/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Ruiner i København?
Fra : Sygate
Vist : 1343 gange
70 point
Dato : 11-08-06 19:58

Er der nogen der ve hvor jeg kan finde nogle ruiner af en eller anden slags i København/Storkøbenhavn?

Jeg kender tårnet på Jammers plads, men er der andre?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-06 20:02

inde under christiansborg kan du se ruinerne af Absalons bispeborg og Københavns Slot.

Accepteret svar
Fra : stimo1

Modtaget 80 point
Dato : 11-08-06 20:05
Kommentar
Fra : steno

Dato : 11-08-06 20:05

Københavns Slot, tidligere bygningskompleks på Slotsholmen i København. Da biskop Absalon af Roskilde i 1167 af Valdemar 1. den Store fik overdraget Københavnsegnen, anlagde han ifølge Saxo på en holm ud for bebyggelsen Havn, det senere København, en ringformet borg, som spillede en vigtig rolle under samarbejdet mellem konge og kirke i Valdemarstiden. Da kirkekampen efter 1250 skilte de to parter, søgte kongemagten med alle midler at generhverve borgen. I Valdemar 4. Atterdags tid var den reelt under kongemagten, men efter nederlag i krigen mod Hanseforbundet i 1367-70 blev Absalons borg nedrevet til grunden. Snart efter blev byen givet tilbage til Roskilde bispedømme.
Borgen blev antagelig genopført i 1380'erne. I 1416 beslaglagde Erik 7. af Pommern by og borg; fra da af beholdt kronen borgen, som blev en af rigets vigtigste. Erik af Pommern føjede formentlig Blåtårn til, og senere konger ombyggede andre af slottets mange fløje. Christian 3. ændrede i 1550'erne kongefløjen i renæssancestil, og Christian 4. gav Blåtårn dets store spir med de tre kroner.
For 1600-t.s voksende stats- og kongemagt var det ombyggede middelalderslot ikke længere tidssvarende; for enevældens konger efter 1660 var det gamle slot helt uacceptabelt som residens, og både Frederik 3. og Christian 5. planlagde dets sløjfning. Frederik 4. søgte med en omfattende ombygning i barokstil ved arkitekterne J.C. Ernst og J.C. Krieger (1724-27) at redde slottet, men i 1730 besluttede Christian 6. at lade det erstatte af Christiansborg Slot. Under det nuværende Christiansborg kan man se ruinerne af de tidligere slotte, bl.a. en del af Absalons ringmur og Blåtårns fundamenter. I 1970'erne indrettedes museum i ruinerne.(Kilde Gyldendals Store Enkyklopædi)
Så er der resterne af de gamle volde, der gik rundt om det gamle København.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 11-08-06 20:20

Hej igen

Jarmers Tårn
Jarmers Tårn fremstår i dag som en malerisk ruin. Tårnet blev bygget i 1500 tallet og er opkaldt efter venderhøvdingen Jaromar, der deltog i en af de mange stridigheder mellem bispesædet i Roskilde og kongemagten i 1200-tallet.

Konsistorialbygningen
Konsistoralbygningen i gården ved Københavns Universitet er en rest af den gamle bispegård fra ca. 1420, og den er Københavns ældste verdslige hus. I kælderen er der hvælvinger, der bæres af granitsøjler. Kælderen blev brugt til fængsel for opsætsige studenter.

Helligåndshuset
Ligger ved Helligåndskirken på Strøget. Det er en rest af Helligåndsklostret fra Chr. I. tid (1448-81). Oprindeligt en hospitalsbygning og i dag den eneste bevarede repræsentant for gotikkens arkitektu
r
Søborg Slotsruin
Ærkebiskop Eskild opførte i 1100-tallet det første borganlæg, et sluttet fæstningsanlæg med rungmur og voldgrav. Søborg Slot har spillet en rolle i Danmarks historie. Søborg Slot var Danmarks stærkeste borg og benyttedes som fængsel. Besøg også den store monumentale Søborg Kirke fra ca. år 1180. Den blev opfært som en købstadskirke i tilknytning til Søborg Slot. Slottet lå ved Søborg Sø, der blev afvandet 1872-96 ved gravning af en kanal, der udmunder i Gilleleje.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 11-08-06 20:23

lol..., var det ikke nemmere bare at lægge linket.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-08-06 20:26

Hvis du tager lidt nord for København, så er der Aldershvileslotsruin. Den ligger i et skønt område ved Bagsværd Sø

http://www2.traditioner.dk/Bagsvaerd/web/50a.jpg.html

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 11-08-06 20:48

Tak for jeres hjælp

Kommentar
Fra : HoppeLarsen

Dato : 13-08-06 22:43

Under kunstakademiet er der en tunnel der fører over til Christiansborg Slot, dengang Københavns Slot. Desværre er der ikke adgang til den og den er ikke vedligeholdt. Men den blev lavet til Chr 4.'s søn Ulrik Frederik Gyldenløve, så han kunne komme over til slottet hvis der opstod en krisesituation. Kunstakademiet er oprindelingt bygget til ovennævnte herre. Han havde været statholder i Norge, men da han skulle vende hjem byggede man palæet som dengang Gyldenløves Palæ. Hans mor Charlotte Amalie overtog stedet på et tidspunkt, og det blev omdøbt til Charlottenborg.
Hvor megen glæde du har af svaret ved jeg ikke, men det morsomt at vide noget on det gamle København.

Kommentar
Fra : HoppeLarsen

Dato : 13-08-06 22:46

Gurre Slotsruin på Gurrevej i Helsingør er et besøg værd. Det var Valdemar Atterdags gamle borg.
Stedet er offentligt tilgængeligt og det ligger i meget smukke omgivelser.