/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Ingen farve på Tv via Tv-out
Fra : DJ_Puden
Vist : 1013 gange
100 point
Dato : 11-07-06 18:14

Situationen er således:

Jeg har brugt min tv-out på mit Radeon 9600XT-Vio kort uden problemer på mit billige Prosonic fjernsyn, indtil da jeg idag har fået et nyt (men brugt) fjernsyn, et 28" Panasonic. Og da jeg satte mit scartskabel i med mit S-video kabel til RCA kabel i, er farverne røget på fjernsynet...

Nogen der har nogle idéer?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 18:17

og det er Pal systemet og ikke NTFS du bruger

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 18:19

Hvad skrev jeg.
Det var NTSC jeg mente

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 18:21
Kommentar
Fra : DJ_Puden

Dato : 11-07-06 19:17

Hmm... Jeg kan ikke finde noget om det er Pal, eller NTSC. Men må da næsten mene at det er PAL.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 19:52

Det bør være PAL da det er det system der bruges i Danmark. Forn det er vel et dansk tv.

Det vil du kunne se i TVets menu ved at klikke dig ind i systemet.

En anden mulighed er at scartindgangen eller kablet er defekt. Det har jeg selv prøvet med en billig DVD afspiller hvor der kun var røde farver på skærmen. Jeg prøvede forskellige scartkabler uden held, det eneste der hjalp det var hvis man pressede kablet helt i bund og blev ved med at holde ved det så var alle farverne der. Det var et for dårligt scart indgangsstik der var problemet. Garantien gjorde at jeg fik en ny DVD afspiller

Kommentar
Fra : DJ_Puden

Dato : 11-07-06 20:14

Har lige prøvet at sætte den til PAL på fjernsynet, men det hjalp ikke...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 20:45

Prøv lige et andet scart kabel

Kommentar
Fra : DJ_Puden

Dato : 11-07-06 20:49

Scartstikket samler kablerne.

ligesom på dette billede: http://www.svideo.com/svideoscart.html

Men det fungerer fint på det andet fjernsyn...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 21:14

Men som det var på min DVD var det selve stikket bag på dvd der drillede og var for dårlig. Prøv at vrikke lidt med det for at se om der er nogen ændring

Kommentar
Fra : DJ_Puden

Dato : 11-07-06 21:59

Stadig intet...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 22:04

Smid det hele ud af vinduet

Nej selvfølgelig ikke. Er du sikker på at det driveren er korrekt, ja jeg ved snart ikke hvad jeg ska finde på, emn du kunne jo prøve at opdatere driveren til tv-out-kortet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-06 00:40

Du roder i betegnelserne og forstår nok ikke helt hvad svideo er.

Man kan ikke have et svideo til rca kabel. scart og rca er betegnelser på stik og ikke kabler. Man kan ikke lave svideo til noget andet blot ved bael og stik.
Mange computere med svideo udgang har også compositsignal i det samme stik.
Det er ikke ret mange fjernsyn som har svideo indgang via scartstik. Men de bedre har en rigtig svideo indgang beregnet til et af de små runde svideo-stik.
Ved svideo har man separeret lysintensitet og farvesignal. Du får åbenbart kun overført lyssignalet, og det giver et sort hvidt billede. Det er nok fordi den fjersynsindgang du bruger kun er til compositsignal.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-07-06 06:09

Halløjsa
Det er fjernsynet der er problemet. Hvis signalet skal overføres via S-video kræver det i de fleste tilfælde også at der er et S-video stik i fjernsynet. Det virker sjældent via et scart-konverteringsstik.
Prøv med compositestikket, det burde virke.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 13-07-06 09:18

Sidder sjovt nok med nøjagtig det samme problem, og skulle lige til at stille samme sprg. men så er det jo lettere at koble sig på her.

Udover manglende farver har jeg også lagt mærke til at hvis jeg f.eks. afspiller en video i mediaplayer kan jeg ikke se vidioen på fjernsynet. mediaplayer er der, (rammen med menu mm.) men selve "skærmen" i mediaplayer er bare sort (lyden kommer igennem). På pc monitoren er der ikke noget problem.

Skyldes dette samme problem???????

MIt fjernsyn har imidlertid ikke andet end scartindgangen, så jeg kan ikke skifte indgang som foreslået ovenfor, ved ikke om du har samme problem.

Har set at en del dvd afspillere har et S-video stik bagpå, kunne man så bare tilslutte dvd'en via scart, og så s-video fra grafikkortet til dvd'en, og på den måde løse problemet ??????????

