/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
længde og breddegrad på sted
Fra : lham
Vist : 14184 gange
100 point
Dato : 10-07-06 07:45

Til ruteindtastning på en GPS har jeg brug for længde og bredde grad for et vilkårlligt sted i DK altså helst et kort hvor der hele tiden med musen "følger positionsangivelse"-findes det ( helst gratis )

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 08:07

Det kan du få af mig. Fortæl hvilken lokalitet du ønsker pos. på, så skal jeg udlæse den til dig. Jeg har nemlig et program på CD der hedder Det levende Danmarkskort og det viser pos. blot man peger på et sted. Hvor hovedvejene 13 og 15 krydser har pos. 56 gr. 8 min. 16,7 sek. N 9 gr. 21 min. 8,7 sek. Øst.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 08:28

Men du kan også finde det selv på nettet. I programmet http://www.multimap.com kan du indtaste en adresse et vilkårligt sted i verden og programmet slå så op på kortet og viser dig stedet. Under kortet er der et felt der hedder MAP INFORMATION, her kan du aflæse pos. i Længde og Bredde på engelsk LAT og LON. Hilsen

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 10-07-06 09:27

Mon ikke du kan bruge Google Earth i den gratis udgave

http://earth.google.com/downloads.html

Ziggy99

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-07-06 09:27

Det må også kunne lade sig gøre med GoogleEarth....

Vaxen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-06 09:48

Pas lige på med hvilket koordinatsystem din GPS skal have stedet opgivet i.

På grund af de tilnærmelser , som er nødvendige, når en del af jorden skal afbildes på et plant kort, findes der flere forskellige systemer som bruges lokalt.

Til GPS bruger ofte UTM koordinater med Zone 32 og 33 i Danmark

De passer til kort i Mercator projektion

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 09:50

Sikke da noget vrøvl. Der er IKKE tale om UTM men om Geografisk position. Denne angives i længde og bredde og der findes KUN ét system der er ens over hele verden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-06 10:43

Jo nogle GPS bruger UTM koordinater.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 10:50

Det ved jeg godt transor men læs spørgsmålet. Der spørges IKKE efter UTM men længde/bredde

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-06 10:55

Det var heller ikke et rigtigt svar jeg gav, blot en advarsel.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 10-07-06 15:28

Arne:
Det er korrekt at der kun findes et GPS system, men hver opmærksom på hvilket datum du får pos. udlæst i.
Langt langt de fleste kort i DK udlæses i WGS 84, hvor i mod en del kort i England bruger WGS 72. Forskellen er ganske vidst ikke så stor, men den er der...
Der findes flere end de to (mange flere), og også i USA bruges nogen gange et andet system, som jeg dog ikke lige kan huske..
Så hver opmærksom på at pos. der udlæses af programmet er i samme datum som GPS er sat op til.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 16:02

MacMadsen. Du fortsætter hvor transor slap. Hvis du læser spørgsmålet vil du se at dette IKKE handler om UTM men om længde og bredde (i grader - minutter og sekunder). Og der ER kun ét system for dette.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-07-06 16:53

jeg tror lige jeg lader spørgsmålet stå mens de lærde diskuterer men når i nu er så kloge hvad er så DATUM det ord findes også i min nyerhvervede Etrex manual uden forklaring. Jeg er ikke på jagt efter noget der gælder i udlandet men kun DK og med høj opløselighed ca 50 mtr for "musebevægelse" og stadig grader min sec er tilstrækkeligt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 17:04

Når man taler om positionsangivelse vælger man enten Geografisk (grader, minutter, sekunder) eller et UTM-system. Der findes flere forskellige UTM systemer og DATUM er en måde at udtrykke UTM-positioner på. Da du spørger om længde-breddegrad er det altså ikke UTM du skal bruge. Brug mit link til Multimap, så kan du selv udlæse positionen på f.eks. din egen adresse.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 10-07-06 17:11
Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 10-07-06 20:38

Arne:
Hvad i alverden er det for noget vrøvl??? DATUM har ikke nødvendigvis noget med UTM at gøre. Der findes mange forskellige GPS datum..
Som jeg selv nævnte WGS 84 og WGS 72. Jeg skal gerne lave en liste over flere til dig, men DATUM har i høj grad noget med GPS pos. at gøre også.

