/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tryk på det varme vand falder
Fra : mangorossa
Vist : 17279 gange
250 point
Dato : 15-08-06 20:16

Når vi tænder for den varme hane falder trykket næsten omgående og der er kun halvt så stort et tryk på vandet. Den kolde han er der ikke noget med.
Vi har fjernvarme. Og naboens er der ikke noget galt med.
Har du en forklaring?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-08-06 20:41

Sprængt eller utæt rørledning.
Eller hanen er totalt tilkalket.
Prøv at lægge mundstykket på vandhanen, (eller hvad det kaldes) i edikesyre.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 15-08-06 20:57

Vandværkstrykket er omkring 3 bar når det så bliver varmet op udvider vandet sig så trykket kommer over 5 bar i varmtvandsbeholderen, derfor er der mere tryk på de første sekunder til trykket er faldet til vandværkstrykket.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 15-08-06 20:59

P.S prøv evt. at få tjekket overtryksventilen, den skal åbne ved 10 bar.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-08-06 21:34

vi har været ved at montere nye rør og samlede med de eksisterne rør.
Der har ikke været noget galt i en uge .
Men nu er der kun det halve tryt på vandet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-08-06 21:37

Møg i systemet.

Check trykket uden si, rens si.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-08-06 21:39

Og vi har jo ingen varmtvandsbeholder, da vi jo , som jeg skrev tidligere, har fjernvarme.

Jeg vil kun have seriøse bud på hvad der kan være galt, dvs. hvis du er vvs-mand eller smed.
Andre gætterier har vi selv været igennem.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-08-06 21:43

Vi har renset sien...kan det være kalkslagger , som sidder fast i rørene...og forsvinder de efterhånden.
Synes det er blevet en smule bedre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-08-06 21:50

Det er et normalt problem med vekselvarmere, at det tilkalker, specielt hvis temperaturen er for høj, d.v.s. over 55 grader.
Et tilkalket rør, vil selvfølgelig ikke give så stort tryk/vandmængde.
Vand består er 2 kalkformer, den blivende og den tempporere
Ved opvarmning vil en del af den tempporere kalk, udfælde til såkaldt kedelsten, inde i spiralvarmeren.
Problemet er størst hvor der er meget kalk i vandet.
Vekselvarmeren/varmvandsbeholderen kan virke ved at kold vand løber ind i en kobberrørsspiral, og kommer ud som varmt vand i den anden ende. Kobberrørsspiralen løber gennem en beholder med fjernvarmevand, og opvares af dette.
Det er viktigt at få afsyret kobberrøret indvendig, før det lukker helt til med kalk, og det gøres ved at VVS-mesteren har et specielt afsyringsanlæg, med speciel syre, som han cirkulerer gennem spiralen. Spiralen skal altså skilles ad for at kunne gøre dette. Det kan tage et par timer, hvor hans lille pumpe skal cirkulere rund med syren.
Bed ham også om at kontrollere at temperaturen ikke er stillet for højt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-08-06 21:56

Jamen..er det også tilfældet når vi taler fjernvarme Palle?

Vi har faktisk næsten ingen kalkher, men derimod en del okker i vandet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-08-06 22:22

Det er kalk eller skidt der har løsnet sig i rørene som Palle er inde på. Det er et meget set problem der forekommer når man bryder ind og laver om på rørsystemet.
Gælder det samtlige varmtvandshaner, at trykket er lavere, for så kunne det tyde på at der er stoppet et sted lige efter vandvarmeren i fællesrøret. Ellers vil det jo bare være nogle af tappestederne der var problemer med.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-08-06 22:25

Er det en gennemstrømningsvandvarmer der er monteret eller ? (Thermex One måske)

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-08-06 22:42

Ved ikke om der er gennemstrømsvandvarmer...øøh ved ikke hvad det er?
Men ved at vandet, også det varme, kommer direkte fra værket.
Synes og det med skidtet lyder mest plausipelt.
forsvinder det af sig selv (som jeg skrev, det bliver langsomt bedre) ?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 250 point
Dato : 15-08-06 22:55

