/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad kan man sige nej til ?
Fra : rosekamp
Vist : 1108 gange
300 point
Dato : 20-08-06 17:33

Jeg er igang med at yddanne mig til Social- og sundhedsassistent og er i øjeblikket i gang med min første praktik i et leve-bo miljø. Ens lærere har altid meget travlt med at fortælle at man endelig skal huske at sige fra og til m.h.t. hvilke arbejdsopgaver man har/ikke har lyst til og om ens personlige grænser bliver overskredet. Mine personlige grænser bliver totalt overskrede når jeg skal udføre intimhygiejne. Jeg kan simpelthen ikke holde ud at se på andre menneskers kønsorganer, hvis de ikke tilhører min mand, eller hvis det er mine børn jeg skal skifte. Jeg sagde fra overfor det på praktikstedet men det så de bestemt ikke på med milde øjne. Nu er det sådan at jeg ikke vil bruge min uddannelse i ældreplejen men muligvis bruge den som springbræt til farmakonom eller andet så jeg ved jeg aldrig vil få brug for det. Jeg har det så dårligt med at vide at jeg skal gør det så jeg er ved at overveje helt at droppe uddannelsen på den bekostning.Kan jeg virkelig ikke sige fra? Please hjælp med et svar jeg synes jeg har ledt alle vegne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-06 17:56

Du er i en praktikperiode. Har du ikke talt med din lærer/studievejleder om det problem, du har.

Måske du skulle have sagt fra før du tog den praktikplads. Fik du ikke dine arbejdsopgaver at vide på praktikstedet før du startede.

Citat
Jeg sagde fra overfor det på praktikstedet men det så de bestemt ikke på med milde øjne.

Er du stadig på praktikstedet. Et er jo at de ikke ser på det med milde øjne, men er arbejdsgangen
ændret.

Du skal jo vide en ting, hvis man vil være social-sundhedsassistent, så skal man være i stand til at tøre andre i rumpen

Hvis du vil være farmakonom, så skal du jo have følgende adgangskrav for at kunne blive det

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-farmakonom

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-farmakonom#q4

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 18:09

Nej, jeg fik ikke mine arbejdsopgaver at vide på forhånd. Jeg har før været i praktik på et plejehjem i knap ½ år og der blev jeg ikke sat til det.
Citat
Du skal jo vide en ting, hvis man vil være social-sundhedsassistent, så skal man være i stand til at tøre andre i rumpen
Jeg er selvfølgelig i stand til det og kender også arbejdsgangen så man undgår diverse infektioner, men derfor har jeg ikke lyst til det alligevel.

Jeg havde faktisk engang en mandlig læge der aldrig udførte underlivsundersøgelser fordi han ikke ville og, hvad værre er, jeg havde engang en svømmelærer der selv havde vandskræk og ALDRIG gik i vandet.

Det kan under alle omstændigheder bruges som springbræt til farmakonom. Jeg ved så ikke hvorfor det ikke lige fremgår på den side. Det er egentlig også irrelevant, det det drejer sig om er, at jeg ikke vil bruge uddannelsen indenfor ældreplejen.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-08-06 18:27

Citat
Jeg kan simpelthen ikke holde ud at se på andre menneskers kønsorganer

Skift uddannelse, da du ikke er egnet til at tage dig af andre mennesker,
der har behov for DIN hjælp.
Skal ikke sige, det er grundet Religiøst, men ???!!!
Jeg er sikker på, du også har andre ting, du ikke kan lide, ved andre MEDMENNESKER.
Kan simpelhen ikke forstå, du overhovedet har søgt ind på den linie, når du ikke kan tage synet.
Burde være almen viden. Eller var du ikke i skole den dag, der blev oplyst, hvad man laver, i den uddannelse DU SELV har valgt - indebærer.
Enddu et menneske, der spilder penge på det ellers, så berygtede Danske Uddannelses system.
Og optager pladsen, for andre, der HELLERE EN GERNE VIL HJÆLPE ANDRE.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-08-06 18:32

Men JO, du kan sige NEJ til alt i Danmark, men i din situation, ligger der sikkert en fyreseddel, på bordet, dagen efter.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 18:42

Disken - du har da vist ikke lige læst mit indlæg ordentligt. For så ville du vide at jeg netop ikke vil arbejde indenfor denne gren af uddannelsen (som jo dækker utroligt mange arbejdsfunktioner på utroligt mange forskellige typer arbejdspladser).
Man kan vel også blive slagter selvom man måske ikke lige er den der har lyst til at give dyret boltpistolen.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 18:43

Og nej, jeg har ikke specielt andet jeg ikke kan lide ved andre mennesker, måske lige bortset fra din indstilling

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-08-06 18:47

Ehm, som Sosu- assistent er du et service- organ. Dvs at dine arbejdsopgaver bla vil være, at udføre personlig hygiejne på patienter, unge som gamle.
Da jeg i sin tid var i praktik (- også som sosu- assistent) på en geriatrisk afdeling, lavede vi stort set ikke andet end at vaske de nedre dele, på patienterne. Det ER en del af sosu- assistentens opgave på hospitaler og plejehjem.
Jeg ville nok foreslå dig, enten at vænne dig til det, med en mental omstilling. Dvs lad være med at kigge på "det" som kønsorganer, men som en del af patientens/ beboerens krop i stil med en arm, ryg eller lignende.
At du ikke skal bruge det... Nåja, vi havde vel heller ikke brug for at kunne analysere et digt, men vi gjorde det alligevel, dengang vi gik i skole, ikk?

Held og lykke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-06 18:50

Citat
Det kan under alle omstændigheder bruges som springbræt til farmakonom. Jeg ved så ikke hvorfor det ikke lige fremgår på den side. Det er egentlig også irrelevant, det det drejer sig om er, at jeg ikke vil bruge uddannelsen indenfor ældreplejen.

Ja, du kan bruge det som et sprængbræt til den uddannelse, som du ønsker.

Men hvis du ikke har de andre adgangskrav, som der fordres for at komme ind på den uddannelse, så er du jo nødt til at tage det sure med det søde.

Jeg ser at du har oprettet et lignende spørgsmål, der gør du opmærksom på at du tidligere har været i praktik, hvor du ikke skulle udføre det, som for dig var væmmeligt.

Så vidt jeg ved skal man selv finde praktikpladser og kommer til en samtale.
Spurgte du ikke der hvad du skulle lave, samt gjorde opmærksom på det du ikke ville.

Hvis du dropper den praktikplads, du har nu, kommer du jo bagud med din uddannelse.

Få det overstået, så bliver du glad for at du kan søge ind på den uddannelse, som du gerne vil have.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 18:52

Ok, jeg prøver lige igen så. Er der nogen af jer der ved om man kan sige nej til en bestemt opgave fordi det overskrider ens grænser? Det er egentlig bare det jeg gerne vil vide.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-08-06 18:58

Jeg håber du er medlem af FOA. De vil helt sikkert kunne svare dig.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-08-06 19:01

rosekamp-------
Ikke møntet til dig, som sådan, ingen grund til at blakke mig, for at sige min mening.

Men du må altså have vidst, hvad du gik indtil, før du begyndte uddannelsen.
Men personligt, mener jeg bare, du optager pladsen for andre, der gerne vil hjælpe andre.
Om du vil læse videre eller andet, kommer jo egentligt ikke det spørgsmål ved.

Personligt, hader jeg selv at have selvsamme hjælp, du ikke udøver.
Men tag det dog med et smil - hader at få vasket røven - stå---- af andre, der tror noget helt 4 éde
Naturligt, er det , og kan ikke rettes på.

Men BRÆK ET BEN, med uddannelsen.
Burde være pænt ment,
Håber så båre, at du får et/en plads, der følger din overbevisning.
Som du selvfølgelig, skal følge.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-08-06 19:06

Citat
Ok, jeg prøver lige igen så. Er der nogen af jer der ved om man kan sige nej til en bestemt opgave fordi det overskrider ens grænser? Det er egentlig bare det jeg gerne vil vide.

Du bor i Danmark, og kan sige NEJ TIL ALT.

Det er fyringsgrundlag, at ikke ville udføre sit arbejde.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 19:10

Citat
Så vidt jeg ved skal man selv finde praktikpladser og kommer til en samtale.
Spurgte du ikke der hvad du skulle lave, samt gjorde opmærksom på det du ikke ville.

Praktikpladsen finder skolen til én, da de har samarbejder med forskellige steder og det har man ikke noget indflydelse på. Den er sikret i samme øjeblik man bliver optaget på uddannelsen. Det er bare så ærgerligt hvis man bliver nødt til at stoppe med en uddannelse fordi der er en enkelt ting man ikke har lyst til at udføre.