DATUM i f. m. LAT/LON pos. er: "en regneforskrift der knytter positioner i modellen sammen med fysiske positioner på jorden". En lidt kringlet beskrivelse, men det betyder at det signal GPS modtager fra satelitterne omdannes til en position efter en bestemt regneforskrift. Den varierer afhængig af det DATUM du vælger, og vælger du et andet DATUM end DATUM på det kort du benytter vil pos. du sætter ud i kortet være forkert.
Om et elektronisk kort i din GPS har et DATUM eller om det ændrer sig i takt med du skifter DATUM må jeg tilstå jeg ikke ved, men hvis du bruger papirkort skal du være opmærksom på det.
Som sagt er de fleste danske kort i WGS 84 DATUM. Det vil altid stå på kortet hvilket DATUM kortet er i.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 20:45

Sorry MacMadsen. I stand corrected. Men det var altså stadig blot et sted at finde en Geografisk position spørgeren udbad sig, så al den snak om UTM og DATUM kommer så vidt jeg kan se overhovedet ikke spørgsmålet ved. Der spørges ikke om hvordan han skal indstille og bruge sin GPS. Det må man vel så formode at han selv kan finde ud af. Det ville helt ærligt være rart om folk ville spørgsmålene ordentligt og så nøjes med at besvare det stillede spørgsmål. Som du kan se af spørgerens seneste kommentar, er han snotforvirret og det kan jeg godt forstå.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-07-06 05:10

arne .jacobsen Tak for linket til multimap.com.Kortet er desværre ikke detaljeret nok ingen huse ingen topografi og så vises det faktisk ikke med en prik eller lignende hvor den angivne position er -den der CD med det levende danmarkskort hvor får man sådan en ?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-07-06 05:10

arne .jacobsen Tak for linket til multimap.com.Kortet er desværre ikke detaljeret nok ingen huse ingen topografi og så vises det faktisk ikke med en prik eller lignende hvor den angivne position er -den der CD med det levende danmarkskort hvor får man sådan en ?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-07-06 05:10

arne .jacobsen Tak for linket til multimap.com.Kortet er desværre ikke detaljeret nok ingen huse ingen topografi og så vises det faktisk ikke med en prik eller lignende hvor den angivne position er -den der CD med det levende danmarkskort hvor får man sådan en ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 09:27

Hvis du i Multimap Skriver din nøjagtige adresse f.eks. Skolegade 13 og så by , postnummer og land, så er det den pos. du får. Du kan jo prøve din egen adresse og derefter en et par 100 m væk og se forskellen.
Det levende DK-kort sælges ikke længere, men kan muligvis lånes på biblioteket.
Som nogle skriver kan man også bruge Google Earth, men kun hvis ens bopæl ligger i et af de områder der er bedst repræsenteret på kortet. Herning duer f.eks. ikke. Esbjerg centrum og Kbh. er derimod rimeligt detaljeret. Hvis du ønsker det kan jeg godt udlæse pos. til dig, du kan sende mig adressen via Privat Indlæg. Så er jeg den eneste der ser den ( og jeg skal nok glemme den igen med det samme )

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 09:40

Hovsa - Huskefejl - Multimap tager ikke hensyn til husnr. så du har ret: Det er ikke nøjagtigt nok.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 10:07

Forresten kan du låne Geodætisk Instituts kort på Biblioteket så kan du selv udlæse positionen derfra. Alt behøver jo trods alt ikke komme fra en EDB-maskine.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 18:17

Husk nu at lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-07-06 19:13

arne jacobsen
hvorfor lukke -jeg har jo ikke fået det helt rigtige svar endnu -forøvrigt aner kjeg ikke hvordan man lukker et spørgsmål jeg troede det foregik automatisk efter et stykke tid

Annuller spørgsmålet
Fra : lham

Dato : 22-01-07 07:28

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål