/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hva´ er det galt ?
Fra : melbit
Vist : 686 gange
100 point
Dato : 28-08-06 09:35

Ja - Hva´ er der galt med danskernes holdning til hvad man kan "tillade" sig ?
Da jeg tror at Kandu er fyldt med en god blanding af danskere og andet godt-folk forsøger jeg med en lille test og håber på masser af gode svar fra Jer
Grunden til mit ? er at jeg synes folks "opførsel" eller mangel på samme blliver mere og mere egoistisk. Jeg oplever via mit erhverv (cafeteria) at mange mennesker tror de kan bruge os som det passer dem Folk med egne kaffekander - madpakker - frugt - dåsesodavand/øl der lige har lyst til at sidde ved VORES borde og indtage deres medbragte. Vi fortælle så folk at den ikke går her - vi lever jo ligesom af at SÆLGE........ Og så tillader de sig at blive sure og gale
Kunne du finde på selv at tage mad/drikkevarer med på et cafeteria? Hvorfor og hvorfor ikke????
Vi skilter godt nok IKKE med at det ikke er tilladt - men det giver vel sig selv. Vi skilter da heller ikke med at det ikke er tilladt at tisse på gulvet Eller sidde på disken. Det er jo sådan noget man bare ikke gør...........
Melbit

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 28-08-06 09:48

Jeg vil give dig helt ret. Danskernes opførsel er skammelig. Der er ikke meget respekt eller hensyns tagen.
Jeg kunne aldrig gå på cafe, cafeteria, resturant osv med egen medbragt med - det gør man bare ikke.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 28-08-06 10:25

Du har ret, folk har ingen skam i livet. Vi havde fornylig en episode her på Falster. Det var 8 personer, hvoraf den ældste var 60 år, der gav sig til at dyrke sex på en p-plads ved Marielyst ved højlys dag. Da en forbipasserende mand tillod sig at sige det var en dårlig ide, fik han besked på at passe sig selv eller få et par på hovedet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-06 10:32

melbit - dér ramte du én af mine kæpheste!

Jeg er ved at få SPAT af folks ligegyldighed og mangel på respekt overfor deres medmennesker!

Du har ret - man tager sq da ikke egne forsyninger med på cafeteria eller andre spisesteder!!!

Og ja - de tillader sig at blive sure som forkælede børn - for de har da ikke gjort noget galt....

En af mine veninder står i en strandkiosk.

Småmødre og fædre tror, at kiosken er et gratis lager af klude, servietter, kaffebægre etc.

Så er der lige én, der mangler lidt remoulade til den medbragte mad. "Kan jeg ikke lige få dit og dat?" og "kan du ikke lige vride min babyklud op for mig?". Hver især tror de, at det kun er dem, der tillader sig at nasse på kiosken!

Så se dem, hvis kiosken lukker en dag!!! Uha da da

Hanne

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-08-06 10:33

Det er - beklageligvis - den generelle samfundsudvikling.

Intet er mere, som det var i "gamle" dage, og sådan må det nødvendigvis være.

Vi er blevet smaskforkælede og forvænte ikke mindst af eenøjede forbrugerinstitutioner, der konstant tuder os ørene fulde af, hvad vore rettigheder er, men sjældent - eller aldrig - om vore pligter.

Vedr. dit tema: Mange cafeterier på f.eks. udflugtssteder, ved motorveje og lign., har borde, hvor det er tilladt at spise medbragt mad, så hvis din arbejdsplads kan sammenlignes med disse, er hændelserne måske ikke så mærkelige. Sæt dog et skilt op "Medbragt mad, drikkevarer må IKKE nydes ved disse borde".

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-08-06 10:40

PS.

Samme forbrugerorganisationer har bevidst forgøglet os, at service er gratis.
Standardsvar nr. 1 fra den forkælede forbruger er: "Hvad !!! Koster det noget - Det er sgu' dårlig service".

Prøv at spørge, om forbrugeren selv forlanger løn for sit arbejde - så er du flabet og ubehøvlet !!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-06 10:42

Ja, desværre er man nødt til at sætte skilte op om almindelig opførsel.

MEN MEN MEN, hvis ikke det lige passer folk at følge stedets regler, gør de alligevel lige, som det passer dem.....

