/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mozilla Firefox automatisk .DK
Fra : Leo.pedersen
Vist : 925 gange
300 point
Dato : 19-07-06 17:15

Hej

Jeg har skiftet fra Internet Explore til Mozilla Firefox 1.5.0.4.

I IE kunne jeg skrive det midterste af et domænenavn, f.eks. "KANDU" og så holde CTRL nede medens jeg taster ENTER, så kom der hele domæneadresse, både det før og efter KANDU, og efternavnet var korrekt DK

Når jeg gør det i Mozilla, så gør den det samme, men den skriver COM som efternavn.

Hvordan får jeg Mozilla til at skrive DK i stedet for?

Jeg er vistnok kommet til at downloade en engelsk version af Mozilla. Er dog lidt betænkelig ved blot at downloade en dansk version oveni.

Nogle som har en hurtig og let løsning.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 19-07-06 17:22
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 17:24

Jeg har et par gange opgraderet FireFox og det går da strygende.
Så jeg ville prøve med en Dansk version oveni.
http://www.mozilla.com/
den hitter selv ud af at du er i DK

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-07-06 14:03

Mener der til tidligere ver. var langue pack, men idag ser den selv windows ver. for at være sikker kan du downloade den danske, så afinstalere den engeske i - kontrolpanel - tilføj fjern programer . Det er en dårlig ide at tage engels til en dansk win og omvendt da der er forskel i div. koder og kan give uønskede problemer.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-07-06 15:48

Stimo1

Har du prøvet dit eget forslag, kan ikke finde den streng i nye ver. og finder oget der ligner og retter, går den helt i ged.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 22-07-06 10:31

Hej

Jeg har forsøgt at afinstallere og downloade en ny version som helt sikkert er dansk.

Når jeg skriver f.eks. "skat" og trykker ctrl+enter, så får jeg www.skat.com og ikke www.skat.dk som jeg gør i IE.

Har kikket på tippet i "eksperten", men løber ind i de samme problemer som de gjorde, og den fil som de fik løst problemet med, den ligger der ikke mere.

Når Mozille roses så højt som det gør, så lyder det da mærkeligt at de skal være så svært at indstille denne funktion.

Hvis dette ikke lykkedes, så må jeg sige at Mozilla "dumper" og jeg går tilbage til IE.

Håber dog stadig på at få løst problemet.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 22-07-06 10:35

Hej

Lige for at præcisere, det som er problemet er at

f.eks. "kandu" og ctrl+enter giver

www.kandu.com

og ikke

www.kandu.dk

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 22-07-06 10:49

Til Leo

Det er netop det, for jeg prøvede som beskrevet, og fik "bare" et tomt vindue. Så lige pt tror jeg ikke du får meget hjælp til det her.

Accepteret svar
Fra : frostys

Modtaget 300 point
Dato : 22-07-06 11:03

Hej Leo

Har prøvet at lege og lede lidt, det jeg er nået frem til er hvis du f.eks skriver kandu - dr - eller skat
og bare trykker enter finder den www.kandu.dk - www.dr.dk - skat.dk så det er "bare" at spare ctrl-enter og nok med enter, var ikke selv klar over hot key i explorer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-06 11:05

Har lige afprøvet leo.pedersens forslag, og min firefox skriver også www.kandu.com ,det generer ikke mig, næsten alle adresser ligger i bogmærker, det er utrolig sjælden at jeg skriver i adresse linien, og kendte slet ikke til Ctrl+Enter, hvis du er igang med at skrive, er det vel ikke et problem at skrive .dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-06 11:16

frostys: der er løsningen men jeg forsætter med at skrive hele adressen

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 22-07-06 13:42

Hej

Jeg har også mange adresser liggende i bogmærker, men det er altså hurtigere at skrive f.eks. "skat" og så ctrl+enter, end at bevæge sig rundt i menuen. Så jeg bruger kun "fortrukne" til længere domænenavne, typisk hvis jeg har et bogmærke til en underside.

Der er en del korte danske domænenavne som jeg bruger en del, og "fingrene" har vænnet sig til det med ctrl+enter.

Så hvis der ikke er en løsning så ".com" ændres til ".dk" så ved jeg godt jeg bliver upopulær ved mange, men så erklære jeg hermed Mozilla for "dumpet".

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 22-07-06 14:06

Ja jeg skulle nok have afprøvet det selv først. Men tænkte ikke på den mulighed at det måske var en anden version. Sorry!

Jeg ved godt det er nemt at foreslå, men hvis du opretter spørgsmålet på Eksperten, føler jeg mig 100 pct. sikker på, at du vil få problemet løst (selvfølgelig såfremt det er praktisk muligt).
Altså Eksperten eller en anden browser ... Er da værd at forsøge.

(Det er ikke manglende tillid til de computer nørder der befinder sig her på Kandu, men der er altså langt *flere* af dem på den anden side. Og mange af dem er virkelig 'hardcore' ..)

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 22-07-06 14:31

Ok, jeg udelukker IKKE at du kan få hjælp her. Kan selvfølgelig være, at der er en her på siden der kan løse det, men som bare endnu ikke har set spørgsmålet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-06 14:45

Firefox er da ikke dumpet, frostys har fundet løsningen, har du ikke læst her: http://www.kandu.dk/spg91049.aspx#990443 det er kun Enter og ikke Ctrl+Enter

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 23-07-06 11:17

Hej

har røde øre, fik ikke læst Frostys svar ordentligt.

når jeg i IE kun skriver "skat" og så enter, så virker det overhovedet ikke.

som frostys skriver, så virker det faktisk i Mozilla.

Jeg lader lige denne tråd stå åben et par dage, så får frostys point.

Leo

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 23-07-06 12:25

Hej

Har lige opdaget at Mozilla IKKE sætter ".dk" på som standart.

Det den gør, er mere i retning af Googles knap "Jeg føler mig heldig", hvor Google sender en direkte videre til det domæne som ens stikord bedst passer på.

f.eks.:

rigsarkivet
åbner
http://www.sa.dk/Ra/ på trods af at http://www.rigsarkivet.dk/ findes

fidus
åbner
http://www.fidus.ca/ på trods af at http://www.fidus.dk/ findes

dvs. man kan altså ikke bare skrive det midterste og så forvente at der sættes ".dk" på.

Det er dog næsten konsekvent, og jeg giver stadig point til Frostys hvis der ikke er nogle som kommer med den helt rigtige løsning.

Leo

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-07-06 14:34

i FF
Tilføj automatisk www.+.com Ctrl + Enter
Tilføj automatisk www.+.net Shift + Enter
Tilføj automatisk www.+.org Shift + Ctrl + Enter

men altså ikke noget www.+.dk

men gad vide om ikke det kan findes i reg. databasen

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 04-09-06 10:00

Tak for svaret frostys.