/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hjelp til fattige land
Fra : reve
Vist : 790 gange
100 point
Dato : 02-08-06 21:39

Mitt spørsmål til alle dere lyder som følgene:

Er vi rike land i vesten automatisk forpliktet til å støtte fattige land, bare fordi vi er rike?
Eller burde det ligge flere grunner bak?
Og tror dere de fattige landene hadde hjulpet oss hvis plassene var blitt byttet om?

Håper på gode innslag =)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-08-06 21:44

Ind i mellen skulle vi måske hjælpe de fattige i landet hvor vi bor.

Kommentar
Fra : reve

Dato : 02-08-06 21:48

Helt enig. Først må vi få orden på vårt eget land, så kan vi overveie å få orden på andre.

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 02-08-06 21:52

Jeg mener vi bør hjælpe, hvor vi kan, men i de respektive hjemlande og nærområder. Vi løser intet ved at slæbe tusinde og atter tusinde indvandrere til DK. Tænk på hvor mange fattige, vi kunne have hjulpet med de penge vi bruger på alle de hundrede af tusinde indvandrere, som belaster os her i landet.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 02-08-06 22:00

enig med e.c... vi lader os udnytte - først hjælper vi dem ind i landet fordi der er uro - giver dem logi og dansk undervisning og selvfølgelig accepterer vi deres forskellighed, nogle ender i job - lejlighed - hus gode uddannelser, bagefter ser vi de tager hjem på ferie til de lande hvor de kommer fra... Undskyld men det er skruen uden ende ( når vi andre stikker poten frem med bla.a granatchok griner det offentligere af os/jeg har som Dansk statsborger boet en årrække i den arabiske verden i firserne så jeg lande i borgerkrig bla.a Libanon og Yemen.....Den dag vi andre noget TJA!!!

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 02-08-06 22:09

En større dansk erhvervsvirksomhed har mottoet: Den der har evnen, har pligten!

Det mener jeg også bør gælde i bistandspolitikken. Vi skal m.a.o. hjælpe hvis vi mener vi kan ændre tingene til det bedre. Hvis vi mener vi er for dumme, uefne eller fattige til at gøre noget, kan vi undslå os, men så må vi håbe at omverden har den samme begrænsede tiltro til vores evner. Ellers kan vi være helt sikre på at ingen kommer os til hjælp hvis vi skulle få brug for en dag.

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 02-08-06 23:01

Vis alle mennesker kunne vælge hvilket land man blev født i ,ja så ville alle selvfølgelig vælge et land hvor der var nokk av all ting ,men sådan er virkeligheden ikke ,Tenk om der var os som boede i de fattige lande .og hvor der måske også var Krig ?

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 02-08-06 23:12

Så længe det eneste de kan finde ud af, er at formere sig og slås, vil enhver hjælp være som at vande ørkenen med en gulvspand!

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 02-08-06 23:13

Nu bor vi jo som sagt i DK, og det er det vi skal/kan forholde os til.
Men nu når Vonna har bragt hvis og hvis på banen, kan jeg jo spørge: Hvad nu hvis vi måtte flygte fra DK. Tror du så bl.a. de muslimske lande vil stå med åbne arme? Og hvis de rent faktisk gjorde, hvilket jeg tvivler stærkt på, hvor længe tror du så man som dansker ville overleve, hvis ikke vi totalt undrekaster os koranens love?

Vi, de rige lande, bliver groft udnyttet af økonmiske flygtninge, flygtninge som kun tænker på sig selv og deres værdier, og selvfølgelig lige vores penge - face it!

Som sagt: Hjælp i nærområder, men hold dem væk fra DK. Vi har rigeligt i forvejen.

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 02-08-06 23:20

Hvis indvandrerne havde vis respekt for danskere og dansk lovgivning, i stedet for, at nogle af dem forlanger, at danskerne skal efterleve den kultur, som de selv er flygtet fra, så var der aldrig opstået uoverensstemmelser.
Har der nogensinde været masiv modstand mod kinesere og vietnamesere?

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 02-08-06 23:21

vis = vist

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 02-08-06 23:44

Mompsefip .Jeg tror nu ikke at det er dem fra de muslimske lande som er de fattigeste .men for mig betyder deres tro ikke om jeg vil hjelpe eller ikke hjelpe ,og det var nu ikke det som spørgmålet hanlede om, men om vi var forplikige til at hjelpe de fattige ,og det mener jeg at vi er ,om de muslimske lande ville stå med åbne arme vis vi var flykninge kan jeg af gode grunde ikke svare på ,men min kristne tro kunne ingen muslim tage fra mig.

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 03-08-06 02:34

Blot for en ordens skyld: Flygtninge er lige så længe de har eksisteret i alt overvejende grad, flygtet til deres nabolande. Til gengæld er det mere usikkert om den der med "at hjælpe i nærområderne" er mere end tom snak.

Og så lige den med udnyttelsen, mopseflip: Hvem er det der først insisterer på at tredjeverdenslande liberaliserer økonomien og fjerner toldmure og subsidier, for derefter at sælge subsidierede fødevarer til de samme lande, der slår lokale producenter af marken? Det er EU og USA, og dermed også danskerne.

Huskede jeg at skrive at EU og USA's toldmure står endnu?

I virkeligheden kunne Vesten vel spare sine bistandsmidler ved at indgå i en fair handel med de fattige lande, men man tør ikke stå ved sin egen filsofofi om at "alle vinder ved frihandel". Hellere betale lidt u-landsbistand og bruge ekstra penge på grænsebevogtning, end komme på kant med landmændene.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-06 04:27

Man kan vel osse spørge om hvorfor vi er rige?
Danmark har bl.a. været aktivt involveret i slavehandel og det der hedder imperalisme. Det er så nogle af grundende til at at nogle lande stadigvæk er fattige idag, så det er vel rimeligt at omkring 0.8 % af vores bruttonationalprodukt går til de fattige lande? Gad vide hvor mange penge der går til det danske militær, som ret beset jo godt kunne nedlægges? Eller børnecheck til rige danskere? Eller ejerboliger? eller politikerlønninger? eller? ja man kunne jo blive ved!
Gad vide hvor mange fødevarer der bliver destrueret i DK om dagen og hvor meget affald og CO2 vi producerer, men der kan de fattige lande jo bruges til at handle CO2 kvoter med!

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 03-08-06 05:28

Hvorfor skulle ejerboliger være værre end "nasseboliger", altså at lade andre tage ansvaret for, at man har et sted at bo?

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 03-08-06 05:41

De folk vi hjælper ser os desværre som vantro og den eneste ting vi fortjener at at vore hoveder bliver knust - vores flag bliver brændt af osv-osv....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-08-06 08:35

Jeg mener at et rigt land har en vis form for pligt til at hjælpe u-lande - hjælpen skal være i form af hjælp til selvhjælp....Desværre har flere lande problemer med korruption og familie- og vennetjenseter dvs. stjæler penge og arbejdspladser til egen omgangskreds i stedet for at hjælpe HELE landet. Hjælp fra Dk og andre rige lande skal således ikke blot sponserer disse menneskers indtægt og umoralske optræden, men være en hjælp til hele landet som sådan fx. etabelering af vindmøller, vandposter (rent vand), skoler, børnehjem mv. Mange afrikanske lande kunne blive rige, men de kan ikke blive det pga. korruptionen, div. former for krige mv.

Ampere

Kommentar
Fra : foxlis

Dato : 03-08-06 10:52

Der var en historie om de 7 magre køer der åd de 7 fede, de magre køer forblev lige magre.
Sådan er det også med de rige og fattige lande, om så alle de rige lande gav al ders rigdom til de fattige lande vil de fatige stadigvæk være lige så fattig. De grundlæggende forskelle mellem rig og fattig er mere end kr. øre. der er mange andre faktorer der gør forskellen mellem rig og fattig , så længe man ikke vil rette på det - så bliver det som det er, det er ikke bare donor landene der skal ændre adfærd, det er i høj grad også modtagerlandene.

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 03-08-06 12:05

Jeg kender så udemærket til toldmurerne og jeg er også modstander af bl.a. billig indisk og kinesisk arbejdskraft (har set de gruopvækkende programmer i tv), men så længe især de muslimske lande (ja, jeg bryder mig ikke om religiøse fanatikere, jeg mener de er farlige) holder på deres traditioner med krig og undertrykkelse, mener jeg, at vores penge rækker som en skrædder i helvede mht. at økonomisk underholde de flygtninge, som ryger denne vej.

Men som sagt, de kloge narrer de mindre kloge.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-08-06 13:19

Er vi rike land i vesten automatisk forpliktet til å støtte fattige land, bare fordi vi er rike?

"Nej"

Eller burde det ligge flere grunner bak?

"Ja en af grundene til at hjælpe u-landene er for senere at få deres naturresurser til favoritpris!
Den danske stat hjælper nu for at "overklassen" kan profiterer senere, og vi andre som skatte-betalere hænger på regningerne og besværlighederne.

Og tror dere de fattige landene hadde hjulpet oss hvis plassene var blitt byttet om?

Nej det tror jeg ikke, se blot hvordan indvandrearbejderne i den arabiske verden bliver behandlet.
Hvis vesten er så naiv at vi lader os udnytte -- så bliver vi det.
Men husk, at der bag ved sidder nogle erhvervsinteresser/magtmænd, der nok skal
bestemme hvad du & jeg skal - mene - gøre og tænke, Hele problematikken om at vi skal være gode mod vore medmennesker er lavet for at kirken og storkapitalen kan få større magt og indtjening, at puste til forskelligheden giver våbenfabrikanterne forgyldte dage,
og jeg er overbevist om at kirkelige fraktioner har aktier i våbenindustrien, ligesom Vatikanet har/havde aktier i præventionsindustrien.

blot en betragtning.

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 03-08-06 15:09

Nu handler diskussionen ikke om religiøse fanatikere (de eneste der bryder sig om dem er vist dem selv), ej heller om hvilke civilisationer der har tradition for krig og undertrykkelse. Men tag gerne en historiebog og tæl dig frem til hvor mange krige der er foregået på og/eller udgået fra europæisk, nordamerikansk eller latinamerikansk jord (den vestlige kulturkreds) inden for de sidste 1000 år, og fortæl så os allesammen om lige nøjagtig DEN tradition er speciel for den muslimske kultur.

Spørgsmålet var om vi har pligt til at hjælpe fattige lande, og det har vi fordi:

1. Vi kan.

2. Vi er selv skyld i en del af fattigdommen når vi med den ene hånd dumper subisidierede varer på deres markeder, og med den anden holder deres varer ude, eller belægger dem med kvoteordninger.

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 03-08-06 16:48

Om man mener at diskussionen bl.a. handler om religiøse fanatikere eller ej, er jo op til den enkelte at bestemme - jeg bestemmer i hvert fald selv, hvad jeg mener om sagen.

Nu har jeg ikke tænkt mig at gå 1000 år tilbage i tiden (det lader jeg muslimerne om), men vil hellere relatere mig til, hvad der rent faktisk foregår nu.

Jeg skammer mig ikke over at være dansker og heller ikke for at leve som jeg gør. Jeg arbejder hårdt for det jeg har.

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 03-08-06 17:53

Det der foregår nu er resultat af årtiers forsømmelser og kortsigtet politik fra Vestens side. Både hvad angår økonomiske flygtninge og religiøse fanatikere. Vi har bidraget til at skabe begge dele. For at tage de sidste hoppper vi kanen med mujahedinerne i Afghanistan når russerne skal bekæmpes, og hovsa! Pludselig er kommunisterne udskiftet med talibanerne, med vores støtte. Hvor gennemtænkt! Når så de og Al Qaida bliver et problem alierer vi os de diktatoriske og/eller korrupte regimer i Pakistan, Egypten og Saudiarabien der skaber grobunden for at fanatismen breder sig. Hvis man afholdt frie valg i de tre lande, ville de religiøse vinde stort fordi de er de eneste der ikke er korrupte. At de så er en hel masse andet som snæversynede og umorderne, har ingen betydning fordi det samme kan siges om de siddende regeringer.

Det er m.a.o. ikke et spørgsmål om at de narrer os. Det klarer vi helt selv!

PS: Jeg var heller ikke flov over at være dansker - indtil november 2001...

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 03-08-06 20:41

Polyglot: Du får det til at lyde som om, at det er os, som styrer hele verden. Os, 5 mill. indbyggere - I think not.

PS: Jeg husker specielt nov. 2001 som noget rigtigt positivt for den danske befolkning. Man kan jo nærmest kalde mig for meddelagtig.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-06 20:54

Hvad har ulandsstøtte med indvandrere, flygtninge og muslimer at gøre? Der er vist kun et parti der blander de begreber sammen, men går den så går den! Polimik af værste skuffe!
Så vidt jeg ved er Vietnam en af de største bidragsmodtagere, og man kan vist ikke beskylde dem for at være muslimer eller stå i kø for at komme ind i Danmark?

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 03-08-06 21:04

Er det ikke kun polyglot og dig selv (Tedd) som blander de to ting sammen i dette forum?
Du kalder det polimik, jeg kalder det, at sige sin mening. Det var da stadig tilladt, sidste jeg tjekkede efter........

Kommentar
Fra : reve

Dato : 03-08-06 21:08

Dette tull med at vi er skyld i deres uvitenhet, fattigdom, og djevelskap er jo selvsagt bare tull.
Som det allerede har blitt pekt til her i debatten, så har vi europeere også hatt det slik som man kan se i midtøsten i dagt; Krig, sult, fanatisme, vi har selv opplevd det hele.
Men så spør jeg dere, fikk vi hjelp utenfra til å komme ut av dette? Eller, fant vi ut av det selv?
Vi fant selvfølgelig ut av det selv, og jeg ser ingen grund til at dagens fattige land skulle være i noen dårligere posisjon til å finne ut av det på egen hånd enn det vi var.
La oss være så opurtunistiske som mulig nå som vi har sjangsen. Jeg sier ikke at vi burde utnytte dem på det groveste, men vi trenger i hvert fall ikke la deres sultår gå ut over vår gullalder. Vi har jobbet hardt for å komme i den posisjonen vi er i i dag, la oss ikke skamme oss over vår lykke, nyt den heller og la de andre ikke fullt så heldige holde på med sitt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-06 21:22

Det jeg mener er at du blander nogle begreber sammen der intet har med hinanden at gøre Mopseflip! Fint nok med mig men derfor kan jeg vel osse sige min mening! Og hvorfor blande mig sammen med polyglot? Jeg kender ikke vedkommende!

Jo reve det er måske den letteste holdning! At lukke øjnene for verdens elendighed. Men fandt vi nu selv ud af det? Såvidt jeg ved var der en stor hjælp fra USA da Europe var ved at blive til det 3dje rige! Og efter krigen hvis det ikke havde været for Marshallhjælpen så ville Europa nok se lidt anderledes ud i dag!

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 03-08-06 21:25

tak reve, det kan ikke siges bedre

Kommentar
Fra : reve

Dato : 03-08-06 21:36

Du har et poeng når det gjelder andre verdenskrig, men prosessen startet jo så mye før det!
Opplysningstiden på 1700-tallet for eksempel, det hadde da ingen ting med Marshallhjelp at gjøre.
Husk nå det at 2. verdenskrig varte kun i 6 år, og det er en mikroskopisk del tid sett i historisk forhold. Og den store forskjelden på USAs hjelp til Europa for 60 år siden og den hjelp vi gir til Afrika og Asien nu i dag er jo at det virket for oss, i tillegg til at vi aldri angrep deres soldater og brant skjelden deres flagg. Vi tok det vi kunne få med taknemlighed. De som mottar våres penger i dag krever jo bare mer og mer og mer. Og i tillegg svarer de med å brenne vårt flagg, drepe våre sodater, og missbruke den pengestøtte vi faktisk gir dem.

Ville det være for mye at spørre om et lille tak?
Og efter år på år med bistand, så får det nesten holde snart, eller hvad?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-06 21:50

Hvad er det konkret for nogle lande du snakker om? Jeg har nævnt Vietnam! Mig bekendt går de ikke rundt og brænder vores flag?
Er det Palæstina du snakker om? Hmm? de er ikke på udenrigsministeriets liste som du kan se her
http://www.um.dk/da/menu/Udviklingspolitik/LandeOgRegioner/Programsamarbejdslande/?wbc_purpose=Basic&WBCMODE=Presentation

Det eneste land jeg kan genkende som muslimsk er Egypten og muligvis Bangladesh, men jeg kan faktisk ikke erindre de brændte flag af!

Kommentar
Fra : reve

Dato : 03-08-06 21:55

Noe jeg kaskje burde fortelle er at jeg er nordmann på besøk i Danmark. Så visse fakta vil jeg få fejl. Men Norge giver i hvert fall penger til Palestina, og palestinerne brender det norske flag fra tid til annen.

Men I dansker giver måske ikke til så mange land, ikke vet jeg. Det er bare et problem som jeg har med meg fra Norge

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 03-08-06 22:18

Hej folkens!!!! Det der går galt for er at der er 2 indfalsvinkler på sagen, den ene er at hvis det drejer sig om at yde bistand til et område grundet nød/hjælpeprogrammer med videre samt at man giver en ordentlig pris for den avl der er tale om - eller en økonomisk indsamling, undervisning mv..
men hvad skal vi, skal vi fodre dem eller skal vi lære dem at frembringe et produkt...

Problemet i vores debat er nok at mange mennesker ikke kan se forskel på de folk der lever i et uland og dernæst på de fremmede - eller folk af anden etnisk oprindelse osv.osv.. Vi har her en vis evne til at mistro alle og enhver incl. jeg selv - men jeg vil ikke undvære min kinesiske restaurant-min tyrkiske grønthandler og min pizzahandler der leverer 1 gang eller 2 i måneden, de kan - de vil- og de gør det, og dem der måske ikke er 100% perfekte gør det så godt de kan!

Det undskylder ikke det meget meget store antal vi har i landet af folk der ikke deltager i det daglige liv med arrangement skole og arbejde, når man sidder i en eller forsamling er det meget få man ser deltage i debatten... tværtimod lever disse mennesker i et parallelsamfund hvor det er deres egne normer der gælder altså HVOR MAN LØSER TINGENE PÅ DERES FARCON!!!! ogundsiger vore love ognormer. og jeg er bange for at når tiden er gået " og de er mange nok" læser prøv at tænke videre læs eks. teksttv.. og se hvor meget problemet optager medierne- lovgivningen-socialvæsenet osv...Det er fandme UHYGGELIGT du!!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-08-06 00:16

Jeg kan se at vi rent faktisk osse giver til palæstina http://www.um.dk/da/menu/Udviklingspolitik/LandeOgRegioner/AndreSamarbejdslande/GazaVestbredden/?wbc_purpose=Basic&WBCMODE=Presentation

Ja det er beklageligt når nogle fundamentalister brænder flag af men når man ser hvad pengene rent faktisk går til, vil jeg mene de er godt givet ud! Hvis man ikke gav ville man jo bare give båtnakkerne endnu mere vind i sejlene!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-08-06 00:21

Og lige nu er alt vestlig hjælp til Palæstina standset, da Hamas der vandt valget er på terroristlisten! Så nu kan vi nok snart se bevis på, hvad der sker hvis man overhodet ikke yder hjælp! Desværre ikke noget godt tror jeg!

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 04-08-06 07:19

Jeg blander ikke noget sammen. Jeg har dels forholdt mig til det oprindelige spørgsmål, og dels til nogle ting Momseflip har ment. Sværere er det ikke.

Og jeg lider ikke af den opfattelse at Danmark styrer verden. Jeg har faktisk ikke skrevet ret meget om Danmark, men om den vestlige verdens bistandspolitik generelt.

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 04-08-06 11:57

Kære Tedd, jeg blander intet sammen - har fuld kontrol over situationen, så bare tag det roligt.

Og hvor ved du fra, at Europa ville se anderledes ud, hvis ikke vi havde modtaget Marshall-hjælpen?
Opbygningen havde måske gået lidt langsommere, men jeg er overbevist om, at Europa havde været lige så stærkt i dag uden hjælpen.

Og polyglot; måske har du alligevel ikke forstået, hvad jeg har ment. Det virker på mig, som om du har misforstået en del.

Ulandsbistand, indvandrere/flygninge, yde hjælp i nærområder og hvorvidt vi er forpligtet som rige lande til at yde; Hvis der er nogen, som ikke mener, at dette har noget med hinanden at gøre, så har jeg vist spildt mit krudt i det forkerte selskab.
Over and out

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-08-06 13:02

Om Europa havde været lige så stærk i dag uden Marshallhjælp! Tjah! Man kan jo bare se på hvordan det stadigvæk ser ud i visse tidligere østlande! Rumænien f.eks.! Og der findes vist ikke et eneste tidligere østland der ikke halter bagud i forhold til de rige lande i Vesteuropa? Men man kan jo altid drage nytte af polske arbejdere her i Danmark ligesom vi gjorde det med fremmedarbejderne i 60'erne.
Og lur mig om ikke den beskedne bistand vi yder til ulande kommer mangefoldigt tilbage i form af givtige handelsaftaler eller goodwill i de områder vi støtter?

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 04-08-06 16:54

Jeg siger som dig, at jeg har fuld kontrol over situationen. Der hvor jeg mener du går ved siden af eller uden er spørgsmålet, er når du vil lade de pågældende modtagerlandes traditioner være afgørende for om vi skal hjælpe her eller der.

For mig at se er spørgsmålet principielt. Dermed er det afgørende kriterium om hjælp om et land eller en befolkning er værdigt trængende eller ej. Man behøver jo ikke give pengene til de lokale mullaher. Man kan jo også støtte oppositionsgrupper der rent faktisk vil en modernisering. Det vil for mig at se også være udviklingsbistand.

Og hvorvidt vi skal hjælpe flygtninge der kommer hertil afgøres heller ikke af hvilke traditioner de kommer med, men er juridisk fastlagt af diverse konventioner, som vi vel har skrevet under på fordi vi mente de var rigtige?!

De øvrige emner du nævner har jeg ingen problemer med at se relevansen af. Faktisk er det mit hovedsynspunkt, at folk bliver økonomiske flygtninge på grund af eksistensbetingelserne i deres hjemlande. Og eksistensbetingelserne elendige fordi verdenshandelen ikke er fair og fri, og verdenshandelen er ikke fair og fri fordi vi (og her mener ikke kun Danmark, men den vestlige verden som sådan) ikke praktiserer det vi prædiker, men meler vores egen kage hver gang der skal forhandles seriøst om disse emner i WTO.

Hvis vi købte de fattige landes varer og gav dem en "sustainable price" for dem ville ulandsbistand næppe være noget vi diskuterede i større stil.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-10-06 01:22

Jeg synes, det er et lidt sjovt spørgsmål. Må mange måder er det lidt navlebeskuende. Vi har nogle store feminime værdier i norden (i følge undersøgelser verdens højeste). Det ligger vægt på bløde værdier, hvorfor vi har et skattesystem, der er kammet helt over. "De rige" betaler ikke kun mere end de andre, men meget, meget mere. Vi har en opfattelse af, at hospitaler er til for alle - ikke kun for dem, der har råd til det, eller som kan betale en forsikring. Men kunne blive ved i læssevis: "Gratis" folkeskoler, "gratis" biblioteker, "gratis"lægebesøg osv.

Et eller andet sted er det jo bare fordelinger indenfor vores egen lille private have.

Hvis vi engang lærer at se på verden som mere end Danmark (vi siger stadigvæk i udpræget grad "dernede" om EU (!) ), så ville det nok falde helt naturligt at dele pengene med de fattige lande.

MEN....

Problemet er naturligvis lidt større, end det faktum, at vi nok støtter velfærdssamfundet i rimelig høj grad - ganske enkelt fordi vi som enkeltpersoner også får lidt tilbage. Deler vi ud til højre og venstre, ser vi næppe nogle af pengene selv.

Næh, det største problem er vel trods alt, at den danske bistandshjælp ikke rigtigt batter til noget - ikke engang, når vi ligger alle EU landene, USA, Kina osv. sammen. De 0,5 %, der ca. gives, rækker ganske enkelt ikke til befolkninger, der ofte er utroligt fattige, tilbagestående - og ikke mindst mange.

Omvendt har de fleste af os vel heller ikke den store lyst til at afgive vores rigdom, så alle kan blive lige fattige (denne lidt socialdemokratiske tankegang fungerer ganske vist i gadekærsdemokratiet herhjemme - men næppe, hvis pengene eksporteres). Så vi yder vel et eller andet sted for lidt - men vil på den anden side ikke yde mere.

Det giver kun muligheden "hjælp til selvhjælp". Send eksperter, der kan lære dem rentabelt landbrug, ressourceudvinding osv samt penge til at starte for - men det store træk, det kan de kun selv tage.

Er vi forpligtet, spørger du... Tja... i dyreverdenen er livet forholdsvis kynisk indrettet. Lad falde, hvad ikke kan stå. Og naturligvis kunne vi lade de fattige lande sejle i egen sø med masse af døde til følge - men jeg må sige, at det er en temmelig kynisk tankegang - og jeg mener ret beset, at vi er forpligtede.

Om de ville gøre det samme. Det er jo et tankespind, som er ekstremt svært at svare på - for sådan er det jo ikke. Omvendt synes jeg ikke, at spørgsmålet er relevant. Det skal vel ikke være på det grundlag, at vi beslutter om vi vil yde eller ej?

Om der burde ligge flere grunde bag... næh, det synes jeg ikke. Redning af andres liv er sådan set en temmelig stærk grund. Men det kan sagtens være relevant at bruge andre grunde til prioritering af indsatserne. Vi skulle jo gerne have folk rundt omkring hjulpet - og ikke brugt pengene til palladser, kæmpe skosamlinger (til fru Marcos) osv....