Du har sansynligvis en gennemstømsvandvarmer.
Okker kan samle sig i bøjninger og lige før balofixer og kan blive klumper.
Vi har selv meget okker i vores lille vandværk, til syv huse.
Er det samtlige haner at trykket falder med det samme.
Hvis - så ligger fejlen/forstoppelsen før fordelingen efter opvamningen.
Et lille trick der måske kan benyttes er at blæse baglæns.
Er der to haner (ej med kontraventil) en kold og en varm så forbind dem og luk op et øjeblik.
Hvis det ikke hjælper så skal der skilles ad der hvor røret kommer ud af varmevexleren.
Og så blæse den vej ud...............................det sviner siger jeg bare.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-08-06 23:11

Det lyder meget rigtigt Emme, men ved sgutte om jeg kan hitte ud af det? Jeg aner ikke hvor noget af det ligger jo!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-08-06 23:21

Du skal prøve at tænke sådan her:
vandhane--------------------------------slange----------------------------knæk på slangen-------
Test >luk op for vandhanen og ret slangen ud................vandet drøner ud
test2 >luk næsten for vandhanen og ret slangen ud........vandet drøner ud men falder straks i trykket
Det er sansynligvis det der er galt med dit varme vand.

Er det en vingeventil som åbner for den kolde vandtilgang til varmtvandsbeholderen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-08-06 23:22

Der er jo nødt til at være en vandvarmer, og en vandvarmer tilkalker.
"Men ved at vandet, også det varme, kommer direkte fra værket."
Varmeværket sender noget "beskidt" varmt vand rundt i kæmpe rør, for at opvarme boliger, derefter sendes det retur til dem for at blive opvarmet på ny.
Vandværket sender noget frisk drikkevand til dig. Noget af det varmer du op til varmt vand til bruser mm.(eller det opvarmes af en fælles vandvarmer, hvis det er en boligblok)
Vandet fra de 2 værker har ikke noget med hinanden at gøre, andet end "brusevandet" opvarmes i en varmeveksler (vandvarmer) med varmeværkes vand.
VH Palle Hansen
NB: Hvis der er tale om skidt i varmvandsledningen (og ikke forkalket varmeveksler), kan det som regel skylles ud, ved at skrue filteret af vandhanen, og skrue helt op.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-08-06 23:36

Palle..la vær å grin a mej...hva ved jeg om det? Jeg er jo ikke vvs-mand vel

Prøver imorgen, at gøre et eller andet ve det..nu er jeg træt..

Foreløbig tusind tak for jeres ihærdige hjælp drenge...og pier

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 16-08-06 15:29

Jeg tror nu det er før varmeveksler/varmtvandsbeholder ellers kunne den ikke oparbejde et overtryk, p.g.a. ovennævnte fra mig. Du siger at alt vandet kommer fra værket, hvor mange rør har du ind udefra ? Hvor gamle er installationerne ? Har du problemer med opvarmningen af huset ?

Kommentar
Fra : mif33

Dato : 16-08-06 18:10

hvis det er en varmt vands beholder i har evnt: 110Liter sider der et sikkerheds-aggregat ved koldtvands tilførelsen til beholderen. dette er forsynet med en kontra-ventil hvorpå der sider et lille sort håndtag. arbejd med dette der har næsten med garanti sadt sig kalk på denne så den ikke kan åbne helt op og gi det rigtige vandtryk. i kan også have en seperat stilbar kontraventil siddene for beholderen med et sort håntag på størelse med et grab på et bl-bat.arbejd med dette og der vil med garanti være forbedring.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 21:44

Altså for at skære det ud i pap.

Der er ingen steder at fjernvarmen leverer varmt vand. Det varmevand bliver "lavet i lejligheden/huset via en vandvarmer. Der findes 2 typer.

1: En beholder med x antal liter vand i som bliver opvarmet med fjernvarmen der løber igennem beholderen i en spiral.

2: En krydsvarmeveksler (gennemstrømningsvandvarmer) der også bliver opvarmet af fjernvarmen men den er så effektiv at det varme vand der tappes bliver opvarmet på lige før det tappes da der er så stor udnyttelse af den. Der vil i givet fald sidde en termostat hvorpå man kan bestemme hvor varmt det skal være og for at regulere det er der lavet et bypass der lukker fjernvarmen udenom for at overholde det regulerede antal grader.

