/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Trapper
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 1002 gange
200 point
Dato : 01-09-06 07:22

Da jeg er ved at lave et maleri med en trappe,vil jeg gerne have nogle bibelcitater med skriftsted, hvor trapper har en funktion, og ikke bare er med som en stedbetegnelse. Altså ikke "ved trappen ind til templet.......", så dur den ikke , med mindre at det er vigtigt at det er trappen der gir pointen.
Nu er det en stige der er tale om, og derfor dur Jakobsstigen ikke.

Jeg håber at få nogle rigtigt gode citater, og i må meget gerne bruge den normale notation for bibelhenvisninger.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 07:37

jakobs stigen ... næ det var ikke en stige han drømte om men en trappe - trappen til himlens port

http://www.udfordringen.dk/bibel/kapitel.php?ID=1&nr=28

bortset fra det - fremgår din trappe bare alene eller ??

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 01-09-06 08:07

Der står ikke meget symbolsk om trapper i Bibelen. Du kan selv se efter ved at søge ved hjælp af bibelselskabet.dk 's on-line-Bibel. Ud over forskrifter for templet er der lige salvningen af Jehu til konge, og så trappen som stedsbetegnelse i Apg. (Paulus på trappen) - så det kan godt være at du skal søge din trappesymbolik andetsteds
mvh flemming

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-09-06 08:24

Ok. jeg huskede den kun som Jakobs stige, men her er det oversat med trappe, så den er god nok. er der flere trapper?

Det er et maleri : akryl på lærred, hvor billedets blindramme er formet efter trappen, og rummet, der er en smuk aftenhimmel, og hvor der sker noget på trappetrinene. jeg har mulighed for at skrive på vangerne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 09:00

direkte oversættelse : matregoth = trapper

Hmm - du kunne jo skrive de ti bud - eller bønner osv på trapperne - etc.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 09:05

Citat
hellige Trappe, Den (Scala Sancta). En trappe, bestående af 28 marmortrin, som befinder sig i en bygning ved siden af Laterankirken i Rom. Trappen er iflg. traditionen den trappe, der førte op til Pontius Pilatus' palads i Jerusalem, og som Jesus må have gået op ad, da han blev ført til forhør. Trappen blev bragt til Rom i 300-tallet af kejserinde Helena. Den må kun bestiges på knæ, og mange katolikker mediterer over Kristi lidelse, mens de bestiger den.

hmm måske tager jeg fejl - men jeg mener at den benyttes til at knæle og bede om aflad for synder på hvert enkelt trin .. det kan måske give lidt inspiration ??

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-09-06 09:22

dejligt at du mindede mig om scala Sancta der må gerne komme flere af en slags ting også.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 09:42

det var faktisk din egen beskrivelse der fik mig til at tænke på den -men jeg måtte slå den op - for havde glemt navnet

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-09-06 12:07

da du miritdk, lader til at være meget sprogkyndig, kan du så uddybe dette lidt mere?

Citat
direkte oversættelse : matregoth = trapper

Havde man kun masive stentrapper, eller dækkede ordet lige så bredt som det gør her hjemme i dag?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 12:24

dækker lige så godt som herhjemme

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-09-06 12:40

dækker den også andet og mere?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 12:47

ja faktisk - nu du siger det - det dækker også han/hun er på trapperne/på vej

Accepteret svar
Fra : Helle10

Modtaget 200 point
Dato : 27-10-06 19:41

Omkring den tid da Sankerib truede Jerusalem, blev Ezekias syg, plaget af en ondartet byld. Han blev af profeten Esajas underrettet om at ordne sine sager og forberede sig på at dø. Ezekias havde endnu ikke fået en søn, og det så derfor ud til at den kongelige slægtslinje fra David var i fare for at blive brudt. Ezekias bad til Gud, hvorefter Gud sendte Esajas tilbage for at meddele Ezekias at hans liv ville blive forlænget med 15 år. Som et mirakuløst tegn på at løftet ville blive opfyldt, skulle solens skygge rykke ti trin tilbage på „Akaz’ trappe“. I det tredje år herefter fik Ezekias en søn der blev kaldt Manasse, og som senere efterfulgte ham på tronen. — 2Kg 20:1-11, 21; 21:1; Es 38:1-8, 21.

Ved ikke om det er sådan noget du søger og om du søger stadig

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-10-06 08:02

Tak for svaret Helle10.

Desvære er det alt for sent at bruge til billedet jeg har arbejdet med , og som er afleveret, men det er noget af det jeg søgte, altså noget jeg ikke selv vidste i forvejen