Os, der stadig har noget pli og moral tilbage må bare holde fast i vore principper, når vi selv kommer ud blandt andre - at de andre skider på respekten mv., må vi ignorere. Vi må håbe, at det vender på et tidspunkt - og det tror jeg, trods alt på, det gør. Historien gentager sig - se f.eks. børneopdragelsen - mange er ved at røre ved det emne. Så snart medierne tager emnet op, er der håb forude.

Desværre skal vi helt ud på det ekstreme, før vi kan komme tilbage igen - men vi må holde fast, så kommer det med tiden.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-06 10:44

mokof - jeg ville fluks ringe til politiet - så bliver de arresteret for usædelig opførsel og krænkelse af andres privatliv!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-08-06 11:11

Mokof

Man KAN altså også lade være med at kigge på.

Forarges den, der forarges vil.

Hvis man ikke kan lide nøgne mennesker, går man vel ikke til en nudistbadestrand.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 28-08-06 11:25

Hmmmm.... brokke 44 - ang. skilte med > ingen egne varer her < ved jeg IKKE virker. Vi har et par skilte på grunden, hvor der står "PRIVAT OMRÅDE - INGEN ADGANG" - og desuden et par andre skilte hvorpå at vi fortæller at TISNING her er forbudt. Heller ikke sådanne skilte virker.
Så det er altså folks generelle holdning til andre og andres der skal "pilles" ved
Da vi havde vores borde til at stå lidt mere spredet forsøgte vi med >Ingen medbragte varer her< men så stillede folk bare deres køletaske ovenpå og påstod at "det har vi godt nok ikke set"..........

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-08-06 12:26

Citat
Så det er altså folks generelle holdning til andre og andres der skal "pilles" ved
Da vi havde vores borde til at stå lidt mere spredet forsøgte vi med >Ingen medbragte varer her< men så stillede folk bare deres køletaske ovenpå og påstod at "det har vi godt nok ikke set"..........

Jamen, det gør de da - Det skal jo lige prøves, ikk' ?

MEN - så kan de ikke tillade sig at blive sure, når det er "skiltet", så undgår man den konfrontation.

Generelt er det møgærgerligt, at det er nødvendigt at tage højde for folks dårlige opdragelse, men jeg gætter på, at alle "kanduer" ville spørge først ikke osse ?

Så er vi tilbage til, at det - forhåbentlig - er de få, der "sætter denne dagsorden" og flere er i stand til at udvise et vist minimum af pli.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 28-08-06 12:38

Hey brokke.......... Du kan da heller IKKE læse Jeg skriver jo at vi har førsøgt med "ingen medbragte varer" og at vi på grunden - lige nu skilter med " tis ikke her" og "ingen adgang"........... Og NEJ, de skilte bliver heller ikke respekteret. Og jo - den gamle mand med slips bliver stadig sur over når vi påtaler at han sku da ikke skal tisse på skiltet Selvom har nok har læst skiltet.....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-06 12:43

Brokke, sig mig, hvor gammel er du?

Jeg er sq træt af, at de, der ingen respekt har for andre, hele tiden skal forsvares!

Det er åbenbart "in" at være så selvoptaget og ligeglad med sine medmennesker, at man bare skal finde sig i at blive trådt henover?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 28-08-06 13:13

Hejsa

Pli er vel efterhånden ved at være et begreb fra gamle dage. Dengang mor gik hjemme, og kunne vappe dig en over fingrene med en grydeske hvis du ikke sad ordentligt ved bordet, eller kom til at bøvse ved kaffebordet lige foran næsen på tante Anna.

Men hvordan man så end vender og drejer det, så havde det den ualmindeligt positive effekt at folk kunne finde ud af at sidde civiliseret ved bordet og behandle andre med respekt, fordi der blev udstukket nogle regler og normer der skulle overholdes for at gøre det hele nemmere for os allesammen.

Hvis man kigger på situationen idag (eller fra 70'erne og frem), hvor både mor og far er hårdtarbejdene, og hvor vi alle har vores fritidsinteresser der skal tilfredsstilles. Så er tiden til at opdrage de små poder blevet væsentligt mindre, og det har så medført at mange forældre lægger en del af opdragelsen over på skole og institutioner, hvor personale-normeringen efterhånden er så lille at der knapt nok er tid til den enkelte.