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-07-06 11:02

Nu findes der jo mange forskellige udgange på videokort til computere.
1. Videokortet har kun en antenneudgang til TV (Det er jo ikke så svært at forbinde)
2. Videokortet har kun en S-video udgang. (Så kræves det for det meste at der også er en S-Video indgang på TV't). Lyden skal overføres separat med et lydkabel, fra lydkortet i maskinen.
3. Videokortet har både composite og S-video udgang. For S-video gælder punkt 2.
Alternativt køber man et scart overgangsstik til video/TV, her tilkobles så billedet via en compositeledning, og lyden via enten to ledninger (en til højre og en til venstre kanal) med phonostik i begge ender. Alternativt 2 phonostik i den ene ende og et minijack i den anden.
4. Til et videokort med kun et stik (S-video) følger der ofte et konverteringsstik med som går fra -S-video til composite.
Metoden med composite forbindelsen, er normalt den der bruges hvis ikke TV' har en S-video indgang.

Det er ret smart at købe et grafikkort/TV-kort der har de udgange der er behov for , i henhold til hvilke indgange TV/video har.

Problemet med at indholdet i mediaplayer ikke vises på TV't har jeg ikke lige en ide om hvad skyldes, men jeg tror det er noget med kortets indstilling af skærm 2, hvis altså du kører med 2 skærme (den ene skal være sat op til PC skærm og den anden til TV-PAL system) og overlayfunktionen der skal justeres, i softwaren (driveren) der hører til kortet.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 13-07-06 12:08

Godt så, nu ved jeg jo ikke med spørgeren, idet jeg bare har koblet mig på tråden, men jeg har et kort med én s-video udgang (og så selvfølig til min almindelige computerskærm).

Jeg benytter som du skriver et kabel med s-video + mini jack i den ene ende, og scart i den anden.

Det har virket på et fjernsyn, men ikke på det jag har det koblet op på nu, og jeg tror derfor du har ret i at det er det fjernsynet den er gal med.

fjernsynet har kun to scart indgange (har selvfølelig prøvet dem begge) samt alm. antenne indgang.

men kittet med overgang fra s-video til compesite har jeg ikke (har jeg ret i at det du kalder compesite er et alm. antennestik ?).

Umidelbart skulle scart/s-video vel give et bedere billed end alm. antenne, og kunne man så ikke bruge den løsning jeg nævnte med at købe en billig dvd maskine med s-video indgang ????????

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 13-07-06 12:47

Ok, jeg fik lige en hjerneblødning. dvd afspilleren har selvfølig en udgang, og ikke en indgang

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-07-06 14:27

Composite er ikke det almindelige antennestik. Det ligner et almindelig Phonostik, en pløk i midten og en rund skærm uden om. Men du har ret det kan godt ligne et antennestik lidt.
Se dette link: http://www.sandberg.dk/img/prod/lg/503-24_lg.jpg
De 2 gule stik er compositestik.
Det røde øverst er højre kanal lyd. Kobles enten til rød ind på video/TV eller scartadapteren.
Det sorte øverst er venstre kanal lyd. Kobles enten til sort/blank ind på video/TV eller scartadapteren.
Det anden nederste stik (sort) er et minijack højre/venstre/skærm lyd. (det er typisk dette der skal i compens lydkort, line out.
Hvis grafikkortet kun har en S-video udgang, som kobles til TV't skal TV't enten have en S-video indgang eller understøtte S-video via scartstikket (det sidste er der ikke ret mange der gør, jeg tror faktisk ikke det er muligt.
Kig lige på dette link: http://www.sandberg.dk/img/prod/lg/503-85_lg.jpg
Læg mærke til det lille kabel i midten, det er en overgang fra S-video til composite.
Jeg håber dette hjalp lidt på forståelsen.
Jo >anders_bak< du har nok ret i at det er TV't der ikke understøtter S-video.

Halløj >DJ_Puden < det var jo oprindelig dig der startede denne tråd. Har du fået løst dit problem, eller i det mindste fået en forklaring på hvorfor det ikke virker som du forventer??

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 13-07-06 16:10

Har haft samme problem,blev løst med et colorfix kabel,i stikket sidder en lille forstærker der klarer problemet

Noltus

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-06 17:04
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-06 17:04
Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 16-07-06 10:10

Så har jeg købt et colorfix kabel, og problemet er løst, har imidlertid stadig problemet med at jeg ikke kan få vist video på fjernsynet, men det er jo et andet problem, så hvis jeg ikke selv kan få løst det starter jeg en anden tråd.

Tak for hjælpen, og så kunne det jo være spændende at høre om det også har løst spørgerens problem..