/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Til 3773
Fra : pfan
Vist : 595 gange
500 point
Dato : 09-08-06 16:44

Kan en varmepumpe opvarme 90m2?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-06 16:53

Tjaeee... ifald huset er fornuftigt isoleret og indrettet således varmen kan nyttiggøres i alle rummene, kan sådan en bette luft/luft'er normalt sagtens klare ærterne. Og skulle det knibe på årets aller koldeste dage lader man elradiatorene hjælpe lidt til.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-06 17:10

Min nabo i Sverige har skiftet sin elpatron-kedel ud med en jord-vand varmepumpe, og han kan fint varme 1½ plans villa på 180 kv.m. , også når der er 22 graders frost. Og det ser ud til, at investeringen er betalt på 3 år, selv med svenske elpriser, som endnu ligger under de danske.
Undskyld jeg blandede mig!
pbp

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 510 point
Dato : 09-08-06 17:18

Gør skam ikke noget. Det er bare en forsættelse af lidt privat.

Og ja. Vand/vand VP'er er ganske meget benyttet deroppe, selvom svenskerne kun giver en tredjedel for strømmen.

Men det er godt på vej herhjemme, hvor de "gamle" i form af KH Nordtherm og Nibe (Vølund) får kamp til stregen af IVT repræsenteret i DK af NESA / Naturvarme mv. IVT Greenline jordvarme er bare det fedeste anlæg. Støjer ikke. Rustfri varmtvandbeholder. Fed styring. Kører kanon. Den står øverst på min ønskeseddel. Så kan min bette Panasonic blive degraderet til klimaanlæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-06 17:19

Se deres hjemmeside, ikke at den er pæn, men skidtet de sælger duer sgu! www.naturvarme.dk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-06 17:20

Elprisen er i mit område snarere 2/3 af den danske og sikkert med et ekstra smæk efter denne katastrofesommer for vandkraften

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-06 17:20

Elprisen er i mit område snarere 2/3 af den danske og sikkert med et ekstra smæk efter denne katastrofesommer for vandkraften

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-06 17:20

Elprisen er i mit område snarere 2/3 af den danske og sikkert med et ekstra smæk efter denne katastrofesommer for vandkraften

Godkendelse af svar
Fra : pfan

Dato : 09-08-06 18:32

Tak for svaret 3773.-og tråden er faktisk spændende, jeg overvejer selv en sveriges-pumpe