/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Tolden.
Fra : madille
Vist : 730 gange
20 point
Dato : 25-08-06 17:37

Hvordan foregår det når man bliver tjekket i tolden ved den dansk-tyske grænse? hvis man kommer fra Tjekkiet til Danmark i bus?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-06 17:45

Der er normalt ingen kontrol - det er kun stikprøver.

Til gengæld kan jeg fortælle dig at hvis du smugler og bliver taget i tolden - venter bussen sandsynligvis IKKE på dig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-08-06 17:47

Når busser tjekkes foregår det på den måde, at alle beordres ud af bussen med sit pas, og skal efterlade alle tasker og bagage i bussen.

Det bliver så gået igennem, evt. er det en af de dage hvor narkohundene er med, og først når det er tjekket at der ikke er noget der ikke "må være der".
Passagerer kan visiteres såfremt nogen typer ser "suspekte" ud ifølge tolderens intuition...og den er normalvis god

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-08-06 17:49

Ups der mangler noget:

"Det bliver så gået igennem, evt. er det en af de dage hvor narkohundene er med, og først når det er tjekket at der ikke er noget der ikke "må være der", får passagererne adgang til bussen igen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-08-06 17:49

....HVIS man bliver checket... tja - du skal vel vise dit pas, du bliver spurgt om du har noget at deklarere, hvis nej - så fortsætter de til den næste, hvis ja, så er det bare med at sige ja. Hvis tolderne får lyst til at undersøge dig og din bagage, og de finder noget du ikke må have med, så kan du godt komme til lommerne....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-06 18:18

Citat
Hvis tolderne får lyst til at undersøge dig og din bagage, og de finder noget du ikke må have med, så kan du godt komme til lommerne....

Og hvis passet mangler nægtet indrejse i landet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-06 18:24

"ans"

Den holder ikke hvis du har anden form for legitimation.....

En dansker kan ALTID komme ind i Danmark

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-06 18:30

En dansker må ikke opholde sig i udlandet uden pas.

Det er kun gældende for de nordiske lande.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-06 18:39

Bussen behøver ikke nødvendigvis blive stoppet kun i tolden, det kan lige så godt være et stykke
oppe i landet...

Når alle er steget ud af bussen, og hvis der findes noget i bussen som ikke skal være der, skal ejeren af "tingen" melde sig, hvis ingen melder sig, kommer bussen ikke videre.

Men øvrige medpassagerer er gerne så flinke til at fortælle hvem ejeren er

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-06 18:42

Nej "ans" det må en dansker ikke.....

Men passet kunne jo være kommet væk på rejsen

Du kommer med sikkerhed ind i DK alligevel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-06 19:01

Citat
Men passet kunne jo være kommet væk på rejsen

Du kommer med sikkerhed ind i DK alligevel.

Det er da muligt, men bussen bliver ikke tilbageholdt fordi en passager har mistet passet.
Passageren må vente indtil det er bekræftiget at han/ hun nu også er den som han/hun udgiver sig for. Ventetiden kan komme til at foregå i varetægt.

Citat
Hvordan foregår det når man bliver tjekket i tolden ved den dansk-tyske grænse? hvis man kommer fra Tjekkiet til Danmark i bus?

Man skal være meget heldig hvis der ikke er noget tjek.

Du har fået forklaringen, hvis bussen bliver vist ind til siden for at blive tjekket, så er det bare det hele, der bliver tjekket, hvis der er den mindste mistanke om noget ulovligt.

I disse terrortider er tolderne /politiet nok mere på vagt end tidligere det til trods for at reglerne er blevet lempet.

Kommentar
Fra : madille

Dato : 25-08-06 19:09

Mange tak for svarene. bliver bussen tjekket fuldstændig igennem? også under sæder og varmeapparater o.l.?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-06 19:14

Ja, hvis der er noget mistænkeligt, men hvad er du bange for!!!!!

Du havde da vel ikke tænkt på at smugle eller endnu værre anbringe en bombe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-06 19:16

Ja - selv dit vasketøj

Kommentar
Fra : madille

Dato : 25-08-06 20:31

jeg er ikke bange. men mine venner tror ikke på at ALT bliver tjekket.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-06 20:40

ALT bliver tjekket

Særlig galt kan det gå hvis de først finder noget.

Så kan man risikere at de skiller hele bussen ad.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-06 21:24

Så kan du godt fortælle dine "venner" at man kan være udsat for at bussen bliver skilt ad.
Og hvis der bliver fundet noget mistænkeligt, så bliver passagererne også undersøgt. Og det er grundigt.

Men hvad er det så lige dine venner er bange for bliver fundet

Hvis det ikke er ulovligt at indføre i landet, så sker der ikke noget (så er det jo heller ikke nødvendigt at gemme), men hvis det er en fætter der skal ligge bag varmeapparatet, så sker der noget

Kommentar
Fra : madille

Dato : 25-08-06 22:09

De vil købe fake tøj, knojern eller et eller andet lort

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-06 22:13

Det får de sikkert også brug for, der hvor de kommer hen bagefter - særlig knojern

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 26-08-06 11:22

Nu skal det lige siges at du kan tage ALT den billige sprut med hjem du har lyst til ifølge toldreglerne. Så længe det er til egent forbrug. Min kammerat havde sålades 40 flasker rom med hjem fra Tjekiet for en måned siden. det er fuld lovligt, så du skal ikke være bange medmindre du har tænkt dig at indføre et eller andet ulovligt (våben, narko etc.)

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 26-08-06 11:23

Forresten... hvis du har et eller andet med du ikke må have, så sørg for at placere det i en pose i bussens bagage rum. Hvis politiet spørger hvem der ejer det pågældende skal du selvfølgelig ikke melde dig... så hænger chauføren på det, da det i sidste ende er hans ansvar hvad der transporteres i bussen som ikke har en ejermand.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-06 11:47

Der tager du MEGET fejl - chaufføren har ingen ansvar overfor hvad gæsterne transporterer (han er IKKE tolder)

Findes ingen ejermand bliver ALLE tilbageholdt til synderen findes (hvem tror du melder hvem?)

Dette sandsynligvis kun hvis det er grove overtrædelser.

Kommentar
Fra : madille

Dato : 26-08-06 12:29

ok. må man godt tage fake ting med hjem? ure, tøj osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-06 12:44

NEJ

Kommentar
Fra : madille

Dato : 26-08-06 14:22

hvad sker der hvis tolderne finder en fake t-shirt i en taske`?

Kommentar
Fra : madille

Dato : 26-08-06 14:44

ps. en af mine venner siger at politiet ikke har ret til at kropsvisitere en. passer det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-06 15:35

hvad sker der hvis tolderne finder en fake t-shirt i en taske`?

Det bliver konfiskeret og koster penge

ps. en af mine venner siger at politiet ikke har ret til at kropsvisitere en. passer det?

Nej

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-06 17:36

Hvis det kun er en fake t-shirt han skal have med hjem, så kan han jo tage den på
men han skal huske at tage prismærkningen af

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-08-06 18:41

Citat
hvad sker der hvis tolderne finder en fake t-shirt i en taske`?

Der er ikke nogen der kan forbyde at købe faketøj, fakesko og ure m.m. i udlandet og tage det med hjem...hvis det bare er noget man selv skal bruge.

Men det er ulovligt at importere og sælge fake mærkevarer her i DK.

Knojernene og andre våben, knive o.s.v. skal man lade være med at tage med hjem, medmindre man gerne vil have en dom og en plettet straffeattest for ulovlig våbenbesiddelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-06 19:00

"Dova"
Der er ikke nogen der kan forbyde at købe faketøj, fakesko og ure m.m. i udlandet og tage det med hjem...hvis det bare er noget man selv skal bruge.

Hvor har du dog det fra ????

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-09-06 18:32

Refi > Jeg ved ikke hvor Dova har det fra - men jf. varemærkeloven §4 er der ikke noget til hindring for at indføre bare et enkelt eksemplar til sig selv - da begrænsningen helt og aldeles bygger på erhvervsmæssigt "misbrug" af et varemærke.

Citat
Varemærkerettens indhold

§ 4. Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, hvis

1) tegnet er identisk med varemærket, og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller

2) tegnet er identisk med eller ligner varemærket, og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket.

Stk. 2. Uanset begrænsningen i stk. 1 til varer eller tjenesteydelser af samme eller lignende art kan varemærkeindehaveren dog forbyde brugen også for varer eller tjenesteydelser af anden art, hvis varemærket er velkendt her i landet, og brugen ville medføre en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renommé eller skade særpræget eller renommeet.

Stk. 3. Som erhvervsmæssig brug skal navnlig anses

1) at anbringe tegnet på varerne eller på deres emballage,
2) at udbyde varerne til salg, at markedsføre dem eller oplagre dem med dette formål eller at tilbyde eller præstere tjenesteydelser under det pågældende tegn,
3) at importere eller eksportere varerne under det pågældende tegn, eller
4) at anvende tegnet på forretningspapirer og i reklameøjemed.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20010078229-REGL

Ellers kan man iøvrigt læse et svar fra "familieadvokaten" her angående et kopi-ur...
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-130.html

mvh berpox

Annuller spørgsmålet
Fra : madille

Dato : 21-01-07 19:54

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål