/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mærkelig skærm
Fra : 19431225
Vist : 415 gange
100 point
Dato : 27-08-06 19:31

Hej

Mit barnebarn har afleveret sin pc som jeg skal forsøge at få gang i.
Problemet er at når pc'en startes kommer der bare en masse 000ttt<< og andre mærkelige tegn over hele skærmen.Senere under opstarten kommer der et skærmbillede med lodrette streger i forskellige farver, som hele tiden skifter i farve og bredde.
Jeg har fosøgt med at starte i fejlsikret tilstand, forsøgt at komme i bios, bootet med windows xp, alt med det samme resultat som jeg beskrev i indledningen.
Er der nogen der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-08-06 20:08

Det er svært at sige ....
Prøv at boote fra en instalationsCD og se om det ser normalt ud....
Hvis ikke
Så må du prøve at sætte et andet grafikkort i den.
Det er et par muligheder.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-08-06 20:50

Du skal sørge for at skærmkortet er trykket godt ned i sit slot. Altså åben kabinettet og tryk hårdt ned på skærmkortet, altså lige ind mod bundkortet.
Forsøg også at bytte skærmen ud med din, så du finder ud af om der er noget i vejen med skærmen.
Byt evnt.også ledningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Blight_dk

Dato : 27-08-06 23:32

hej
umiddelbart lyder det jo som om der er fejl på grafikkortet. For at teste det
kan du sætte skærmstikket i onboard grafikkortet. Hvis det virker skal du nok gøre som
pallebhansen forslår og checke at kortet sidder ordentlig i sit slot.
Hvis det ikke virke kan det være at en af pindene i stikket er blevet bøjet. Hvis det er problemet kan du rette den ud med en flad skruetrækker.
Ellers kan du evt. prøve at sætte en anden skærm til computeren.
Eller, som Benjamin.Hansen forslår skifte grafikkortet.

mvh
blight

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 28-08-06 17:06

Til blight

Hvad mener du med disse ord "For at teste det
kan du sætte skærmstikket i onboard grafikkortet" og hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-06 18:40

Der er på de lidt billigere computere, "kun" et skærmkort der er indbygget i bundkortet, dvs. at der fra bundkortet er ført forbindelse hen til bagsiden, det kaldes onboard grafikkortet. Så er der ikke noget at gøre rigtigt, andet end eftermontere et "rigtigt" grafikkort, som sidder i et slot (Aflang hun-klemme)
Men sidder der et rigtigt grafikkort, så kan fejlen være, som sagt at den ikke er trykket godt nok ned i slotten. Men det kan du kun se hvis du kigger ind i "maskinen".
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 30-08-06 12:24

Hej igen
Jeg har løst problemet, jeg lånte et andet grafikkort og så var problemet løst.
Men tak for hjælpen. Hvordan gør jeg nu, skal mit spørgsmål afmeldes eller hvad gør jeg.

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 30-08-06 12:24

Hej igen
Jeg har løst problemet, jeg lånte et andet grafikkort og så var problemet løst.
Men tak for hjælpen. Hvordan gør jeg nu, skal mit spørgsmål afmeldes eller hvad gør jeg.