/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Signalstyrke 2 DBI/ 15 DBI
Fra : ferik
Vist : 702 gange
500 point
Dato : 27-08-06 12:47

Hvor meget kan jeg forvente at signalstyrken vil blive forøget, hvis jeg udskifter en 2 DBI antenne med en 15 DBI antenne, eksempelvis denne D-Link
Omni-directional 15dBi gain outdoor antenna. 360deg horizontal/15deg vertical spread. N-female conne

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 510 point
Dato : 27-08-06 13:04

Godt og vel en fordobling af signalet.
Men det kommer så også an på hvordan antennen placeres, da den helst skal sidde sådan, at den kan udstråle sit signal frit alle 360­° - Højden den skal placeres, er afhængig af dem der skal modtage signalet, da du har en 15° vinkel fra vandret, hvor signalet er kraftigst. Så her skal du nok lige eksperimenter med højdeplaceringen.
Du skal være opmærksom på at du skriver den har N stik, så hvis den skal tilsluttes med udstyr der har SMA som er ret almindeligt, så skal du have en converter imellem.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 27-08-06 13:12

jeg havde godt nok håbet på en noget større forøgelse af sendestyrke
jeg går selvfølgelig ud fra at antennen sidder på bedste plac. (mellem gitterspær)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-08-06 14:16

Hvis vi tager den i omvendt rækkefølge så er det sådan at hvis man 4 dobler effekten, så stiger signalet med ca. 6 dB. Hvis man så igen 4 dobler denne effekt, så stiger signalet yderligere 6 dB

Sådan var antenneteorien for 27 MHz, da det var på sit højeste, og det gælder jo også for andre frekvenser.
Ex.:
1 watt der firdobles til 4 watt giver 6 dB
øges effekten til 16 watt giver så ca 12 dB

Så det har en logaritmisk skala. Tager man så frekvensen i betragtning, så er de høje frekvenser, langt mere følsomme over for forstyrelser, og rækkevidden er væsentligt kortere med den samme effekt. - Vi arbejder jo her med frekvenser på 2400MHz = 2,4 GHz og med en effekt på ca 100 mW.

Er det i dit eget beboer netværk du skal have denne antenne?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-08-06 19:31

Dit signal øges i teorien 13 dB. 13 dB er det samme som 20 gange.

Men tallene for sådanne antenneforstærkninger er ofte teoretisk pral, som de i virkeligheden ikke kan præstere. Det skulle opnås ved at udstrålingen koncentreres i en smal stråle. Det betyder så en lavere effekt i området udenfor strålen, for antennen kan selvfølgelig ikke forhøje den samlede effekt.
Det kræver ret omfangsrigt udstyr at måle en antennes rigtige udstrålingsdiagram, så mange leverandører nøjes med lidt teoretisering, forhøjet med en del pral.

13dB giver ikke 20 gange længere rækkevidde , men kun ca 4 gange, i den optimale retning.

I øvrigt gælder værdierne kun, hvis antennen placeres helt frit i rummet.
I praksis ødelægges de fine udstrålingsdiagrammer af reflekser fra omgivende objekter.

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 28-08-06 20:13

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-08-06 20:30

Det ville også hjælpe hvis dine naboer, som bruger trådløs forbindelse, også gjorde noget ved sine egne antenneforhold. Så vil de få et bedre modtagerforhold, lige som de vil have nemmere ved at sende tilbage over netværket, til den router der har forbindelsen udad til.

Tænk på det gamle ordsprog: Kæden er ikke stærkere end det svageste led!