Citat
Men du må altså have vidst, hvad du gik indtil, før du begyndte uddannelsen.
Men personligt, mener jeg bare, du optager pladsen for andre, der gerne vil hjælpe andre.
Nej det gjorde jeg ikke helt da man ikke har arbejdsopgaverne stående på papir. Jeg optager vel ikke pladsen? Hvis man har et brændende ønske om at yde intimpleje så ville man vel bare tage hjælperuddannelsen i stedet ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-06 19:13

Du er jo tilknyttet et uddannelsessted.

Tal med studievejleder/lærer.

Jeg tror desværre at du vil blive "fyret" fra din praktikplads, hvis du ikke vil udføre de arbejdsopgaver, som der bliver forlangt.

Har du ikke mulighed for at finde et andet praktiksted?

Du skal også tænke på en ting, den uddannelse, som du lige nu er i gang med, der kan praktikstederne jo ikke tage hensyn til at det ikke er det du vil være, men bruger det som et sprængbræt til det som er dit ønske.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 19:23

Men i praksis kunne jeg jo sagtens arbejde på et plejehjem uden at yde den pleje. I deres aktivitetsafdeling er det nemlig også tit assistenter der er ansat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-06 19:27

For at blive Social- sundhedsassistent skal man som adgangskrav have

Citat
Adgangskrav
For at blive optaget på social- og sundhedsassistentuddannelsen skal du opfylde en af følgende betingelser:

have en uddannelse til social- og sundhedshjælper

De fleste, der søger ind på social- og sundhedsuddannelsen har i de fleste tilfælde lært at tørre rumpen på patienterne.

Du kan jo læse om adgangskravene her

http://www.ug.dk/uddannelse.aspx?article_id=udb-socialsundhedsassistent#q4

Du har så bare haft et andet adgangskrav end det at være "hjælper"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-06 19:35

Ja du kunne godt arbejde på er plejehjem uden at skulle udføre det, som du ikke har lyst til, men for at få den eksamen så må du jo være "all-round" uddannet.

Du skrev selv at dine praktiksteder ikke var nogle, du selv kunne vælge, de var forudbestemt.

Uddannelsen kræver at man også skal kunne skifte ble på ældre mennesker, tømme bækken og rengøre dem, så de igen kan føle at de "har det godt".

Det er nok der færreste, der synes at det er rart (i en voksen alder) at skulle have hjælp når man har "skidt" i bleen.

Tænk på de personer, som du hjælper, de synes heller ikke det er rart, at du skal stå der og tørre dem i numsen, men når det hele er overstået, så har du gjort dagens gerning.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-08-06 19:52

Citat
Men i praksis kunne jeg jo sagtens arbejde på et plejehjem uden at yde den pleje. I deres aktivitetsafdeling er det nemlig også tit assistenter der er ansat.

Kan kun sige en ting,,,,,,,,,HÅBER DU IKKE MØDER PÅ ARBEJDE IMORGEN-
Da det er total og direkte omsorgssvigt af mennesker, der behøver hjælp.

Har selv haft et medlem af familien, der nægtede mennesker som dig adgang.
Da vedkommende ? ikke fik NOGEN form for hjælp, bortset fra at se på, at der skulle skiftes voksen ble. Og lige hurtigt vaskes.
Hun kom aldrig tilbage igen, om vedkommende, fik en post, der gik ud på at sortere post eller andet, skal jeg ikke komme ind på HER, men arbejde, havde vedkommende ikke dagen efter
Kan du ikke lave et så simpelt stykke arbejde, så siger det sig selv, FYRET PÅ STEDET.

Men er du ikke til syge mennesker, så søg til Fængsels væsenet, der sker disse ting ikke.
Højest, at du skal til at lappe et opskåret RØV--- der alligevel skal opereres.
Men du kan ikke nægte at lave det du har skrevet under på, at lave.
Om det er som ??? det du kalder det, eller som en skide hjemmehjælper/assistent

Laver du ikke dit arbejde ------ see yahh, og med rette.
Men er du i tvivl, så ret dog en henvendelse til din S.I.D, hvis det hedder sådant mere.

Men har aldrig mødt et menneske, der ikke vil hjælpe andre.
Sorry- her hopper jeg fra.
Har set for mange, af DISSE SÅKALDTE GOD´MENENDE MENNESKER, der lige kan overkomme
at hjælpe sine næste, der kommer en CHEK om et par dage, mennesker.
Men ikke giver en HÅND MED.

Så du har fået et svar på dit ???