Når der ikke er tid at udstikke regler, eller skælde ud når de eksisterende ikke bliver overholdt, så synes jeg nu ikke det er særligt underligt at vi får flere og flere mennesker der er ligeglade med den slags.

Men det er jo bare min ydmyge mening...

Vh Claus

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-08-06 13:15

Hov-hov Hanne små slag.

Jeg tror ikke, at du kan finde nogle forsvar for respektløs optræden i mine indlæg.
Jeg konstaterer blot, at sådan er den verden, nogle har valgt, at vi skal leve i, altså skruet sammen, og jeg skal i hvert fald ikke have mavesår over nogle (få) ubehøvlede mennesker.

Aldersmæssigt ligger vi ikke såååååå langt fra hinanden - ca. 10 år med plusset til mig.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 28-08-06 13:20

For lige at sætte een ting på plads............ Så er det faktisk IKKE de unge mennesker vi har de største problemer med Så kunne man da næsten forstå det. Nææææ det er folk + 50 år, med enkelte undtagelser. Ikke for at genere nogle - men hvis man kan dømme på bil og påklædning så er det folk "med penge nok" OG lidt den der snoppede attitude - "her kommer jeg/vi og VI gør hvad der passer os" Grrrr.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 28-08-06 13:30

->melbit Var den møntet på mig?

Unge mennesker bliver jo også voksne, ikke? Hvis man er født i 1960, vokset op i 70'erne, så er man jo 48 år gammel i dag...

Jeg er indenfor IT, og det er bestemt ikke +50, der laver mest bøvl for os.. det er derimod 30-40

Men når jeg kigger på mine gamle klassekamerater fra folkeskolen, og ser hvem der opfører sig ordentligt eller er ligeglade... så står min ovenstående forklaring klart som en nummer 1 på listen.
Det er dem hvor forældrene gav dem en nøgle om halsen og 20kr. til grillbaren

vh Claus (årgang '78)

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 28-08-06 13:39

Hey Claus - næ den var ikke speciel til dig Men denne her er - hvis man er født i 1960 er man altså IKKE 48 år nu
Det jeg mener er, at det er forholdsvis det "gamle guld" der har svært ved at respektere at de ikke må det ene og det andet. At de ikke kan tillade sig at gøre som man "ku i gamle dage". At man ikke bare fordi man kører i dyr bil og går med slips kan tillade sig at "skide" på et skilt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-08-06 13:57

Citat
Du kan da heller IKKE læse

Sørme jo, men det ER noget nemmere at henvise til et opslag.
At der så vil være anarkister, der vælger at overse disse, er en anden sag.

Men kom lad os Brokke os (frit efter TV2). Ellers bliver det i hvert fald slet ikke bedre.

Et lynhurtigt tilbageblik over mit lange liv fortæller mig, at uopdragne mennesker har der egentlig altid været.
Og sådan vil det også være fremover.

OG ROLIG NU - Dermed er det ikke sagt, at det skal accepteres.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-06 14:58

Det er pudsigt - for de unge har hele deres barndom og opefter fået at vide, at de ikke skal finde sig i noget, at de har masser af rettigheder (og så glemte de liiige pligter).

Vi andre, der er en lidt ældre årgang, skal bare skal finde os i alt..... uanset moral, pli, rettigheder, fairness.

Hvormange af jer har prøvet at blive vadet ned i f.eks. et fodgængerfelt, fordi en eller anden liiige skulle til venstre/højre og du ligeud. De går ikke bagom, men direkte ind foran.

Og jeg er altså IKKE usynlig

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-08-06 15:52

Jeg tror, at denne diskussion har været der lige så længe som civilationen...
Vi er mange mennesker med forskellige behov og forskellige udgangspunkter - synspunkter. Et menneske vil til enhver tid altid være sig selv nærmest, når det kommer til disse ting, og ingen af os er i stand til at sætte os hundrede procent ind i fremmede menneskers behov eller grænser.

Vi har hver i sær et sæt moralbegreber, som vi forventer andre mennesker skal leve efter. Og det de bare ikke - de har nemlig nogle andre. Og sådan er jeg sikker på, at det altid har været og altid vil være...

