/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Mads Pedersens forælder m.m.
Fra : modersvilje
Vist : 1125 gange
200 point
Dato : 26-07-06 17:30

Jeg har fundet Carl Jacob Kihl på DDA under Dannebrogsmænd.

Carl Jacob Kihl født i Kbh. 26. 12 1845
Kvartermand i Haandværkerkorpset
Gift med: Tageline Conradine Hansen
.............................................................................................................
Carl Jacob Kihl forældre
Fader: Carl Christian Kihl født 1812
Værftsunderofficer
Gift med: Vilhelmine Margrethe Rasmussen
............................................................................................................
Carl Christian Kihls forældre,
Faderen: Mads Pedersen (Kiel) født 1788 død 1826
Matros i marinen på Holmen

KIEL er muligvis hans kalde/øgenavn i marinen
Og måske er han født i Kiel ?

Gift med: Anne Pedersdatter født 1786 død 1859

de fik i alt 3 børn
Carl Christian Kihl f. 1812
Johan Peter Kihl f. 1814
Mathilde Kihl f. ?

Hans kone Anne Pedersdatter fik i 1840 borgerskab som brødsælgerske i København

Allerede i 1817 solgte Anne Pedersdatter brød for bager Georg Scheer.

Dette er vist de oplysninger jeg har arver om dette ægtepar

Hvem kan finde Mads Pedersens forældre, fødselsdag bryllupsdag m.m.

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-06 22:22

Lidt svært fordi Kihl / Kiel opfattes som Kield sen / datter

Det må være de yngre Kihl s
"
kbhv, København (Staden), Nyboder, Nyboder, 1 divisions artillerikorps, Bjørnegaden 25, neden gaden, 67, FT-1850, C7847

Carl Kihl 37 Gift underofficer 1D 1 cop Kjøbh.
Wilhelmine Rasmussen 35 Gift hans kone Do.
Peter August 12 Ugift deres børn Do.
Carl Jacob 5 Ugift deres børn Do.
"
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-07-06 23:15

Hej Svend
Jeg synes også det er svært

Jeg kan ikke finde længere tilbage end:
Mads Pedersen (Kiel) født 1788

Det er et stamtræ jeg har overtaget fra min morbror,
han kunne heller ikke finde Mads Pedersens forældre,
Fremad tror jeg nok at morbror har alle med helt op til de nulevende.
Det vil jeg se på efterhånden som jeg får det tastet ind.

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-07-06 18:15

Fundet på FS:
Mads Pedersen Kiel og Anne blev de gift 06.01.1812 i Holmens,

Jeg kan dog ikke finde dem i kirkebogen (måske er det varmen)
jeg vil prøve igen senere, måske står der noget jeg kan bruge!!!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-06 21:17

Og ca 100 år før bliver en anden Kiel gift. også på Holmen
"
PEDERSON KIEL, Anders
Wife:   Giertrue PEDERSDR
Marriage Date:   24 Jan 1714
Collection:   Holmen; Den Danske Folkekirke
"
Måske hans oldefar?

Iøvrigt hedder den store by i Slesvig-Holsten jo Kiel, ikke Kihl...
Hvorfor mon navneskiftet??

Hvis Mads Pedersen kun blev kaldt Kiel
skulle Carl den ældre jo hedde Carl Christian Madsen???
ham kan jeg ikke finde, Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-07-06 22:47

hej svend
det ser spændende ud med det du har fundet her!

Det spørgsmål om hvorfor-------
Det er vanskeligt at svare på,

jeg har arvet dette materiale efter en forlængst afdød morbror, som i sin indledning skriver:
Det er meget vanskeligt at arbejde med denne slægt, samme person kan staves forskelligt fra dåb til konfirmation, giftemål og død.
Nogle af de mest almindelige min morbror nævner er: Kiil, Kiel, Kiehl, Kijl og endelig Kihl.

Jeg har kastet mig over min mors slægt
fordi jeg forestillede mig at det var lettere end Moyel
men AK NEJ

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-07-06 23:03

Hej igen
lige for at gøre forvirringet total
så har fundet en datter mere

MARTHE EMILIE MADSEN
Birth: 12 JUL 1818
Christening: 19 AUG 1818 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Father: MADS PEDERSEN KIEL
Mother: ANNE PEDERSDR

Og Mathilde Kihl f. ? har jeg også fundet f. 9/9 1827faderen døde 1826 ?

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-06 23:30

Jeg sagde jo de burde hedde Madsen...

