/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Ludomani
Fra : Claus999
Vist : 895 gange
50 point
Dato : 20-08-06 01:46

Hej..

Jeg er en ung knægt på 20 år. Jeg har i en del år spillet på diverse sportsbegivenheder via forskellige bettingvirksomheder på nettet. Jeg har ikke styr på hvor meget jeg har sat til i årenes løb, men det er alligevel blevet til en pæn slat vil jeg tro.
De seneste par måneder har dog været yderst uheldige. Jeg har sat lidt for mange penge på fodboldkampe, som ikke gik hjem og har gennem de sidste par måneder tabt omkring 8000-9000 kr. Problemet er så at jeg i løbet af den sidste uges tid har prøvet at reducere mit tab ved at spille på flere kampe, som i de fleste tilfælde også er gået galt, hvorved tabet blot bliver stadig større.

Jeg har netop fået et godt arbejde og bor stadig hjemme ved mine forældre, så jeg har ingen husleje eller andet at betale. Lønnen er fornuftig, men jeg spiller stort set det hele op, før der går nye penge ind på kontoen. Mine forældre ved godt jeg spiller på nettet, men de er ikke klar over hvilke summer det drejer sig om, så jeg får det virkelig skidt og en dårlig følelse indvendig, når jeg tænker på alle de penge der "går op i røg".

Jeg føler sagtens jeg kan styre mit spil, hvilket jeg nok ikke helt kan, da jeg ikke kan acceptere at jeg har mistet alle de penge på det seneste, hvilket gør det utrolig let at klikke et par gange med musen, hvorved der igen er penge på "bettingkontoen".

Alt for meget af min tid går med disse spil foran computeren, hvilket jeg dybest set sagtens kan se og egentlig gerne vil til livs. Ikke nok med at det påvirker pengepungen så er mit humør også meget svingende i denne periode.

Jeg ved der skal utrolig lidt til at ændre min situation, men det er bare lige at få brudt denne onde cirkel, som jeg er kommet ind i, hvilket kan være svært. :(

Jeg skriver dette fordi jeg simpelthen vil af med de følelser og tanker jeg gør render rundt. Måske I har nogen oplevelser eller råd, som kan guide mig på rette vej for lige nu er jeg "nede i kulkælderen".

Kommentar
Fra : iah

Dato : 20-08-06 02:36

Hvis jeg var dig, ville jeg nok sørge for at søge hjælp før det får overtaget...

Der er enmulighed her: http://www.djh.dk/multimediespecialet/2001f/tema/ludomani/behandlingen.html

Det hjælper kan jeg fortælle dig.
Jeg kender en yngre mand (36 - de nærmere relationer er i denne forbindelse ligegyldige), som også har været meget afhængig af at spille og har spillet alt hvad han har haft væk.

Han er nu fri af spille djævelen

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 20-08-06 08:31

Hej Claus999
Nu fortæller du ikke hvor i landet du bor.
På dette sted, kan du få hjælp med din spilafhængighed, og det er gratis.
http://www.frederiksberg-centeret.dk/main.asp

Jeg syntes det er rigtig flot af dig at skrive dette indlæg, for det viser, at du
har erkendt du har et problem, og det er det vigtigste for at få styr på din
afhængighed. Jeg har selv erfaring med afhængighed (medicin) og har selv
gået på stedet, og det kan varmt anbefales.

Jeg vil ønske dig held og lykke med det, og tror bestemt nok du skal klare det.

Bedste hilsner
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 20-08-06 08:34

Jeg kan ikke linke direkte til ludomani,
men gå ind i menuen under behandling/ludomani.
http://www.frederiksberg-centeret.dk/main.asp

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 20-08-06 09:40

http://www.minnesotagruppen.dk/alkohol_og_afhaengighed/spilafhaengighed

Her er et link til minnesotaGruppen som har noget om ludomani. Og behandlingen er gratis.

Mvh Cirkelinedk

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 50 point
Dato : 20-08-06 10:00

Det lyder som om du er godt træt af at rende ind i den situation og at du gerne vil have noget mere kontrol over det, det er da et godt udgangspunkt til at tage dig selv i nakken, men det er måske ikke tilstrækkeligt holdbart hele tiden, bare at sige NU må jeg tage mig sammen, for det kommer ofte efter denne nederlagsfølelse. Det er smartere at lægge en plan, og hvis der alligevel sker kiks så tag det ikke så tungt, men spar energien til at starte fra hvor du slap igen. Det som du er afhængig af er vel spændingen, bare ærgerligt det er så dyrt, at få den tilfredsstillet, find spænding på en anden måde, der billigere eller gratis. Hér ville jeg gerne give eksempler, men er ikke så meget inde i det, men måske computerspil, faldskræmsudspring, onlinegames fx king.com, det er ikke så dyrt og der kan også spilles gratis, dykning, kampsport, eller hvad ved jeg.
Du skal bare skifte din uheldige vane ud med en lidt heldigere. Den bliver du måske også træt af og kan så skifte ud med noget endnu bedre og hvergang du går et hak op vil du føle dig stærkere fordi det er noget du har lært at mestre selv. Det er bare teoretisk snak,men det er en handlingsplan i at tage små sikre skridt i den rigtige handling. For det ER virkeligt svært ikke at lade sig friste, så meget desto sejere når det lykkes at modstå.
Jeg tænkte også på at det er muligt at lave en ordning banken og arbedjspladsen sådan at et vist beløb af din løn bliver sat ind på en opsparingskonto, der ikke kan hæves fra, medmindre der gives 3 måneders opsigelsesvarsel eller lignende.
Du kunne også sætte dig ned og lave et budget, hvad du skal bruge for at få en bolig,evt en bil og udgifterne for at få det til at køre rundt, så vil du måske endnu bedre kunne prioritere dine penge.
Måske kunne du også snakke med din familie og venner og bede dem hjælpe dig til at stramme op når de kan se du er ved at gå i fælden igen, ved at aflede din opmærksom.

