/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
su-junglen
Fra : bellina
Vist : 501 gange
100 point
Dato : 28-07-06 15:45

Nu har jeg lige fået svar omkring min optagelse på studie og igen idag lykkedes det mig ikke at komme igennem til su-kontoret. Har nogle derude styr på hvad jeg kan få som (udeboende) mor? Jeg bor sammen med barnets far som har fuldtidsjob. Jeg har virkelig svært ved at finde ud af det på su.dk, da jeg ikke aner om jeg gælder som forsørger, og der desuden nævnes flere forskellige muligheder, bl.a. forhøjet lån-mulighed og ekstra støtte fra kommunen? Jeg er meget forvirret? Kan nogle hjælpe?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-06 15:57

Jeg har selv svært ved at finde rundt i alle reglerne omkring su. Du får aldrig svar fra su.kontoret, det bedste sted du kan få det helt rigtige svar er hos din studievejleder.

Umiddelbart ser det ud som om du kan få 4.724,00 om måneden, på en videregående udd. udeboende, men du bor ikke sammen med en su modtager, så jeg tror ikke du kan få ekstra tillæg, men som sagt spørg din studievejleder

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 28-07-06 16:21

Du er forsørger - Ikke enlig og sambo er ikke under SU, så er der ingen tillæg/stipendier.

Men du kan godt få SU-lån og supplerende lån til forsørgere.
d.v.s.:

4724,- plus Lån alm: 2418,- og tillægslån 1209,-

Ialt før skat: (skatten er kun af grundbeløbet på de 4724)

8351,-

Der hvor der er mere at hente er hvad du må tjene ved siden af SU uden at skulle betale tilbage.

De ca 72000 er grundbeløb, der forhøjes da du har barn med 21709,- (pr barn) dvs at du ved siden af SU og SU lån kan tjene ca. 94000,- uden at skulle betale SU tilbage.

Håber det hjælper -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-06 16:25

Hvis det er studentereksamen du skal have klaret nu, går det under ungdomsuddannelser, så er su meget lavere

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-06 17:29

bellina

for det første håber jeg virkelig at du er blevet optaget på dit drømmestudie. Det svar har du vel fået idag. Det fremgår jo ikke rigtigt af dit indlæg.
Min søn slår stadig flik flak da han fik ja til sit studie, nanoteknologi på Arhus Universitet. Varighed 5 åri første omgang og lejligheden er i hus.
Han er ved at søge og han kan for så vidt han er informeret få de førnævnte 4724.

Ellers er jeg heller ikke rigtig inde i SU men det var bare ment som en oplysning så jeg følger spændt med.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-06 17:33

som der netop står på deres hjemmeside skal du tale med su-medarbejderen på dit uddannelsessted om hvor meget du kan få.