Men lidt sent på året Mathilde er født, hvis Mads Pedersen er faderen?
Godnat Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-06 15:21

Ingen Kihl eller Kiil i mit uddrag af Family search

endnu en ældre Kiel i Hovedstaden
"
KIEL, Johan Jochum      Christening Date:   20 Apr 1778            Collection:   Holmen; Den Danske Folkekirke
   Father:   Erich Friderich KIEL
   Mother:   Inger HANSDR
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-06 15:30

Heller ingen , Kiehl, Kijl men adskillige (ikke nævnt) Keil
eksempelvis:
"
JOHANSDATTER KEIL, Ane Sophie      Birth Date:   22 Oct 1822
   Christening Date:   16 Mar 1823
   Collection:   Lyngby; Den Danske Folkekirke
   Father:   Johan Peter KEIL
   Mother:   Louise Kirstine LINDBERG
"
Jævnaldrende med dine Madsen Kiel døtre, Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 02-08-06 20:02

Hej Modersvilje

Angående Mads Pedersens vielse, med Anne kan du finde vielsen ON København Sokkelund 1811-1813 opslag 30 miderst, der er nok noget du kan bruge, hvis du ikke selv har fundet det.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 02-08-06 20:10

Hej modersvilje

Selvfølgelig er det Holmen, det glemte jeg at skrive, men det vidste du selvfølgelig godt, men så er alt på plads.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-08-06 08:19

Hej Påsse
Tak, men jeg har selv fundet det,
Der står ikke hvor han er født og ej heller noget om hans forældre.

Til Svend
Da Kiel nok er et kaldenavn i Marinen,
og Kiel er en søfartsby,
har jeg fundet ud af at rigtig mange sømænd har taget dette navn til sig ØV

Mit ønske er at komme endnu en generation bagud, så er jeg virkelig på den

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 04-08-06 14:16

Hej modersvilje

Jeg har kikket kirkebogen igennem i Kbh. Holmen, jeg fandt 4 med navnet Mads, det kunne være godt hvis du kan bruge det:

Mads: far Hans Madsen, og mor Ane Cathrine Rasmusdatter ops. 72

Mads: far Peder Pedersen Berg, og mor Lisbeth Magdalene Weile ops.138

Mads: far Søren Madsen, og mor Margrethe Krebs ops. 228

Mads: far Daniel ?, og mor Caroline Jacobsdatter ops. 265

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-08-06 14:18

Hej Påsse
Tak for det store arbejde du har gjort for mig
jeg er bange for at han med det tilnavn i marinen kommer fra byen Kiel,
men selvfølgelig må hver en sten vendes
der er jo også den mulighed at det er hans far der kommer fra Kiel, og hvis hans far også var i marinen er Holmen jo oplagt.

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 19-08-06 13:07

Hej Modersvilje

Jeg fandt under min egen søgning i Haderslev Fjeldstrup 1786-1820 :
Flere dåbshandlinger med navnet Kiel, der var en klokke der ringede, jeg kunne huske du søgte noget med navnet Kiel.

Ops. 11 - 96 - 100 - 108 Alle med samme forældre.

Det er jo ikke sikkert det er noget du kan bruge, men jeg kunne ikke overse det.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-08-06 09:44

Jeg har ikke helt glemt mit indlæg her!
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Jeg har fundet dette i kirkebogen;

Mads Pedersen (Kiel)
født 1788 død 1826
Matros i 1 Div. 5. Comp. No. 52 U.K.

Og har spurgt på Disforum om dette kunne være en hjælp til at komme videre med Mads Pedersen,
Her er svaret!
Du må på Rigsarkivet og se i Søetatens Divisionsbøger (= mandskabsfortegnelser)
ant. vil der stå oplysninger hans fødested:

Så det må jeg så prøve at tage mig sammen til at få gjort.
Der er bare så meget jeg skal finde på arkiverne at jeg mister overblikket
Hvis det tager en hel dag at finde en ting,
og jeg har rigtig mange ting der skal undersøges,
så mister jeg "kampånden" ØV

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-12-06 12:36

Efter en tur på Rigsarkivet, har jeg fundet at Mads Pedersen er født i københavn

" Den gamle familieskrøne siger at han stammer fra Kiel"
Og det har jeg lidt svært ved at se bort fra!!

Jeg har søgt efter ham i Kbh. har jeg fundet dette,
som passer både på ham og hans kommende kone:

kbhv, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Pindsvinegaden 11, 2610, FT-1801, A5020
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Henrich Pedersen 64 Gift Meister ?
Anne Larsdatter 65 Gift g H.Pedersen
Mads Pedersen 12 Ugift Tømmerdreng (der står IKKE at det er deres søn)
Anne Marie [Pedersen] 15 Ugift Søsterdatter

Mads Pedersen Kiel født 1788 død 1826
Gift med: Anne Pedersdatter født 1786 død 1859

Det passer næsten alt for godt til at jeg tør tro på det ?

MVH
Modersvilje

Annuller spørgsmålet
Fra : modersvilje

Dato : 06-12-06 11:04

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål