/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
ZnCl2?
Fra : mackzie
Vist : 12200 gange
20 point
Dato : 23-08-06 21:12

hvad er ZnCl2's hverdagsnavn? Hvad bruger man det som?

- Svar venligst inden kl 22 - dato 23/8

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-06 21:30

Det er ionforbindelse

Kommentar
Fra : mackzie

Dato : 23-08-06 21:40

nej jeg mener, et produkt. f.eks er NaCl køkkensalt, hvad er det man bruger ZnCl2 til? - Fysiklektie til imorgen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-06 21:45

zink chlorid, men jeg ved ikke hvad du skal bruge det til, der må stå noget i din bog??

Kommentar
Fra : mackzie

Dato : 23-08-06 21:48

Ja, burde der. men gør der desværre ikke. men ellers tak for hjælpen ;).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-06 21:58

Så slynger du bare zink chlorid ud i morgen, så lyder du da som om du har læst på lektien?

Kommentar
Fra : mackzie

Dato : 23-08-06 22:06

Ja, men det fandt vi ud af i fælleskab i klassen, og det er jo ikke det hun vil vide.. Men, nu har jeg jo prøvet - google, og fundet frem til det er på engelsk -

-Butter of zinc (Old Chem.), zinc chloride, ZnCl2, a
deliquescent white waxy or oily substance. Så det må jeg bare fyre af :P hehe.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 30 point
Dato : 23-08-06 22:11

zinkklorid fremkommer ved at "brænde" saltsyre af med zink, og kan bruges som loddevand, til når duskal lodde noget med tin; f.eks zinktagrender, eller elektronikdimser på en printplade (kobber)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-06 22:11

øv altså du kunne da godt have sagt fra start at du vidste at det var zink chlorid, du skulle vide hvor meget jeg har søgt, indtil jeg fandt på at spørge sønnen. Nå skidt pyt det lykkedes for dig, og klokken er din sengetid nu

Nat nat og sov godt

Kommentar
Fra : mackzie

Dato : 23-08-06 22:18

haha :P min sengetid ^^.. gad bare ikke lave lektier mere til den tid.. tak for svaret Rosmon - kan jeg godt bruge. Tak for hjælpen folks. så er de lektier lavet.

Godkendelse af svar
Fra : mackzie

Dato : 23-08-06 22:20

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 24-08-06 08:29

Dog må brug af loddevand (zinkchloridopløsning) på det kraftigste frarådes til brug for andet end de "grove" opgaver (tagrender, kobberrør osv.) Absolut IKKE til printplader, elektronik og i det hele taget elektriske forbindelser, af hensyn til kortslutningsfare og risiko for "krybestrøm" i rester af zinkchloridet. Der er flusmiddel nok indbygget i alm. finloddetin. Hvis det kniber med at lodde et punkt på en printplade, bør den renses mekanisk, med en lille tot ståluld, eller med en glasfiberbørste.