/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
momsen ned med 10%
Fra : aroma
Vist : 630 gange
200 point
Dato : 26-07-06 12:17

Jeg har en ide med at man nedsætter momsen med 10% og ligeledes nedsætter alle lønninger og overførselindkomst med 10%.

Dette skulle efter menig give nogen lunde det samme til egnen forbrug. Når man regner den minder skat og varende vil blive billiger.

Stads kassen vil så sparre på udgifter til lønninger og overførselindkomst samt udgifter til varer, grænsehandel og andet.

Firma vil sparre på løn udgifter og få en øget eksport. Så er det også meningen at de skal af med meget at den stadst støtte de får i dag.

Nu er spørgsmålet?
Har jeg fundet Columbus ægget, så alle skulle få den samme levestandard, eller er der noget jeg ikke har fået med

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 26-07-06 13:21

For det første tvivler jeg på om man via lovgivning kan nedsætte alle lønninger med 10 %.

Men lad os antage at man kan.

Dit forslag vil i givet fald ramme de laveste indkomstgrupper hårdt, idet ting som husleje og afbetaling på lån ikke er berørt. Jo lavere éns indkomst er, des færre penge vil man relativt have til rådighed til at dække leveomkostninger.

Et noget firkantet eksempel:
Forestil dig to personer. Den ene er på SU og får 6.000 om måneden før skat og har et studiejob der giver 2.000 kroner om måneden. Den anden er akademiker og får 25.000 om måneden. Lad os antage at de begge har faste udgifter til husleje og afdrag på lån på 3.500 kr. om måneden, og at SU-modtageren har en trækprocent på 40, mens akademikeren har én på 45.

Uden dit forslag, vil de have følgende beløb til leveomkostninger og forbrug:
SU-modtager: (8.000*0,60)-3.500=1.300 kr.
Akademiker: (25.000*0,55)-3.500=10.250 kr.

Med dit forslag:
SU-modtager: (8.000*0,90*0,6)-3.500=820 kr.
Akademiker: (25.000*0,90*0,55)-3.500=8.875 kr.

SU-modtageren har fået forringet sin købekraft med 40 %, mens akademikeren er stillet 13 % værre.

Eksemplet er naturligvis virkelighedsfjernt, men pointen - at dit forslag rammer de laveste indkomster hårdest - er der ikke noget i vejen med.

Dernæst skal du også have med at staten vil miste skatteindtægter idet lønningerne og dermed skattegrundlaget falder. Det er ikke småpenge staten på den måde går glip af.

De større samfundsøkonomiske konsekvenser skal jeg ikke umiddelbart forsøge at gøre mig klog på.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-07-06 16:21

Interessant beregning!
Men f.eks fødevarer og el varme og vand blir vel osse 10 % billigere minus afgifter så der er vel osse noget at spare?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-06 17:05

God ide men vi bestemmer jo ikke, henvend dig til Christiansborg.

Kommentar
Fra : aroma

Dato : 26-07-06 17:05

kommentar til jpb

Nu er det sådan her i livet, at en som tjenere 25000 om månden og en som tjenere 8000 om månden, nok ikke har den sammen levestandardt. Så derfor ikke kan bruge den samlingen som du har gjort.

Det som er spørgsmålet, er om levestanderdt blive andreledes for alle. I forhold til det som de har i dag?

Vi kan tage 1 l. mælk som f.eks. i dag koster 5,95kr. Den vil koste 5,95 - 60øre - 5 øre = 5,20kr.
De 60 øre er momsen
De 5 øre er anslåget bespargelse for arbejdes løn og andet udgifter.

Jeg hørte lige i radioen at over ca 30% får varig udbetaling fra stadten og 41% i løbet at året får udbetaling fra stadten. Og skal der tillægges alle som får løn fra stadten.

ps. unskyld stave fejl. (lidt ordblind)

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 26-07-06 18:29

Nu skrev jeg sådan set også at eksemplet var fortænkt. Men pointen er der ikke noget i vejen med.

Men lad os nøjes med at se på den der har en indkomst på 8.000 kr:

Inden dit forslag vil vedkommende (under de forudsætninger jeg skrev tidligere) have (8.000*0,60)-3.500=1.300 kr til rådighed.

Vi antager at alle disse penge går til at dække leveomkostninger. Det som personen køber, koster altså 1.300 kroner inkl. moms, det vil sige 1.300*0,8=1.040 uden moms. Dit forslag går på at sænke momsen til 15 %, hvilket altså vil sige at varerne vil koste 1.040*1,15=1.196 kr.

Personen vil imidlertid ifølge dit forslag kun have (8.000*0,90*0,6)-3.500=820 kroner til rådighed. Hvis vi som Tedd foreslår indregner at el og varme også bliver billigere, kan vi - hvis vi sætter momsen af dette højt - måske runde op til 900 kroner.

Personen vil ifølge dit forslag altså have råd til ca. 25 % mindre end før. Det vil jeg stadig mene er en væstentlig nedgang i levestandard.