/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Tjek om det er en gyldig email adresse
Fra : crha
Vist : 389 gange
20 point
Dato : 18-12-02 14:36

Hejsa

Hvordan tjekker man via ASP om en bruger har indtaset en gyldig email adresse? altså emailadressen skal indeholde tegnene "@" og "."
Jeg vil ikke have det i VBScript eller JavaScript, men jeg skal bruge det i ASP

På forhånd tak!

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-12-02 19:55

Ved at gennemgå den streng der indtastes i.
Lav en for do løkke, med en if-sætning for det du søger på, så er du godt på vej.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 18-12-02 23:56

her er en der gør det end tand bedre end blot at teste for @. - Den benytter DNS for at checke om domain navnet i email addresen faktisk eksiter i virkeligheden.

http://www.dev1.eraserver.net/WebServices/mxchecker/

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 19-12-02 15:45

Hmm, min server understøtter ikke .aspx eller hvad det nu hedder

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 23:03

> Jeg vil ikke have det i VBScript eller JavaScript, men jeg skal bruge
> det i ASP

ASP er baseret på VBScript...??!
Forstår ikke helt hvad du mener, men validering i VBScript er da også godt
nok.

--
mvh.
Arne Rasmussen
www.rasweb.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 23:20

crha wrote :

> Hvordan tjekker man via ASP om en bruger har indtaset en gyldig email
> adresse? altså emailadressen skal indeholde tegnene "@" og "."
> Jeg vil ikke have det i VBScript eller JavaScript, men jeg skal bruge
> det i ASP

Hvis du blot vil sikre dig, at der er et punktum og et snabel-a i den
opgivne emailadresse, så kan du bruge instr() til det.

if instr(strEmail,".")>0 AND instr(strEmail,"@")>0 then
   ' registrer emailadresse
else
   ' sig nej !
end if

Du kan dog lave regular expressions med VBScript på serversiden, der vil
give et noget mere slagkraftigt værktøj.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 23:20

Arne skrev:

>> Jeg vil ikke have det i VBScript eller JavaScript, men jeg
>> skal bruge det i ASP

> ASP er baseret på VBScript...??!

Tja - VBscript er default scriptsprog i asp - men ikke eneste
mulighed.

> Forstår ikke helt hvad du mener, men validering i VBScript er
> da også godt nok.

Så vidt jeg forstår vil han validere serverside - hvad der da også
er muligt. En meget simpel måde er at benytte instr-funktionen. En
noget mere avanceret løsning kan laves med regex.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 10:57

> Tja - VBscript er default scriptsprog i asp - men ikke eneste
> mulighed.

Hvorfor skal du kommenterer mit indlæg hvis du alligevel ikke har løsningen
med på den alternative mulighed du snakker om...???
Nu har jeg oplevet at blive "over-rulet" flere gange herinde på det sidste
og vil faktisk gerne have det frabedt. Fremover må dem/de der har de
tendenser gerne svare direkte til vedkommende der stiller spøsset herinde -
medmindre man selvfølgelig kan levere den mulighed man har tralvt med at
råbe op om.

mvh.

- Arne.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 22:26

Arne skrev:

>> Tja - VBscript er default scriptsprog i asp - men ikke eneste
>> mulighed.
>
> Hvorfor skal du kommenterer mit indlæg hvis du alligevel ikke
> har løsningen med på den alternative mulighed du snakker
> om...???

Jeg kommenterede en fejl i dit indlæg. Oplysninger givet på usenet
skal helst være korrekte - den bedste måde at sikre det på er ved
at blande sig når de ikke er det (tro mig, jeg er skam også selv
blevet korrekset).

> Nu har jeg oplevet at blive "over-rulet" flere gange
> herinde på det sidste og vil faktisk gerne have det frabedt.

Beklager, men ønske får du ikke opfyldt. Usenet er et frit forum
sålænge folk holder sig til netiketten. Du kan ignorere mine indlæg
hvis du ikke gider at læse dem, men du kan ikke bestemme hvilke
indlæg jeg eller andre skal besvare.

> Fremover må dem/de der har de tendenser gerne svare direkte
> til vedkommende der stiller spøsset herinde

Jeg har vist også svaret en del på "oprindelige" indlæg - det er
altså ikke et enten/eller.

> - medmindre man selvfølgelig kan levere den mulighed man har
> tralvt med at råbe op om.

Hvis jeg kan se at et svar eller en kommentar er forkert vil jeg
forbeholde mig retten til at påtale det - uanset om jeg selv har en
brugbar løsning. Det er naturligvis bedst hvis man også kan levere
en færdig løsning, men det er ikke et krav.

Jeg sætter opfølgning til netikettegruppen hvor denne debat hører
hjemme.

FUT: dk.admin.netikette (svar på dette indlæg sendes til nævnte
gruppe og kan ikke ses her)
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 22:53

"crha" <crha.news@kandu.dk> wrote
> Hvordan tjekker man via ASP om en bruger har indtaset en gyldig email
> adresse? altså emailadressen skal indeholde tegnene "@" og "."