Der findes ingen kontraventiler der kan reguleres på. Det er idag et sammenbygget sikkerhedsagregat, som består af.
1. Ventilstophane (den med det sorte håndtag
2: Kontraventil
3: Aftapstuds
4: Sikkerhedsventil Den skal være der for at det varme vand ikke presses tilbage i den kolde vand fordi varmt vand anses for forurenet og det må man ikke drikke.

Det er meget svært at fortælle dig hvor skidtet sidder for der er jo mange muligheder, men hvis der er tale om at alle vartvands tappesteder er lige dårlige med tryk er det nødt til at være i enten sikkerhedsagregatet eller i en vinkel i det varme fælles rør der går fra vandvarmeren.

Fijala

gl. vvsmand

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-08-06 21:48

Øh Fijala - du fik lige byttet om på sikkerhedsventil og kontraventil.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 21:57

nej e.c der må du i skole igen.
Denne rækkefølge er set ude fra den kolde side af, hvor det sidste der skal sidde er sikkerhedsventilen for at sikre mod overtryk da kontraventilen jo holder tæt (måske). Der er netop derfor at der er lidt højt tryk på når lige man åbner for det varme vand, men det tryk forsvinder jo lynhurtigt da det ikke kan lade sig gøre at komprimere en væske ) I dette tilfælde vand )
Aftap og sikkerhedsventil sidder i princippet i den samme studs da det man selv kan vælge hvad vej det skal vende.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-08-06 22:13

4: Sikkerhedsventil ([B]kontraventil)[/B] Den skal være der for at det varme vand ikke presses tilbage i den kolde vand fordi varmt vand anses for forurenet og det må man ikke drikke.

Jeg vil ikke hen i den dumme skole før du har byttet om på sikkerhedsventil og kontraventil.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 22:19

Det er simpelt hen ikke korrekt det du der siger e.c.

Vi er enige i at sikkerhedsagregatet sidder på det kolde rør. Det første der sidder er afspærringen (ventilstophanen) det næste skal være kontraventilen for at bla. bla. forurenet. Det tredje er jo så sikkerhedsventilen og aftapstudsen.

BASTA

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 22:21

http://www.privatgrossisten.dk/shop/default.asp?ProductID=447

Kontraventilen sidder lige over det firkantede på siden men lige under sikkerhedsventilen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 22:23
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-08-06 22:24

Helt enige - men det er bare denne tekst..............

Citat
4: Sikkerhedsventil Den skal være der for at det varme vand ikke presses tilbage i den kolde vand fordi varmt vand anses for forurenet og det må man ikke drikke.

4: Kontraventil Den skal være der for at det varme vand ikke presses tilbage i den kolde vand fordi varmt vand anses for forurenet og det må man ikke drikke.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 16-08-06 22:25

Det er rigtigt hvad Fijala skriver, kontraen sidder længst væk fra varmtvandsbeholderen overtryksventilen tættest ved. Hvis det var omvendt kunne overtrykket fra beholderen jo ikke lukkes ud.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 22:31

e.c Ja det kan jeg da godt se at formuleringen er forkert.

Sikkerhedsvventilen skal være der for at forhindre højt tryk netop pga kontra ventilen.
Godt spottet e.c

Der kan man se. Det er ikke altid det samme på papir som det er inde i hovedet.
Det må være alderen der trykker

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 22:34

mif33

jeg undskylder at jeg sagde at der ikke fandtes stilbare kontra ventiler. Det har jeg lige fundet ud af at det gør der alligevel. Det var jeg bare ikke klar over.

Jeg bøjer mig i støvet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-08-06 22:39

Og netop disse stilbare kontraventiler kan hænge når de har været lukket.
Det var den vingeventil jeg omtalte for længe siden. (ligner en gammeldags bærepind)

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 16-08-06 22:51

Tak for svaret e.c.

Emmedreng, du ramte plet. Søren forhørte sig lige hos en smed ude på pladsen, hvor han arbejder, og han forklarede Søren hvad han skulle gøre...og det ligner MEGET, hvis ikke, det er nøjagtig det du beskriver.

Tak til i andre også for al den energi i har lagt i det.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 16-08-06 22:52

ups, og nu er der gang i det varme vand igen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-08-06 08:54

Det skulle ellers være så sundt med kolde afvaskninger.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-08-06 22:44

Godt du fik varmt vand igen