/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Akku bore-/skruemaskine??????
Fra : taliskoko
Vist : 2761 gange
100 point
Dato : 26-07-06 14:51

Jeg er på jagt efter en ordentlig akku bore-skrue maskine... Men hvilken skal jeg vælger?

Er det volt´ne eller amp. der er afgørende for kraften og holdbarheden(strømmen)

Jeg har lige gået med en 12v og en 18v og der var (selvfølgelig) tydelige forskel i kraften når der skulle skrues skruer i til hegnet, men hvad er det afgørende tænker jeg så som ubehjælsom gør det selv mand???

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-07-06 15:08

Det er vel en blanding af volt/amperetimer og vægt??

Hvis du køber en 21-24 volt 5 amp. så får du en løve af en akku boremaskine, men den vejer også ligesom 4 mursten..

Så ligesom meget andet, så er det vel en opvejelse af tingene...

-har lige selv købt en Dewalt 12volt 3 amperetimer, da jeg havde en hel stak af billige harald godt nok maskiner der ikke kunne lades op, eller kun kunne holde strøm på batterierne til en halv skrue...

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-06 16:03

Groft sagt, bestemmer voltene maskinens styrke og amperetimerne, batteriets levetid mellem opladningerne

Gert

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 26-07-06 16:34

Jeg vil sige en AEG eller en Bosh er nok det bedste valg, generalt er det amperene man skal se efter, da jo flere ampere batteriet er på jo mere kraft vil du kunne overføre til motoren, om det er 12, 18 eller 24 volt burde ikke have så meget at sige.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 26-07-06 16:38

Se så er der de %¤&¤##% forskellige meninger om volt og ampere.!!! Og så er jeg jo lige vidt i jagten på en god solid maskine.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-07-06 17:15

både volt og ampere har noget at sige , ampere dog ikke så meget andet end hvor længe den holder strøm
det vigtigste hvis du ser på kræfterne er drejningsmomentet
du kan sagtens få en 12 v maskine med et godt drejningsmoment der kan klare lige så strore skruer som en 24 v maskine

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-07-06 17:16

ja nu er du nok helt forviret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-06 18:21

Jeg er enig med de andre g_h og bredker, blander mig kun for at gøre dig opmærksom på en billig side, hvor kan købe værktøj: http://www.prishammeren.dk/shop/default.asp klik på Akku-Værktøj, Makita er et rigtig godt valg, min mening

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-07-06 18:30

jeps , makita er et godt valg , det samme er dewalt , hitasi , samt den blå bosh

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-07-06 18:31

men kik stadig efter drejningsmomentet , selv de bedste mærker har nogle der ikke er så stærke

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 26-07-06 18:57

det er også svært at råde, for det kommer så sandelig an på, hvormeget og hvor hårdt maskinen skal bruges!
Jeg har købt en billig Harald Nyborg model, for hvor den kommer til kort, henter jeg Hitatchi maskinen, ude fra firmabilen!
Den lille kan sagtens bruges til de små opgaver, i det daglige, men skal der virkelig skrues skruer i, dør den lynhurtigt!
Gå efter en af de kendte mærker: Bosch, DeWalt. Makita, Milwaukee, Hitatchi, ja selv Black&decker laver gode aku-maskiner!
Hvis du falder for et tilbud, sørg for det ikke er på batteriets størrelse, pengene spares!
Find en med gerne 2 batterier og íhvertfald 2 gear. Hastigheden er for lille, på de helt små maskiner, til at de kan bruges til at bore med!
Lidt dyrere maskiner har selvspændende patroner, hvor selve gearkassen låser, så man med en hånd, kan spænde værktøjet fast.(Har du først prøvet det, er det svært at undvære)

Gert

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-07-06 12:19

Hey.

Jeg faldt over denne side http://handyman.dk, hvor jeg stillede samme spørgsmål som her, sådan for sjov skyld...

Citat
Hej Dan,

Populært sagt er volten et udtryk for styrken/musklerne, og amperen er lageret. Amperen er dermed afgørende for hvor længe der går imellem opladningerne.

Jeg fristets til følgende udlægning...

12v = ok
18v = stærk
36v = overdrevet!

2,0a = ok
2,4a = meget fint
3,0a = super luxus

Med venlig hilsen
Kuno Bonne

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 27-07-06 20:32

Tak for svaret g_h. Som jo læner sig meget af det jeg selv fandt ud af.