/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Tordenvejr?
Fra : rwo
Vist : 1732 gange
100 point
Dato : 01-08-06 22:39

Den der med at man skal slukke sit TV, når det lyner, gælder det stadig, eller var det bare i gamle dage?

Jeg har altid hørt det der hjemme, men holder den overhovedet vand?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 01-08-06 22:46

Hvis du skal noget, så er det at tage stikket helt ud af væggen, da det man er "bange for" er at der skal komme en så kraftig elektrisk ladning, der får fjernsynet til at bryde i brand.

Så det holder altså lidt vand.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 01-08-06 22:58

Vi ta'r alle stik ud fra fjernsyn og computere. Hvis man er rigtig uheldig, kan ét lyn smadre både tv og pc, for ikke at tale om brandfaren. Så det er ikke kun dem med stråtag, som er udsatte.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-06 23:15

Jeg kender én, der fik smadret sit sommerhus, da lynet ramte el-måleren og denne blev "sparket" ud af væggen.

Hanne

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-08-06 23:48

Husk også at tage antenne stikket ud af TV'et, specielt hvis I har egen antenne på loftet eller taget.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-08-06 00:33

Hejsa
Læs f.eks side 6-7-8 på http://www.dmi.dk/dmi/lyn-3.pdf
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-06 00:49

Jeg har set et hus, hvor hele ledningsnettet var raseret, Elmåleren var rykket ud af væggen og "skudt" op gennem taget.

Alt var ødelagt, TV, Stereoanlæg, elkomfur, køleskab, telefon/fax (den var nærmest eksploderet), ja alt hvad der på nogen måde var koblet til ledningsnettet.

Og det var gået drønstærkt, familien befandt sig i huset, og kunne høre og se, hvordan det knitrede og bragede da lynet rendte rundt i hele nettet.

Så ufarligt er det bestemt ikke, selv om det hører til sjældenhederne, at det går så galt.

Forøvrigt prøvede jeg selv her i foråret, at min el-vandvarmer, min parabolreciever og min tørretumbler stod af på samme tid, og så var de halve af elpærerne ca. også sprunget.
Eneste logiske forklaring var også, at det måtte være p.g.a. et lyn, selv om det ikke er konstateret 100 %, men elværket afviste i hvert fald enhver mulighed for fejlspænding på nettet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-08-06 06:20

Ja

Accepteret svar
Fra : Monsen1234

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-06 09:34

Tag ALT ud !!

For efterhånden en del år siden slog et lyn ned i en lygtepæl lige uden for vores hus, jeg havde ikke trukket noget ud, hvad jeg bitterligt fortrød.
Alle knapper i vores telefon fløj igennem rummet som prositiler, ledningen til telefonen lignede en vandslange der havde været for meget vandtryk i ( revnet hele vejen igennem ) "Sikringsskabet" alle sikringer var skudt ud, oliefyret var total smeltet sammen 100% ødelagt, Fjernsyn , spolebåndoptager, pladespiller, radio bare ødelagt det hele, kun spolebåndoptageren blev rep. for 3000,- resten var til lossepladsen.

Vi boede den gang på en nedlagt gård og udenfor gik der nogle kalve de lå alle ved siden af lygtepælen døde.

Ikke nok med det KÆMPE chok man kommer ud for, men vi havde bagefter en kamp med forsikringen og der gik omkring et ½ år før alt igen var i orden.

Siden den gang har jeg altid taget ALT ud både antendeledning og elkabler.

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-06 13:37

Men jeg ved ikke rigtig, om det er realistisk?

Jeg gør ikke ret meget i tordenvejr... Jeg bor i en lav tæt bebyggelse med kabeltv og bredbånd.. Og det er da et HULANS arbejde at kravle rundt langs panelerne og løsne antenne-, net- og telefonforbindelse med en skruetrækker hver gang det rumler i det fjerne... Jeg slukker som regel for computeren når et uvejr nærmer sig. Men jeg tror ikke, det gør den store forskel hvis lynet har besluttet sig for at slå ned i lige netop mit lille hus. Jeg har overvejet at lukke for hovedafbryderen, men der vil alligevel være strøm på udsugning og udendørs belysning. Og egentlig tror jeg at lynet er ligeglad med, om kontakten står på "on" eller "off"..

Det kan da godt være, at jeg skifter holdning hvis jeg selv oplever nedslag her i bebyggelsen...
Jeg vil tro, at det gør en forskel hvor man bor..

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 03-08-06 09:34

Citat
Og egentlig tror jeg at lynet er ligeglad med, om kontakten står på "on" eller "off"..

Det har du fuldstændig ret i, lynet ryger igennem alligevel, men stikkene skal tages helt ud af kontakten og trækkes så langt væk fra kontakten som muligt. Den telefon jeg fik total splittet af HAVDE jeg trukket stikket ud på, stikket lå på gulvet ca. 10 centimeter fra stikdåsen MEN alligevel havde lynet drønet igennem luften og fået kontakt med kontakten på gulvet så bøj stikket så langt væk som muligt fra kontakten.

Har man først prøvet det glemmer man det aldrig.

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-08-06 14:13

Nu har vi ikke nogen lygtepæle her i området. Kun lamper monteret på husvæggene. Og der er vist heller ikke andre elektriske ting, der rager op rundt omkring. Diverse kabler er vist allesammen gravet ned. Der er en del store træer, men ikke liige op ad husene..
Nu, jeg tænker over det, så er vores bebyggelse egentlig nok ret "lynsikret"..
Og jeg kan heller slet ikke forestille mig, at gamle fru Hansen med rollatoren kravler rundt og hiver stik ud af kontakterne hver gang det er tordenvejr. Rigtig mange af kontakterne plus antennestikkene sidder i fodhøjde.

Gadvide om man ikke automatisk forsøger at minimere risikoen i nyere byggeri?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-06 21:04

Forresten er TV-antenner lige så modtagelige for lyn, som strømnettet.

For mange år siden, da der var en dag med temmelig meget "elektricitet" i luften...sådan lige før det bliver rigtig voldsomt tordenvejr, kunne jeg en gang imellem høre en mærkelig "klikkende/knitrende" lyd fra hjørnet bag fjernsynet.

Da jeg kiggede nærmere efter, viste det sig at komme fra antenneledningen som var pillet ud af fjernsynet.

Der kom små lyn/gnister ud af kablet/stikket og det var det der gav den klikkende lyd.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 25-09-06 17:53

Tak for svaret Monsen1234.