/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Køre et program i et vindue!
Fra : hotmaildude
Vist : 684 gange
100 point
Dato : 15-07-06 23:56

Jeg vil gerne høre om det er muligt at køre et program, der normalt er et fuldskærms-program, i et vindue i stedet.....

Jeg tænker her især på spil o.l..

Kender I derude et program der kan det?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 00:07

Har du hørt om Windows Vista?

At køre et spil i en virtual machine, som det ville kræve for at få det til at køre i et separat vindue, vil kræve mindst 4 processorer i parallel, masser af RAM og et mere end solidt grafikkort.

Du skal regne med at fuldskærmsspil overtager en del af operativsystemets kerne, såvel som optil 99% af grafikkortets resurcer. Det skal dermed simuleres at det kører i sin egen elektroniske 'verden' og dét er noget der koster kræfter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 00:09

Måske hvis du får lov at låne DMI's vejrcomputer til et par hurtige runder Counter Strike ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-06 00:11

Molokyles svar betyder altså NEJ. Sådan noget findes ikke i PC-verdenen. Det kan lade sig gøre på Mainframes der har mange parallelt kørende processorer, men det har PC'er ikke.

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 16-07-06 00:12

Nu er det specielt Unreal (1997) jeg gerne vil have til at køre i et vindue... Det er vel ikke noget der tager de store resurser!!!!.......

Og hvis der findes et program, der kan opfylde mine behov... Giv lige et link...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-06 00:13

hvis jeg forstår spørgsmålet rigtigt - så er mit svar ja. Jeg spiller ikke spil - men havde nogen spil liggende engang - og for eks børnespillet jaxx rabbit kan køre i vindue - det kan de gamle sims spil også -og grand touring - aner ikke en disse om det men har set det på min egen pc.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 00:17

Sludder arne.jacobsen -> En moderne PC har masser af processer kørende, hvilket du kan forvisse dig om ved at trykke : CRTL+ALT+DEL og vælge fanen; Processer

Problemet ligger ikke i multitasking eller multitheading processer, men i den 'rå' kraft der skal til for at simulere hele XP miljøet, i et separat vindue.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 00:19

Spil fra 1997 ...altså 9 år tilbage? Win95/98 ? Hold on. Jeg tjekker lige

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 00:23

Man kan tilsyneladende med en Apple : http://macosx.com/forums/archive/index.php/t-37294.html

Leder videre...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 16-07-06 00:29

Uhhh. Lyder godt.... Jeg kører dog ikke med apple ...Jeg har en rigtig PC "gg"..... ;)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 00:31

Hmmm.... gi'r op. Gider ik' mer' men her er måske nogle hint's?

http://en.wikipedia.org/wiki/Unreal

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 00:33

Ps. Fik du prøvet med ALT+TAB tastene samtidig for at skifte mellem vinduer?

Jf.:
Citat
I know in Windows you could use alt-tab,...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-06 00:47

Molo -> Jeg skrev IKKE processer men processorer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 07:51

arne.jakobsen -> Der findes også PC'ere med flere processorer:

http://www.elandigitalsystems.com/support/pfaq/multiprocessor.php

..men benyttes som oftest som servere.

Ellers ka' man jo altid bygge en selv:

Citat
Title: Anyone ever built a multi-processor PC
asked by rfr1tz on 03/31/2004 02:11PM PST
This solution was worth 250 Points and received a grade of A
.
Is it as easy as building a regular single CPU PC - maybe there's an extra socket on the motherboard that you really don't notice after you've built it?

Also, are there cases/motherboards configured with mulitple power supplies for high availability.

or maybe I should just buy one,or use a single CPU. I'm considering making a web server.

It's really just as easy as building a single PC machine. Make sure you have a big enough Power Supply (you only get to use one unless you want a high end redundant setup).

There is a second socket on the Mobo, you plug a processor in (many times the processors need to be the same speed, and they need to support multimple cpu (SMP)

Motherboard/cases do come setup that way, but you are getting into big money as the cases are higher end targetting things, are you making a webserver for yourself or for a company? What kind of specs do you want? What kind of server load are you going to have on it? (how many clients, hard drive usage, sql, etc?)

Assisted Answer from Gns
Date: 04/01/2004 07:35AM PST
Grade: A
Assisted Answer

As Josh implies, it realy depends on your budget... If you're getting a case with redundant power and fans, then it's usually simplest (and cheapest in the long run... Your time is money too:-) to by it _with_ mobo in place. Tyan used to tote some nice dual amd setups...:-)

Usually SMP "server" processors are more expensive than their "non-SMP" equivalents... Look at the pricing for Opteron 1xx (singel CPU), 2xx (dual), 4xx (guess what... quad:) and Xeon... You get the picture.

For "lowend SMP servers" with any form of HA features it's debatable if there is any point in not getting a prebuilt system... Apart from the fun, of course:-).

-- Glenn

Fra: http://www.experts-exchange.com/ ...hvor jeg også deltager en sjælden gang imellem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-06 10:07

Jeg mener bare at hvis ikke hotmaildude har en sådan specialbygget PC med flere processorer, så er svaret nej. Uden flere processorer kan man ikke afvikle flere programmer i hver sit vindue samtidigt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 12:54

Nu sludre du igen arne.jakobsen:
Citat
Uden flere processorer kan man ikke afvikle flere programmer i hver sit vindue samtidigt

Jo ,man kan ...og jeg gør det tit

..og en ældre sag som Unreal finder jeg det højst tænkeligt kan køres i et separat vindue under XP.

