/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke se drev - men de er der!
Fra : mirska
Vist : 704 gange
50 point
Dato : 27-12-02 12:01

Jeg kan ikke få lov at se mine drev via " Denne computer" eller i explorer, med mindre jeg kender drevbogstavet.
Hvis jeg prøver at åbne Denne computer - står den bare og leder og leder - for til sidst at melde at programmet ikke svarer.
Jeg kan efter lidt tålmodighed godt få dem at se i stifinder. Er der nogen der kender dette problem????

Mvh
Helga

NB! winXP pro

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-12-02 12:07

Hilken windows har du installeret?
Kan du se dem i Enhedsorientering?
Hvis du kan det, så prøv at fjerne dem og genstart så computeren finder dem igen.
Måske skal du i Bios, men prøv dette først.
mvh
summer

Kommentar
Fra : mirska

Dato : 27-12-02 13:28

WindowsXP Pro - ja jeg kan godt se dem i enhedshåndtering, så jeg prøver dit råd! Tak!

Kommentar
Fra : mirska

Dato : 27-12-02 13:53

Jeg har nu prøvet at slette dem i enhedshåndtering - men stadig med samme resultat - explorer leder og leder (med lommelygten) men finder aldrig et eneste drev!!!
Jeg har desuden prøvet at geninstallere xp - da jeg ikke kunne finde ud af at reparere - men stadig sammeresultat.
Summer - du skriver at jeg muligvis skal i bios, men jeg kan ikke se at det er der problemet er eftersom drevene er fuldt tilgængelige andre steder fra eks fra dos-promten.!!??
Helga

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 27-12-02 15:08

OK, det lyder som en registreringsdatabase fejl... Man kan, via regedit, skjule sine drev fra "Denne computer". Hvordan det skulle ha' været gået til er jo så et virkelig godt spørgsmål, men det kan gøres via diverse tweakværktøjer. Men medmindre du har formateret og geninstalleret WinXP, bliver din registreringsdatabase ikke ændret tilbage, til den oprindelige, på netop det område.

Følgende program er specielt designet til at udføre den opgave som jeg har beskrevet (Jeg har dog ikke selv testet det).
http://www.billssoftwarepicks.com/software/system_utilities/security/HDHide_--_Hide_Drives_Hide_Troy_Thompson-_CISSP.html

Direkte link til download:
http://dl.winsite.com/files/471/ar1/win95/dskutil/HDHide.exe

Held og lykke
Dysmorf

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 27-12-02 15:11

Lige en bemærkning. Du skal ikke slette noget som helst fra hverken bios eller enhedshåndtering. Folk bør ikke give råd om noget de slet ikke er sikre på!

Uanset om du sletter dine drev fra enhedshåndtering eller ej, vil dine drev stadig have det samme drevbogstav, og af den grund stadig være skjult.

Just my 2 cents...

Held og lykke
Dysmorf

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 27-12-02 15:17

Jeg har nu prøvet programmet. Det er ganske udemærket. Du skal klikke på Current user og derefter klikke refresh. Så skulle alle de drev som er skjult være markeret med et flueben.

Derudover skal du huske på at du skal genstarte din computer for at få ændringerne til at træde i kraft (det kan godt være at det er tilstrækkeligt at logge af og på igen)

Held og lykke
Dysmorf

Kommentar
Fra : mirska

Dato : 27-12-02 15:33

Tak til Dysmorf - nu kan drevene også ses fra "denne computer" ....hvis man har tålmodighed.... det tager ca 30-60 sek. for den at åbne "denne computer"!!!?
Men tak alligevel !
Helga

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-12-02 16:29

Dysmorf, tag nu lige og læse hvad jeg skrev 27-12-02 12:07 til mirska, inden du skriver >>>>Lige en bemærkning. Du skal ikke slette noget som helst fra hverken bios eller enhedshåndtering. Folk bør ikke give råd om noget de slet ikke er sikre på!<<<<

Det er en kendt problemstilling og helt risikofrit, at hvis der er problemer med at finde sine drev, så sletter man dem i Enhedsorientering og lader computeren prøve at finde dem igen. Jeg spurgte hvilken windows hun brugte, for hvis det f.eks. var win98, kunne hun prøve at lave en autodetection i Bios, men det gør XP automatisk.

Inden du spiller alt for selvklog på andres bekostning, burde du vel have formået at hjælpe mirska.

Beklager mirska, jeg overså at du skrev winXP pro i dit spm. Har haft en lidt småtravl dag og skal have gæster om lidt.

mvh
summer

Kommentar
Fra : mirska

Dato : 28-12-02 11:12

Tak OW - men det var ikke det der var galt, problemet opstod pludseligt, og jeg havde adgang til drevene andre veje fra - eks hvis jeg skrev drevbogstavet i adressefeltet - men problemet er nu delvist løst med hjælp fra dysmorfs program - det der er galt nu er at det tager mellem 30-60 sek for comp. at vise drevene!

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 28-12-02 12:57

Jeg er ikke selvklog. Du forsvarer mig endda i det du skriver. Jeg formodede at du allerede vidste at vi havde med Windows XP at gøre. Derfor virkede det ikke som om du havde ret meget tjek på tingene.

Desuden har jeg også skrevet følgende
>>>>Uanset om du sletter dine drev fra enhedshåndtering eller ej, vil dine drev stadig have det samme drevbogstav, og af den grund stadig være skjult.<<<<

Hvor du kender den problemstilling fra, ved jeg ikke. Men i min tid som supporter har jeg altså aldrig hørt den løsning du foreskriver, hverken i Windows 98 eller XP.

Bios har heller intet med problemet at gøre som følge at at drevene er synlige fra DOS.

Nu skal vi ikke mundhugges, men jeg syntes ikke at du kan tillade dig at blive muggen over at jeg ikke finder din løsning acceptabel. Desuden hjalp jeg da også en hel del.

Sorry, men det skulle altså lige ud.

Mirska, du skriver at det tager 30-60 sekunder at åbne Denne computer. Det virker for mig som om der er noget kørende i baggrunden som sluger dine systemressourcer.

Bruger du antivirus? Jeg har haft erfaring med at bla. Kaspersky's stjæler lidt rigeligt.

Det kan også være at dine diske alt for hurtigt går i standby. Det er lidt usandsynligt, men det kan være at du skulle tjekke under kontrolpanel -> strømstyring (Jeg bruger Win2000 så det kan godt være det hedder noget andet i Win98)

Har du en cd-brænder eller ældre cdrom-drev? Nogle brændere/cdrom-drev har tendens til at være meget lang til om at få cd'en op i rotation, hvilket sløver hele systemet. Årsagen til dette er at Denne computer viser alle drev på én gang, derfor skal alle drev være klar inden du får vist noget som helst.

Du fortæller ikke noget om hvorvidt dine drev er ligeså langsomme fra DOS-prompten? Du har måske fuld hastighed når du leder et drev igennem fra både dos og denne computer?

Held og lykke
Dysmorf

Kommentar
Fra : mirska

Dato : 28-12-02 16:26

Jeg tror du har ret at der ligger noget der forstyrrer - jeg har forsøgt at finde ud af hvad det er, der kører, men uden held, (jeg kender ikke xp godt nok endnu til at vide hvad der skal kører). Jeg har fuld hastighed, når jeg først har adgang tildrevet f. eks via en genvej, så det er kun når den leder via dennecomputer eller adressefeltet den er MEGET langsom. Jeg har ingen virustjekker der kører!
Jeg har lige opdaget at hvis jeg starter i "fejlsikret tilstand" er der ingen problemer.
mvh
Mirska

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 28-12-02 21:23

et par ting sidder i mit baghoved og det er:
Har du prøvet at undersøge om din bios registrerer dine harddisk korrekt.
Windows kan under bestemte forhold godt akcepterer et drev selv om dette ikke er registreret
af Bios, og jeg mindes at det var meget lig hvad her er beskrevet. Typisk var at bios havde sat drevpladsen til nil men at windows alligevel vste drevet.
En anden mulighed var at det pågældende drev var komprimeret og derfor havede 2 bogstaver hvor et repræsenterede hosten for det andet.
Mvh OW

Accepteret svar
Fra : Dysmorf

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-02 21:30

Ok, vi har helt sikkert med et driverproblem at gøre. Men hvilken det drejer sig om er ikke til at sige.
Du kan bruge udelukkelsesmetoden, og afinstallere dine programmer ét efter ét. Jeg ved godt at det er at bide i det sure æble, men jeg tvivler på at nogen kan hjælpe dig uden at vide præcist hvilke drivere, programmer og hvilket hardware du har installeret.

Er problemet opstået efter en geninstallation eller er det bare sket uden videre?

/Dysmorf

Godkendelse af svar
Fra : mirska

Dato : 29-12-02 10:23

Jeg havde ikke ændret noget - det havde været for nemt!!
Tak for svaret Dysmorf.
Jeg tror du har ret - det bedste at gøre nu er at redde stumperne og starte maskinen forfra.
Så jeg siger mange tak for hjælpen til alle!

Godt nytår
Mirska