/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
baggrund til webside
Fra : tinagro
Vist : 1593 gange
150 point
Dato : 21-07-06 21:59

Hejsa

Jeg er ved at (forsøge) lave et baggrundsbillede til min HP: Kan godt tænke mig, at kanterne ikke er lige, men som når man river et stykke papir i stykker, eller endnu bedre; som et gammelt skattekort, med skygger og det hele.

Jeg har baggrunden som en jpg fil og som mønstre i photoshop. Ved ikke om det kan bruges til noget.

Det har jeg så fået svar på.

Nu er det så bare at jeg skal have denne baggrund over i frontpage, nemt nok, men jeg bruger jo tabeller og så kan man alligevel se overgangen. Det ser ikke særlig pænt ud. Jeg har en baggrund på siden og en anden i tabellen? Kan det gøres anderledes, så kanterne ikke bliver skarpe?

Har også prøvet at lave det hele som et billede, men kan ikke rigtig finde ud af hvor bred den skal være, så den passer til alles skærmopsætning og skærmstørrelse?

Har også prøvet at lave den baggrund til tabellen, uden baggrund i photoshop, så den har de udviskede kanter jeg vil have, men når jeg sæter den ind i frontpage, er den hvid. Hvordan gør jeg?

Håber at hjælpen er nær.

Tina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-06 22:08

Jeg har lidt svært ved at se det for mig?

...men jeg kan forestille mig at dine problemer skyldes dit oprindelige layout med tabeller. Drop tabeller og brug CSS istedet : http://webmaster.hephey.dk/guide/45/

Her er et par links om baggrunde:

1.) http://webdesign101.dk/www/background/index.php
2.) http://meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/demo.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-06 22:10

Her er lidt design filosofi : http://www.alistapart.com/articles/outsidethegrid

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tinagro

Dato : 21-07-06 23:40

Til </MOLOKYLE>

http://www.lillevang.net/

måske du kan se hvad jeg mener. dette er bare en af de baggrunde jeg har forsøgt mig med.

Tina

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-07-06 08:45

Først og fremmest --> Lyt til molekyle - han ved hvad han snakker om - drop tabeller og brug css!

Derefter ved ikke helt hvordan du har lavet det billede.
Men en hurtig general forklaring!
Du skal lave et JPEG billede hvor kanten bliver revet i stykker. dette kan du lave i photoshop! Derefter skal du sætte bagrunden i det billede til gennemsigtigt! Og
derefter sætter du det billede ind i din *.css som baggrundsimage
Og til at starte med vil jeg nok foreslå dig at bruge noge mindre hidsige baggrundsfarver på siden under din test periode indtil du finder frem til hvad du vil!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-06 10:06

peque -> Nu er jeg ikke selv nogen ørn til grafik, men man kan altså ikke lave transparens i JPG formatet, Det kan man kun i GIF og i det nyeste PNG (..som endnu ikke understøttes optimalt i alle browsere).

tinagro -> Jeg kan godt se det ikke er helt optimalt, som det ser ud nu. Jeg kan dog også se at det skyldes du måske ikke har tænkt over at JPG ikke er et tabsfrit format. Det er komprimeret. Dette betyder at når du arbejder på billede1 og gemmer som billede2, vil farverne ændre sig som resultat af denne komprimering, især hvis du sætter kvaliteten til alt under 100% når du gemmer. 'Kanten' mellem de 2 JPG'ere er jo i 2 forskellige farvenuancer.

En løsning kunne også være at lave baggrunden med 'skattekorteffekt' og så positionere tabellen det ønskede sted på denne baggrund med CSS. Positionér absolut (position:absolute;) i forhold til side top og side venstrekant og benyt % eller pixel angivelser for placeringen, således at tabellen placeres korrekt i alle opløsninger. Baggrunden i tabellen sætter du til tranparent vha. CSS (background:transparent;).

Der findes også andre løsninger som den følgende der benytter PNG formatet, men den understøttes som sagt ikke (..endnu) af alle browsere: http://www.cssplay.co.uk/opacity/png2.html

Hvis ikke du kender noget til CSS, så findes der udmærkede begynderkurser her:

1.) http://www.html.dk/tutorials/css/
2.) http://www.w3schools.com/css/default.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-06 13:32

En anden ting jeg tror giver dig problemer er, at du ikke er klar over at der kun findes 216 websikre farver. Dette glemmer mange websnedkere. Det er farver der garanteret vises ens i alle opløsninger i alle browsere, da de ikke er dithered (dvs. sammensat af mange forslellige farver i form af små 'prikker').

Her er en oversigt og hvilke farver der er 'sikre' at benytte :

http://www.html.dk/dokumentation/farver/

Holder man sig til kun at benytte disse farver til grafik, løber man ikke ind i problemer som dit.

</MOLOKYLE>