Nyere versioner af Unreal tror jeg er for krævende:
Citat
System Requirements Back to Top

Minimum System Requirements

Operating System: Windows 98/Me/2000/XP (Linux in separate download)
Processor: Pentium III or AMD Athlon 733 MHz processor
Memory: 128 MByte RAM
Hard Disk Space: 300 MByte free
Video: 16 MB TNT2-class or other DirectX version 6 compliant video card*
Sound: Windows compatible sound card. NVIDIA nForce or other motherboards/soundcards containing the Dolby Digital Interactive Content Encoder required for Dolby Digital audio.*
DirectX: DirectX version 8.1 or higher for cards with a hardware transform & lighting unit.

DirectX version 8.1b for cards without a hardware transform & lighting unit (e.g. TNT2, Radeon 7000)
Modem: 33.6K baud (for modem/Internet play)

Internet (TCP/IP) and LAN (TCP/IP) play supported.

Recommended System Requirements

Operating System: Windows 98/Me/2000/XP (Linux in separate download))
Processor: Pentium III or AMD Athlon 733 MHz processor)
Memory: 256 MByte RAM)
Hard Disk Space: 500 MByte free (300 MByte for game, 200 MByte swap))
Video: NVIDIA GeForce2 or ATI Radeon (32-128 MB VRAM recommended)*)
Sound: Sound Blaster Audigy series sound card*)
DirectX: DirectX version 8.1 or higher for cards with a hardware transform & lighting unit.

DirectX version 8.1b for cards without a hardware transform & lighting unit (e.g. TNT2, Radeon 7000))
Modem: 56K baud (for modem/Internet play))

Internet (TCP/IP) and LAN (TCP/IP) play supported.

* Indicates device should be compatible with DirectX, version 8.1 or higher.

Performance Back to Top

Resolution

The resolution in which you run the game will have the greatest impact on performance if you are not in the lucky position of running the latest top of the line graphics cards. Running at 640x480 in 16 bit mode or even 512x384 in 16 bit mode should provide decent performance even on older hardware.

CPU Speed

The game is also very sensitive to CPU speed, memory bandwidth, and cache performance. Thus, it runs far better on leading-edge processors like those of AMD and Intel. See section 1.2 for a guideline on recommended specs.

Memory

Unreal Tournament 2003's performance is highly dependent on the amount of RAM you have in your machine, and the amount of memory that is available. Machines with less memory will access their hard disk more frequently to load data, which causes sporadic pauses in gameplay. Thus, if you have a 128 MByte (or less) machine, you should make sure that you don't have other unnecessary programs loaded in memory when playing Unreal Tournament 2003.

How the game will perform under different RAM conditions:

* 64 MByte or less: lots of swapping

* 128 MByte: minimal swapping with default settings

* 256 MByte: might swap in rare cases with highest texture detail

* 512 MByte or more: shouldn't swap

Considering upgrading?

For people considering upgrading their machines, here are some tips based on our experience running Unreal Tournament 2003 on a variety of machines:

The biggest performance gain in Unreal Tournament 2003 comes from having a state of the art graphics chip.

The next upgrade that tends to improve Unreal Tournament 2003 performance is upgrading your CPU.

Finally, lots of RAM helps. With memory prices continually falling, it's now reasonably affordable to upgrade to 256 MByte of system memory.

Getting better performance

By default Unreal Tournament 2003 picks hardware specific default values the first time you run the game which should result in decent performance but there is always room left to tweak.

Resolution and texture detail levels have the greatest impact on performance, if you have a fast CPU. So you might want to tweak the settings to achieve the visual quality / performance tradeoff you desire.

If you have a fast graphics card, but a rather slow CPU you might want to lower the World detail setting in the detail settings menu.

Last but not least, if you have both a fast CPU and a fast graphics card you shouldn't have to read this :).

Fra: http://www.atari.com/us/support/faq/ut2k3betademo_pc.asp

Nu ved jeg ikke om vi taler UT (Unreal Tournament) eller stand-alone versionerne, men man kan i UT køre samme spil på flere PC'ere samtidig ved at oprette en spilserver:

http://planetjeff.net/ut/CaveUT_1.2.html

...men nu var det ikke det der blev spurgt om.

Måske kan man, som i en del ældre spil jeg har prøvet, benytte de gængse genvejstast kombinationer:
Citat
Luk vindue = ALT + F4

Tilbage = BACKSPACE

Næste vindue = ALT + ESC

Forrige vindue = ALT + SHIFT + ESC

Browse åbne vinduer = ALT + TAB

Proceslinje = CRTL + ESC

Jeg spiller ligesom miritdk ikke selv, så måske hotmaildude ville kunne få mere fyldelstgørene svar i Kandu.dk kategorien 'Computerspil' : http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=20220

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-06 13:32

Her er en spritny (GRATIS) serversoftware der burde kunne klare 'tricket' :
Citat
VMware har siden februar stillet sin virtuelliseringssoftware, VMware Server, til rådighed ganske gratis. Der har været tale om en betaversion, men nu er den endelige version 1.0 klar.

VMware Server giver muligheden for at drive flere virtuelle computere på den samme hardware. Det understøtter en lang række operativsystemer både 32 bit og 64 bit samt dualkerne- og dualprocessor-systemer.

http://www.vmware.com/products/server/

...men vær forberedt på det kræver enorme resurcer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 16-07-06 14:19

Tak for de (Til tider lidt for) tekniske svar...... Jeg faldt dog over en console-kommando "togglefullscreen" der gjorde UT til et vindue program.....

Annuller spørgsmålet
Fra : hotmaildude

Dato : 16-07-06 14:20

Løst og låst