/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Malawi og cirkulation?
Fra : lehd32
Vist : 827 gange
100 point
Dato : 30-08-06 10:39

Jeg er i øjeblikket ved at kreere en baggrund til mit 530 l. til malawi.... I forvejen har jeg en Eheim spand-pumpe, men er kommet i tvivl om jeg også bør have en cirkulationspumpe i akvariet...? Er der nogen der har erfaringer indenfor dette.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-06 10:50

Her er en side specielt om Malawiciclider, der er et punkt der hedder tips og gode råd.
Der tror jeg du kan finde det du søger.

Men umiddelbart vil jeg mene, at vandet bliver cirkuleret ved hjælp af pumpen, men hvis det er for at tilføre ekstra ilt er det sikkert en god ide.

http://malawijan.dk/index.php/545956

mvh dova

Kommentar
Fra : Frontosa3

Dato : 30-08-06 21:53

Umiddelbart er det ikke nødvendigt, men det kommer jo an på hvor mange fisk der skal gå i det og hvilke slags foder du bruger. Nogle arter kan godt lide ekstra ilt og det kan jo altid bruges. Sørg endelig for mange goder huler. Et spændende akvarie, hvor du helt sikkert vil bruge mange timer som tilskuer.. Hvilke arter har du planlagt?
Mvh. Frontosa3

Kommentar
Fra : lehd32

Dato : 30-08-06 22:27

Hej Frontosa

Jeg glæder mig også helt vildt til det er færdig....ss.

Jeg ved endnu ikke helt hvilke arter, men en skøn blanding af de ikke alt for store... Kan det passe, at de hedder mbuna med et bredt ord...? Ja, er helt nybegynder i dette.... Har kun været vant til "selskabs-akvarie". Men det bliver nok nogle af de mere rolige typer. Har hele tiden godt kunne tænke mig nogle blå delfiner...

Kommentar
Fra : Frontosa3

Dato : 31-08-06 10:06

Helt korrekt, de kaldes mbuna. Jeg har selv haft dem og jeg nød dem i fulde drag, men afviklede dem grundet flytning. du kan finde artsbeskrivelser op site; Cichlids.dk. Nogle af arterne er mere agressive end andre, så det er næsten ligesom et puslespil at sammensætte dem, det vil måske være en god ide i opstarten med de mindre agressive. Men spændende er de.
Mvh. frontosa3

Accepteret svar
Fra : rasmushightower

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-06 20:37

Hejsa, Mbunaer er en fin art :)

Jeg har selv et Malawi akvarie med nogle mbunaer i. Jeg vil så give et lidt andet råd end de tidligere, jeg har to spandpumper samt en 1200 l/t powerhead (Vandpumpe) kørende, mine er helt vilde med al den cirkulation, de "hygger" sig rigtigt i vandstrålen, så jeg vil anbefale masser af cirkulation
Til lidt sammenligning kan du lige få lidt data: 530 liters akvarie, men sammenlagt 3000 l/t cirkulation!

God fornøjelse, det er super med akvarie ;)

Godkendelse af svar
Fra : lehd32

Dato : 24-09-06 19:20

Tak for svaret rasmushightower.