Intet ondt ment - bare en kendsgerning.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 20:04

Disken, undskyld men du er sgu da ikke helt normal at høre på. Lad dog være med at svare på mit indlæg, når du alligevel ikke har det svar jeg spørger om. Det er sgu da heller ikke omsorgssvigt. Har jeg på nogen måde givet udtryk for at jeg ikke yder omsorg eller personlig pleje? Nej vel! Jeg spørger om det er en betingelse for at få uddannelse at jeg skal gøre det. Jeg kunne da heller ikke drømme om at lade være med at skifte ble eller give bækken eller vaske forneden, hvis det er det borgeren har brug for, men derfor kan jeg da godt selv have det dårligt med det.
Citat
Har selv haft et medlem af familien, der nægtede mennesker som dig adgang.
Da vedkommende ? ikke fik NOGEN form for hjælp, bortset fra at se på, at der skulle skiftes voksen ble.
Jeg forstår overhovedet ikke en bønne af den sætning.

Citat
Men du kan ikke nægte at lave det du har skrevet under på, at lave.
Om det er som ??? det du kalder det, eller som en skide hjemmehjælper/assistent

Som før skrevet er det ligesom ikke konkret skrevet ned, hvilke funktioner jeg skal udføre og jeg har da heller ikke skrevet under på det. Skide hjemmehjælper/assistent? Ja, hvis du selv får besøg af en sådan, så håber jeg sgu han/hun læser dit opkast her og vælger ikke at aflægge dig visit imorgen!

Og nej, der er ikke noget der hedder SID og det var heller ikke deres område.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 20:08

Korrekt Ans. Jeg har en kombination af en erhvervsuddannelse og praktisk erfaring (som ikke indebar intimhygiejne).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-06 20:23

Nu er du så startet på denne uddannelse for at komme videre. Fortsæt med det.

Du må bide i det sure æble, uddannelsesstedet tager ikke hensyn til at du vil lave noget andet, når det hele er overstået.

Hvis det var så let, at man i et uddannelsesforløb selv kunne bestemme, hvad man ville lave.

Hvordan tror du så det hele ville komme til at se ud?

Hvor lang tid har du tilbage i den praktik, du er i nu?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 20:32

Jeg har 8 uger tilbage. Nu er der jo så også det i det, at de er visiteret til at være 2 personaler i boenheden af gangen og vi praktikanter (vi er 2) kommer oveni. De betragter os selv som en ekstra luksus til deres beboere (og giver også udtryk for, at det er det vi er) så det er jo ikke fordi jeg har erstattet en regulær stilling og der derfor ikke er nogen der ville kunne udføre lige netop det stykke arbejde, hvis jeg ikke kan.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-06 22:46

Nå, men det fungerer altså sådan her:

Intimpleje kan du under ingen omstændigheder sige fra over for, så det er bestemt den forkerte uddannelse du har valgt.

Det er helt elementært stof og en vigtig del af den uddannelse, der lægger vægt på individet som en hel person...(også når det kommer til at vaske de intime dele og bleskift o.s.v.) , og det tror jeg slet ikke på, at du ikke skulle have fået at vide inden du startede
Og det gælder uanset hvad du har tænkt at bruge uddannelsen til bagefter.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-06 22:51

Citat
Men i praksis kunne jeg jo sagtens arbejde på et plejehjem uden at yde den pleje. I deres aktivitetsafdeling er det nemlig også tit assistenter der er ansat

Nej, det kunne du ikke, for på de fleste plejehjem er det også aktivitetsmedarbejdernes opgave at udføre intimhygiejne hos brugerne, i forbindelse med toiletbesøg, bleskift og diverse "uheld" med opkast, urin og afføring.

Og hvis du tror, at fordi du måske bliver assistent, at du så regnes for mere eller finere end hjælpere eller ufaglærte hjemmehjælpere, så tro om igen...sådan fungerer tingene ikke i praksis.....den eneste forskel vil være, at din uddannelse berettiger til et par løntrin mere, og at du har et lidt større kompetenceområde.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-08-06 23:15

Citat
Ok, jeg prøver lige igen så. Er der nogen af jer der ved om man kan sige nej til en bestemt opgave fordi det overskrider ens grænser? Det er egentlig bare det jeg gerne vil vide.