Hvis du blot vil tjekke om emailen lever op til ovenstående krav kan du blot
bruge:

<%
Function ValidEmail( strEmail )
If Instr( Email, "@" ) > 0 AND Instr( Email, "." ) > 0 Then
ValidEmail= True
Else
ValidEmail = False
End If
%>

Men ovenstående er ikke helt 100% sikkert da der stadig kan være fejl i
emailen, så næste trin er at validere email vha. Regular expressions:

Function ValidEmail2( strEmail )
Dim RegEx
Set RegEx = New RegExp
RegEx.Pattern = "^[a-z\-_\.0-9]+@[a-z\-_\.0-9]+\.[a-z]{2,6}$"
RegEx.IgnoreCase = True
ValidEmail = RegEx.Test( strEmail )
End Function

Næste skridt i en valideringsprocess vil være at kontakte den mailserver der
står til at modtage mail på domænet (MX recorden ved et DNS opslag) og
spørge denne om brugeren er kendt på domænet. Men det vil være lidt for
omfattende at beskrive her

Alt ovenstående kode er utestet.

> Jeg vil ikke have det i VBScript eller JavaScript, men jeg skal bruge
> det i ASP

ASP er et framework, i dette framework kan man som standard afvikle 2
scriptsprog, nemlig JScript og VBScript. Den ovenstående kode er i VBScript
som er det mest brugte.

Man kan ikke skrive kode i ASP, man skriver kode i et scriptingsprog og gør
brug af ASP's objekter.

--
Jakob Andersen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-12-02 12:31

Hej Casper,

de har muligvis et par scripts inde på Planet source code... -->
http://www.planet-source-code.com
du ka' bruge...

de har bl.a. dem her i ASP... "Email Domain Validation"... -->
http://makeashorterlink.com/?U16E25AD2
"IsValidEmail - Regular Expression Email Validation"... -->
http://makeashorterlink.com/?X27E51AD2
"A+ Email Verification"... -->
http://makeashorterlink.com/?K3BE15AD2

de har også noget i Javascript sectionen som muligvis ka' implementeres i ASP... "aa-good email validation"... -->
http://makeashorterlink.com/?Q10F21AD2
"E-mail validations"... -->
http://makeashorterlink.com/?R33F24AD2
"E-Mail Validation "... -->
http://makeashorterlink.com/?S51F31AD2

hvordan går det forresten med FTP'en?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 13:01

Arne wrote :

>> Tja - VBscript er default scriptsprog i asp - men ikke eneste
>> mulighed.
>
> Hvorfor skal du kommenterer mit indlæg hvis du alligevel ikke har
> løsningen med på den alternative mulighed du snakker om...???
> Nu har jeg oplevet at blive "over-rulet" flere gange herinde på det
> sidste og vil faktisk gerne have det frabedt. Fremover må dem/de der
> har de tendenser gerne svare direkte til vedkommende der stiller
> spøsset herinde - medmindre man selvfølgelig kan levere den mulighed
> man har tralvt med at råbe op om.

Da jeg tror, at du også har riven ude efter mig, så giver jeg lige mit
besyv med :)

Jeg er ikke enig med dig i, at du er blevet "over-ruled" et par gange i
de sidste tråde herinde. Jeg ser det mere som en uddybning af et par af
dine svar. Når jeg har valgt at uddybe nogle af dine indlæg, så skyldes
det, at jeg mener, at dine indlæg var udtryk for "halve sandheder". Det
synes jeg ikke er en god idé.

Jeg går ud fra, at du besøger gruppen af samme årsager som mange af os
andre - dvs noget med at kunne lære lidt herinde - men primært for at
hjælpe nogle medprogrammører, der har behov for et skub i den rigtige
retning. Specielt her er det vigtigt, at hjælpen er så udførlig som mulig
- og så præcis som muligt. Derfor synes jeg lidt, at du "skylder"
spørgeren at give et mere nuanceret svar end

"A`et står jo også for Active - dvs. bruger-interaktivitet (min
formulering: skriv til/fra DB) og det lader sig lissom ikke gi` sig på en
cd-rom....Vel...???"

Spørgeren vil blive meget bedre hjulpet af et nuanceret svar, og vil være
bedre rustet til at overkomme næste problem i rækken.

Og så er jeg i øvrigt meget enig i Jens' overvejelser.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 13:17

> Og så er jeg i øvrigt meget enig i Jens' overvejelser.

Jamen, det er da fint så!!

Glædelig jul til jer begge..!

mvh.

- Arne.

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 20-01-04 15:16

Hvorfor ikke bare bruge det i JavaScript - det er da noget af det nemmeste og kan afvikles på alle klienter...
Men ja det er jo op til dig - her er den nemme løsning!

<html>
<head>
<title>Gyldig email</title>
<script language="JavaScript">
<!--
   function CheckForm () {

   //kontroller at email er udfyldt og indeholder @ og punktum
   if (document.afsend.email.value.indexOf('@') == '-1' ||
      document.afsend.email.value.indexOf('.') == '-1') {
      alert("Check venligst din e-mail adresse");
      document.afsend.email.select();
      document.afsend.email.focus();
      return false
   }
      return true
}
//-->
</script>
</head>

<body>
<form name="afsend" method="post" action="" onSubmit="return CheckForm();">
Email:&nbsp;<input name="email" type="text" id="email"><br>
<input type="submit" name="Submit" value="Send">
</form>
</body>
</html>