Godkendelse af svar
Fra : Claus999

Dato : 20-08-06 11:28

Tak for svaret mulberry. Og også til jer andre.

I første omgang finder jeg det ikke nødvendigt at opsøge et center for ludomani, for som Mulberry siger er det nok spændingen jeg leder efter. Så længe jeg bliver holdt væk fra computeren/internettet så kan jeg undgå disse bettingspil. Jeg vil nu prøve at holde mig mere væk fra computeren og se om jeg på den måde kan undgå den uheldige kontakt med de griske bettingfirmaer. :)

Kommentar
Fra : Mayeen

Dato : 20-08-06 11:45

Hejsa!

Hvis du har styrke og selvkontrol til simpelthen at holde dig væk fra computeren er det da helt fantastisk.

Men... ellers ville jeg nu råde dig til at tale med nogen om problemet. Du tager første skridt her på siden, men hvis problemet vokser, tror jeg du også må tale med nogen i din omgangskreds. Der findes en del behandlingstilbud, som mange også har givet dig links til, og dette afspejler at ludomani er en alvorlig situation, som man ikke skal tage for let på. Heldigvis lader det til at du har en ret god forståelse af dit problem og derfor måske også vil kunne gribe ind før du ender i bundløs gæld, som så mange andre ludomaner gør...

Man må aldrig undervurdere effekten af at tale med en ven eller et familiemedlem om det. Men ellers er det til enhver tid din egen læge som har 'det primære behandlingsansvar' og som kan henvise dig til videre behandling eller bare tage en snak og måske fungere som den person der hjælper dig med at holde øje med at det ikke løber løbsk. En sådan 'kontaktperson' er utrolig vigtig at have hvis afhængigheden udvikler sig og får overtaget...

Så derfor, tal med én du stoler på om problemet. Også selvom du lige nu ikke føler at der er behov for det.

Mayeen.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 20-08-06 13:02

Hej igen Claus999

Citat
er det nok spændingen jeg leder efter

Ja, det er helt sikkert spændingen du leder efter, som en alkoholliker søger virkningen fra
alkohol, en narkoman suset fra fixet og jeg selv, som var afhængig af nervemedicin søgte
den beroligende virkning, alt sammen handler om at flygte fra virkeligheden, og det går ikke
i det lange løb. Er man afhængig, er det ikke "bare lige" at bytte det ud med noget andet.
Men jeg tror desværre ikke, at det bare er spændingen for at vinde, som mulberry skriver, for som jeg læser dit indslag, så handler det her for dig om, at vinde "penge", mange penge, og du tror hver gang, hvis jeg nu satser liiiiiidt mere, så vinder jeg. Ellers tror jeg du havde fundet noget
et andet online spil allerede, hvor det ikke handlede om penge.

mulberry skriver også,
Citat
Du skal bare skifte din uheldige vane ud med en lidt heldigere
men, det er ikke bare lige, hvis man først er havnet i gyngen. At lægge planer og budgetter, hmmm, det tror jeg ikke på, for du vil nok alligevel liiige prøve en "sidste" gang, det
kunne jo være du vandt. Og selv om du får en aftale med banken, så tror jeg desværre, at du
så bare vil bruge de penge du har til at spille for alligevel.

Hvis det var så nemt alt sammen, så havde du ikke skrevet dette indlæg, for det er jo et råb om
hjælp (et eller andet sted), men-men, som Mayeen skriver
Citat
Hvis du har styrke og selvkontrol til simpelthen at holde dig væk fra computeren er det da helt fantastisk
ja, så tager jeg hatten af for dig. Men, må indrømme, jeg tvivler.

Nu er det ikke for at male fanden på væggen jeg skriver dette, men du skal tage fat i det nu, hvor du jo allerede har set der er noget der er helt galt. Om du er parat, er jeg så ikke helt sikker på, for i og med at du skriver
Citat
Jeg skriver dette fordi jeg simpelthen vil af med de følelser og tanker jeg gør render rundt. Måske I har nogen oplevelser eller råd, som kan guide mig på rette vej for lige nu er jeg "nede i kulkælderen".
hvor jeg syntes du har brug for hjælp, så skriver du også i din accept af svaret,
Citat
I første omgang finder jeg det ikke nødvendigt at opsøge et center for ludomani,
og der benægter du lige præcis det du beder om i dit indlæg.

Jeg krydser fingre for dig, og håber du kommer ud af det på en god måde.

Mange hilsner
Mone

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 20-08-06 19:59

@ Mone

Som du siger er det nok en blanding af spænding og håbet om "den store gevinst", når jeg vælger at bruge alle de penge på betting.

Som sagt vil jeg prøve at stoppe af mig selv, men hvis dette ikke lykkedes må jeg tage en snak med mine forældre, hvilket jeg dog finder rigtig svært lige i øjeblikket.