/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Oldeforældres vielse ca. 1869
Fra : Påsse
Vist : 1009 gange
500 point
Dato : 01-08-06 14:06

Mine oldeforældres får d. 15/2 1870, en søn, der bliver døbt i Viborg, og får navnet Frederik Vigo Valdemar Møller.

Min oldefar hedder Peter Legind Jensen Møller f. 15/4 1842 i Thisted, - og min oldemor hedder Caroline Bolette Marie Nielsen f. 13/2 1844 i Randers.
Men deres vielse, finder jeg ingen steder, min oldemor dør mellem 1870-1874, da min oldefar gifter sig igen i København, disse oplysninger har jeg.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-08-06 14:29

Bare for at bekræfte dine oplysninger
"
JENSEN MOLLER, Peder Legind   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   15 Apr 1842
   Christening Date:   24 Jul 1842   Recorded in:   Thisted, Thisted,
   Father:   Jens PEDERSEN MOLLER
   Mother:   Ane NIELSDR
"
Svend, der heller ikke finder nogen Legind gift...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-08-06 14:37

Den er stadig god nok:
"
PETERSEN MOLLER, Frederik Vigo Valdemar      Birth Date:   15 Feb 1870
   Christening Date:   9 Nov 1870   Recorded in:   Viborg, Denmark

   Father:   Peter Laegind MOLLER
   Mother:   Caroline Bolette Marie NIELSEN
"
men ingen gift Bolette...

bemærk mormonerne skriver Laegind... Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-08-06 14:50

Legind navnet stammer måske fra Fur...
eksempelvis:
"
viborg, Harre, Fur, Madsbad, En Grd, 29, FT-1855, B8209

Thomas Hansen 34 Gift Hsfader lever af sin Grd I Sognet
Boel Christensdatter 36 Gift Hans Kone I Sognet
Mariane Thomasen 5 Deres Børn I Sognet
Jens Thomasen 3 Deres Børn I Sognet
Jens Christensen Legind 42 Ugift Fiskerkarl I Sognet
Johanne Christensdatter 28 Ugift Tjenestepige I Sognet
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : ellenbirgitte

Dato : 14-09-06 17:23

Hej Påsse.

Har du prøvet at se i afgangslisterne for henholdsvis Randers for din oldemor og Thisted for din oldefar. De må jo have forladt deres fødesogn på et eller andet tidspunkt. Man kan ofte følge et spor den vej.

Hilsen

Birgitte

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-09-06 18:59

Har du også tjekket lysningsprotekoller og borgerlige vielsesprotekoller ved kommuner og/eller herredsfogedskontorer ?

mvh

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 14-09-06 19:23

Hej ellenbirgitte

Jeg har tjekket Thisted hvor han er født og også konfirmeret, mærkeligt at jeg ikke finder nogen afgang vedrørende ham, jeg ved han er født Thisted Hundborg Thisted, og angående hende ved jeg kun Randers, men der er så mange herreder og sogne, men der er nok kun en vej, og det er den hårde.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 14-09-06 19:26

Hej præceptor

Nej, det har jeg ikke, hvor finder jeg det, er det Thisted Viborg og Randers det drejer sig om.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-09-06 19:59

Jeg har ingen konkret erfaring med lysnings og borgerlig vielsesprotokoller i provinsen, men i København findes disse protokoller på Stadsarkivet på Københavns Rådhus, ligesom de tilsvarende protokoller for Frederiksberg findes på Stadsarkivet på Frederiksberg Rådhus.

Disse oplysninger om forholdene i hovedstaden kan du naturligvis ikke bruge direkte, men indirekte kan det formodes at noget tilsvarende må gøre sig gældende for store købstæder som Viborg, Thisted og Randers.

Statens Arkiver informerer lidt om borgerlige vielser her: http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/saadan/borgvie.htm
og her
http://www.sa.dk/Lak/brugearkivet/emneark/borgvie.htm

det oplyses bl.a. at oplysningerne fås på landsarkiverne (bryllupskommunens borgerlige ægteskabsbog)

Hvor de borgerlige ægteskabsbøger kun oplyser om borgerlige vielser, så oplyser lysningsprokollerne - hvor de eksisterer - både om borgerlige og kirkelige vielser, og hvor disse protokoller er indekseret kan det nok betale sig lige at kigge i lysningsprotokollerne for således at få et samlet overblik.

mvh

Kommentar
Fra : ellenbirgitte

Dato : 14-09-06 21:56

Hej Påsse.

Det så ud som om du havde styr på Carolines fødsel og dåb.
Men - jeg har fundet noget besynderligt ,som jeg tror er hende. I kirkebogen på AO for Voldum sogn i Galten Herred, Randers Amt opslag 66 har jeg fundet en Caroline Bolette Nielsen (altså ikke Marie) som er født den 13/2 i Randers og døbt sammesteds. Hun er uægte født. Jeg har ikke studeret nærmere, hvorfor hun står i kirkebogen for Voldum sogn - men så er der jo lidt detektivarbejde.

Håber det er den rigtige

Hilsen

Birgitte

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 14-09-06 22:05

Hej Birgitte

Det er min ane, hendes mor fik hende med en tjenestekarl fra Clausholm, det eneste jeg ved er at hun er født i Randers, jeg har fået mange gode oplysninger fra Voldum Lokalarkiv.
Mon hun er sat i pleje eller andet, hun er svær at spore, men hun havner jo i Viborg, og bliver gift med min oldefar.

Hilsen Påsse

Annuller spørgsmålet
Fra : Påsse

Dato : 14-12-06 13:05

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål