : Pigen2

Dato : 04-09-06 12:04

Tak for svaret o.v.n..

F.S var bare kort for Fujitsu Siemens

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-06 12:09

Selv tak Pigen2, jeg håber det lykkes for jer. Fujitsu Simens-F.S jeg er vist ved at blive for gammel når jeg ikke kune oversætte den