Det ved jeg, at du IKKE kan. Jeg arbejder i en § 94 boform, hvor vi udover pædagoger har bl.a sygepleje og assistent elever. At udføre nedre hygiejne er nok nær det mest elementære indenfor faget, samt et af målene for praktikken - og kan/vil du ikke udføre dette, så kan skolen ikke bakke dig op. Alle MÅL skal nåes for at man kan bestå sin praktik - og et praktiksted med respekt for sig selv, vil jeg mene bør sende dig tilbage til skolen som dumpet, idet det vil være fuldstændig uanstændigt at uddanne en social og sundhedsassistent, der ved endt uddannelse ikke kan/vil udføre nedre hygiejne. At du fortæller du "kun" tager uddannelsen som et springbræt til noget helt andet skal du nok ikke forvente har indflydelse på, om du kan omgå praktikkens mål.

For at være helt ærlig, så tror jeg du får problemer i dine efterfølgende praktikker. Hvad tror du selv du skal lave, når du skal i praktik på sygehuset?! ..Jeg tror godt du kan regne med, at de vil studse kraftigt, hvis du stiller dig op, og siger du ikke vil tage din morgentørn med at vaske numser.. Poulær bliver du i hvert fald ikke - og faktisk er jeg sikker på, at de ikke lader dig gå igennem. Du skal tænke på, at selvom du formoder du skal videre og ende som farmakonom, så SKAL du både kan og vil udføre hvad der ligger i den uddannelse du bruger som springbræt. For hvem siger, at du ikke om 10 år, eller senere, beslutter dig for at søge et assistent job?! - og hvor fanden er vi henne, hvis vi begynder at uddanner assistenter med mangler, fordi man som dig bruger uddannelsen som et springbrædt til noget andet der..

Citat
Men i praksis kunne jeg jo sagtens arbejde på et plejehjem uden at yde den pleje. I deres aktivitetsafdeling er det nemlig også tit assistenter der er ansat.

Tror du bare, at du kan ringe efter en lavere uddannet (social og sundhedshjælper), når hr. Jensen skal hjælpes på lokum - og der er lort i bleen?! ... Du bliver altså klogere

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 21-08-06 08:01

rosekamp, jeg har nu læst dit indlæg igennem flere gange, og med den forstand jeg har fået tildelt, så fatter jeg ikke en lyd.
læs dit eget spørgsmål igennem. svaret er vel så ligetil, at man græmmes.
DROP DOG DEN UDDANNELSE NU.
dine forskellige svar-på-tiltale giver i hvert fald mig den fornemmelse af, at du trænger til noget erfaring og socialt samvær blandt voksne mennesker.
at påtage sig en uddannelse, som den du vil bruge som springbrædt, som har med plejekrævende mennesker at gøre, viser at du ikke har forstået en brik i hele undervisningsforløbet. hvad i himlens navn får dig til at tro, at du kan slippe billigere end andre.
påtag dig i stedet dit ansvar overfor de arme mennesker, som har brug for hjælp (hvad INGEN af dem selv har ønsket skulle være nødvendig) og DROP UD og bliv voksen.
ja, du må undskylde, men den der forkælede indsttilling - detkanjegaltsåikkeklare - kan virkelig få det værste frem i mig.
håber du er den eneste på dit hold, som i den grad har misforstået, hvad den uddannelse går ud på.
hvis ikke, så vis dig som et ansvarligt menneske, tag vedkommende i hånden og flygt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-08-06 15:28

Puuuuh... Jeg er lige så jeg dirrer.......

Hvad i alverden laver du i nær kontakt med nogle mennesker, som har så voldsomt brug for hjælp så de flere gange om dagen er NØDT TIL at få overskredet deres grænser?

Hvis det var dine egne børn det drejede sig om, så er jeg helt sikker på, at du aldrig ville overlade dit lille barn til en dagplejemor, der viste væmmelse ved at skifte en lorteble.

Der er ikke tale om, at nogen overskrider dine grænser. Der er tale om, at DU SELV skal overskride de grænser, DU SELV har sat!! Og det ville bare være sundt for dig!
MEN jeg håber, at du finder et andet sted, hvor du kan træne i at overskride nogen af dine grænser. For de stakkels gamle og handicappede har bestemt IKKE fortjent dig!

Måske har du nogle gamle eller handicappede i din nærmeste familie som du kunne øve dig på, hvis du alligevel skulle have fået øjnene op for, at DU trænger til at overskride DINE EGNE grænser. Nogle mennesker, der VED, at du elsker dem, så de ikke bliver alt for berørte af din afsky. --Fremmede mennesker håber jeg, at du holder dig fra!

Annuller spørgsmålet
Fra : rosekamp

Dato : 21-08-06 15:39

Det var ikke lige den slags tilsvining jeg havde håbet på, men en forståelse for en anden persons grænser.