/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stikkontakt i vådrum
Fra : jacoblauvring
Vist : 22724 gange
100 point
Dato : 23-08-06 09:18

Hej
Jeg skal hjælpe en med at lave et badeværelse og i den forbindelse skal vi have opsat en stikkontakt inde i badeværelset.
Der er i forvejen jord, men stikkontakten kommer til at sidde under 2 meter fra bruseren.
Hvilken stikkontakt skal man, hvis man skal overholde sikkerheden, installere, når det bliver så tæt på bruseren. (Ja, jeg ved godt man ikke selv må, men det gør vi nu alligevel).
Jeg har hørt noget om at man kan få nogle stikkontakter med en lille sikring inde i, er der nogen der har et link til hvor man kan købe det, eller er det ikke nødvendigt og hvad skal vi så opsætte i stedet?
Med venlig hilsen
Jacob

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-08-06 09:30

Det er måske shaver stikkontakt du tænker på, som er med adskildte viklinger, men den kan ikke trække en hårtørrer.
Sørg nu for at teste om den jordforbindelse er ok.

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 23-08-06 10:07

Ved en åben bruser skal din stikkontakt mindst være 120 cm. (målt vandret) fra brusehovedets normale placering.

Ved lukket bruser skal kontakten mindst være placeret 60 cm. fra nærmeste del af åbningen til bruseren.

Der er ikke speciellen krav til beskaffenheden af kontakten, blot skal den være beskyttet af HPFI-relæ.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 23-08-06 10:54

Ok, hvis den nu overholder de vandrette mål, er der så noget krav til minimums højden eller kan den fx godt sidde 1½ meter over jorden.
Jacob

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-08-06 14:39

Du skal pløje dig gennem størkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6, kapitel 700 og 701

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Dér finder du alle de vigtige oplysninger som installationen skal overholde.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-08-06 14:40

Du kan godt sætte den 1½ meter over jorden - det du skal tage højde for at kontakten sidder tilpas over gulvet til at dette kan vaskes/spules/gøres rent og med den højde er der jo ingen problemer.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-08-06 14:43

acoblauvring, nu ved du hvorfor der skal en autoel. til for at installere!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-08-06 14:43

- nu I roder med badeværelse - så husk potentialudligning til armeringsjern, metalliske ventilationskanaler og rørsystemer - altså skal alt metal ind/ud/under/i vægge i forb. med badeværelset være jordforbundet.....

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 23-08-06 15:18

Ja, alka, for han kan nemlig huske to tal i hovedet... spøg til side men det kunne jo være der skulle en autoriseret til senere hen for at godkende det, og så er det jo vigtigt at kontakten ihvertfald sidder det rigtige sted. Jeg har lavet mange kontakter i mit liv og de er alle blevet godkendt efterfølgende af en autoel. men jeg har bare ikke lavet det på et badeværelse før, så det er meget rart lige at have reglerne på det rene. Om det skal godkendes bagefter ved jeg ikke, da det ikke er mit hus, men jeg kan da kun råde ham til at gøre det.
Jacob

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-06 18:14

er der badeværelse i forvejen så er det vel en midere ombygning og så undgår man en masse regler ik berpox

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-06 20:20

Hej Jacob,

Her kommer så det endelige og korrekte svar jf. Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6.
Enkelt fortalt skal stikkontakten minimum være 120 cm væk fra bruseren/afløbet, højden er underordnet.
Den skal dog være beskyttet af et foransiddende HFI eller HPFI relæ, der virker.

Med hensyn til supplerende udligningsforbindelse skal dette selvfølgelig udføres.
Dette er meget svært at forklare til lægmand, men den korte udgave er som følgende:
Armeringen i gulvet skal udlignes til stikkontakten, hvis der er nogle rør der kommer udefra og er i metal skal disse udlignes ligeledes, hvis der er flere forskellige strømkredse på badeværelset skal disse udlignes internt.

Husk at ifølge lovgivningen skal dette udføres af en aut. installatør og testes efter gældende regler.
Hvis udligning, jordforbindelse eller fejlstrømsrelæ ikke er som det skal være, kan det medføre tilskadekomst eller værste fald død, det er som regel dog kun børn og gamle samt folk med dårligt hjerte dette sker for. Så bare i er middealdrende og ikke har børn så er det ok.

MVH Michael, el-installatør

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-08-06 22:55

>rotw, jeg læste: "Jeg skal hjælpe en med at lave et badeværelse og i den forbindelse skal vi have opsat en stikkontakt inde i badeværelset."

Men bortset fra det, så hedder det jf. bekendtgørelsen at:
61.1.4 Hvor installationen er en udvidelse eller ændring af en eksisterende installation, skal det kontrolleres, at udvidelsen eller ændringen opfylder installationsbestemmelserne og ikke forringer sikkerheden i den eksisterende installation.

Så derfor - nej - man undgår ikke en masse regler hvis man griber ind og ændrer i elinstallationen....

Det er i alle tilfælde sådan jeg tolker bestemmelserne - og har jeg ikke ret, så må det meget gerne påvises

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 24-08-06 13:00

Hej
Der er badeværelse i forvejen og kontakten bliver beskyttet af et foransiddende HFI eller HPFI relæ, der virker.
Vi ændrer ikke i fliserne i gulvet. Der bliver fræst rør ind i væggen men det er pex rør (plastik).
Der bliver ikke andre strømkredse i badeværelset bortset fra lampen i loftet, som vi ikke rører ved.
Det er en mand midt i halvtredserne der bor i huset, alene, og han skal bare have en stikkontakt til hans barbermaskine, det var derfor jeg i starten tænkte på den med sikringen, men det bliver åbenbart ikke nødvendigt. Jeg sørger for at kontakten kommer til at sidde 120 cm fra bruseren/afløbet.
Tak for svarene alle sammen.
Jacob