/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Opkast
Fra : Industri
Vist : 2984 gange
100 point
Dato : 27-08-06 13:05

Er der nogen der ved hvorfor vores 2 katte kaster op , mange gange om måneden, specielt når de spiser dåsemad - whiskas -? Vi passer på at de ikke får for meget mad pr. gang. De kaster ikke op når de får kylling eller rejer
På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 27-08-06 13:20

køb noget ordenligt foder til dem - whiskas er det rene gift - især det med sovs i ... dyrlægen kan vejlede dig hvad det angår med foder - men tørfoder af den gode slags - fra dyrlæge for eks - med lidt vådfoder du selv laver - råt eller kogt - ville være at foretrække.

Er du sikker på det er maden ???

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-08-06 13:34

Det behøver ikke at være noget galt med maden, men derimod har kattene måske orm. Normalt er dét et sikkert tegn på orm, samt at katten hoster.
Kun så du har dette in mente, inden du skifter foder.
MVH Akle

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 27-08-06 13:43

Kan også være de er generede af hårboller.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-08-06 13:54

Hvor gamle er kattene?
Hvor meget vejer de?
Er det lige efter de har spist de kaster op?
Hvad får de at spise når det ikke er whiskas, kylling eller rejer?
Hvor længe har de gjort det med at kaste op?
Har de fået ormekur?
Hvad sige dyrlægen til det?
Hvad er "ikke ret meget mad af gangen" ?
Hvordan ser opkastet ud, er det ufordøjet foder, er der hår i o.s.v.?
Hvor ofte kommer de af med afføring og hvor meget pr.gang?

mvh dova

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 27-08-06 15:22

hej!
Jeg har det samme problem p.t. men du kan se på opkasten om det er hårboller eller hel mad som ikke er fordøjet. Jeg tror at mine har orm(masser af mus og fugleunger,faldet ud af reden) Det er jo blevet besværligt med ormeku efter de nye regler, men du kan se omr det er de lange lede orm, i opkasten og så må du i gang med de dyre piller. Hvis det er de små riskorn( hænger i bagen) Så er det bændelorm, som alle udekatte har i perioder. De behandler de på en måde selv
hos mine forsvinder de af sig selv. Jeg ved ikke om det er græs eller andre urter som kurerer dem
held og lykke la.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-08-06 16:23

Sikke noget vrøvl!!! - En kat kan ikke behandle sig selv for bændelorm. At du ikke mere ser de små hvide led bagi på katten, betyder slet ikke at katten er fri for disse orm. Disse led bagi er kun en form for at formere og sprede sig i omgivelserne til andre værtsdyr. Man har bare været heldig at se leddene inden de faldt af. Det samme med spolorm, det er ikke altid man ser ormene, hverken i afføring eller i opkast, med mindre dyret er spækfyldt med orm.
Middel mod bændelorm hedder Dronsal og fås hos dyrlægen. En udekat skal behandles 2 x årligt og naturligvis behandles når den begynder at hoste, både for bændelorm og spolorm.
MVH Akle

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 27-08-06 16:31

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-08-06 16:48

Der findes hos dyrlægen flere ormemidler til katte, bl.a Drontal Vet. og Milbemax.

Katte kurerer bestemt ikke sig selv for orm. Og ubehandlede angreb af f.eks. bændelorm kan på sigt medføre store organskader på kattene.

Og ofte skal udekatte have ormekur en gang om måneden, for så ofte får de orm når de render og fanger mus, fugle og andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 27-08-06 21:18

hårboller, orm.....men kan du så finde noget bedre og noget ordentlig mad til dine katte..
jeg har fået at vide, at whiskas producenterne putter noget i dette foder for at gøre dem afhængige af lige dette produkt...derfor er det at katte vil vælge whiskas.....
de fortjener at få ordentlig mad med de rigtige vitaminer mm.....
handl hos dyrehandleren i stedet for....i længden er det også billigere, da mængderne af foder er drøjere..........
miauuuuuuuu fra missers mor....

Kommentar
Fra : BaileyPige

Dato : 28-08-06 07:12

hejza industri
kig efteter om det er hårboller der kommer op når de kaster op, og hvis ikk ville jeg ta en tur til dyrlægen. og hvad angår foder køb noget nyt, har selv prøvet whiskas og det er det rene affald, kattene æder og æder for de bliver overhovedet ikke mætte og de kan også resikere at blive afhængige af det da der er et meget højt saltindhold i og masser af koffein, hvis dine katte lugter meget er det også derfor, min egen lugtede rigtig rigtig meget når han havde i bakken det var så slemt at man simpelthen ikke kunne være i nærheden derefter skiftede jeg til noget nyt mad og nu får han royal canin og nu kan han selv styre sin mad og han lugter overhovedet ikke mere.
tænk over hvilken kattemad du køber og du kan faktisk få noget der passer nøjagtig til det dine katte skal ha, min får kattemad for indekatte for han har ikke brug for ligeså meget som udekatte.

MVH BaileyPigen

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 28-08-06 14:56

nemlig
miau fra missers mor

Kommentar
Fra : Industri

Dato : 28-08-06 16:53

Er glad for alle svarene. Prøver noget mod orm og forsøger evt. kostændring.
MVH
Finn

Godkendelse af svar
Fra : Industri

Dato : 28-08-06 16:54

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-06 19:28

god ide at få givet dine katte ormekur - dyrlægen vejleder dig også hvad det angår og få dine katte kigget godt efter med mellemrum

Held og lykke med misserne fremover