Der er bare nogen ting, der pisser en mere af end andre... Jeg bliver eksempelvis stikåndsvag over mennesker, der smider deres affald i naturen. Det er der masser af mennesker, der tager ganske let på. Jeg synes også, det er klamt når mænd stiller sig og urinerer med ryggen til hovedvejen - men har intet i mod, han gør det inde i skoven... Og så er der nogen, der har det lige omvendt. Jeg er også supertosset over, at offentlige toiletter rundt omkring er så klamme at service er en by i Rusland - og så skal man endog i stigende grad have penge på sig for at kunne frekventere etablissemenet. (Og den udvide version er så, at kassedamen på tankstationen bliver fornærmet over, at skal veksle småpenge)... Andre uden behov for offentlige toiletter er helt ligeglade med dette...

Nå, det jeg vi sige er, at vi har forskellige behov og derudfra vokser vores værdier og moralbegreber...

Jeg vil gerne slå et slag for overbærenhed og respekt... Har vi alle lidt af begge, så går det nok altsammen....

Livet er sgu for kort..... Jeg vil hellere være glad

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-08-06 15:54

Og du milde, hvor det generer mig, når jeg opdager en ordentlig bunke tastaturbommerter lige efter jeg har trykket SEND....

Hmmm...

Vaxen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-08-06 16:04

Kode
Jeg synes også, det er klamt når mænd stiller sig og urinerer med ryggen til hovedvejen

DET skal jeg huske !
Altså at stille mig med front mod kørebanen.
Gad vide, om jeg ka' klare en 4 sporet motorvej ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-08-06 16:24

Citat
Altså at stille mig med front mod kørebanen.
Gad vide, om jeg ka' klare en 4 sporet motorvej ?

Moderne vejbump anno 2006 ???

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 29-08-06 08:59

Vaxen........... at kassedamen på tanken bliver fornærmet over at skulle veksle, det kan jeg da godt følge Hun er vel ansat til at servicere KUNDER i butikken og ikke lege bank for det offentlige betalings-system på deres toiletter.
Og at toiletterne er snavsede - tja, men der har vi den jo igen - bare i en anden form - "der kommer jo nok en og gør rent efter mig"
Det er vel en af grundene til at det offentlige tager sig betalt for et wc-besøg.
Morgenhilsner fra Melbit

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 29-08-06 08:59

Vaxen........... at kassedamen på tanken bliver fornærmet over at skulle veksle, det kan jeg da godt følge Hun er vel ansat til at servicere KUNDER i butikken og ikke lege bank for det offentlige betalings-system på deres toiletter.
Og at toiletterne er snavsede - tja, men der har vi den jo igen - bare i en anden form - "der kommer jo nok en og gør rent efter mig"
Det er vel en af grundene til at det offentlige tager sig betalt for et wc-besøg.

Morgenhilsner fra Melbit

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-08-06 09:08

melbit - sikke mange morgenhilsener

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 29-08-06 09:11

Ja men det er da osse den dejlig morgen - solen skinner, vandet er blåt og her er kun en svag
brise

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-08-06 09:16

Melbit - der kan du bare se

Der er altid argumenter for og i mod... Vi sympatiserer med forskellige mennesker afhængigt af vores egne værdier og moralbegreber.

Du kan godt forstå, de ikke vil veksle selvom de selv har indført betaling på tankstationen - det er logisk, du arbejder i branchen og får irritationer og de hulens vekslinger.. Ganske forståeligt.

Jeg har en tarmsygdom og har brug for at bruge offentlige toiletter meget ofte og hurtigt. Derfor er mit udgangspunkt helt anderledes end dit.... Og sådan gælder det jo alle ting...

Jeg synes, vi skal tage de små oplevelser som de kommer, og forsøge ikke at være mavesure fordi andre ikke lever op til vores værdier og moralbegreber. Det gør dem ikke til dårlige mennesker - de tænker bare anderledes end os selv...

Vaxen - der også ønsker alle en god morgen

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 29-08-06 09:21

Sorry Vaxen - men jeg læste det altså som OFFENTLIGE toiletter og var ikke klar over at du mente tankstationens toiletter............ Det gør jo en forskel. Hvis det ER tankens toiletter - så skal hun da veksle med et smil

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-08-06 15:58

Der er ikke nogen, der skal bilde mig ind, at folk tænker på at have vekslepenge med til diverse toiletter!

Jo, vaxen er garanteret beredt