/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
VHS til Philips DVDR80
Fra : kommen
Vist : 468 gange
200 point
Dato : 08-07-06 20:51

Hej.
Kan nogle hjælpe med følgende problemer:
Har overspillet en del VHS bånd til DVD+RW på en Philips DVDR80. Har ikke ”finalized” eller ”lukket” skiverne, da jeg gerne vil have mulighed for at ændre/slette.
Har læst en masse på kandu om andres problemer, men er nu i tvivl om følgende:

1. er det meget nødvendigt at ”finalize” disken for at kunne afspille den i alle andre medier?
2. er det rigtigt, at når disken er finalized, kan man IKKE ændre på indholdet?
3. Hvis svarene på 1. og 2. er ja, hvorfor så overhovedet anvende +RW skiver??
4. SKAL diskene finalize`s.. i netop den optager de er indspillet på??

Pludselig sagde DVD`en disk error (som regel efter lagt nr. 2 film over på den), hvorefter den råt og brutalt slettede alt på disken. DVD-maskinen er indleveret til reparation under garantien og jeg kan foreløbig ikke få den vristet ud af firmaet. De reagerer ikke på rykkere. De har haft den over 1 måned nu. Da jeg indleverede den, fik jeg at vide, at de enten reparerede den eller udleverede en ny maskine. Det næste problem er så, at hvis de udleverer en ny maskine, vil jeg ikke have en Philips, men hvis diskene SKAL finalizes i samme maskine, får jeg et nyt problem.

Håber, I forstår problemstillingen og takker på forhånd for nogle gode svar..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-06 21:22

Jeg har oplevet at en DVD godt unne finalizeres i en anden dvd optager. Men om det gælder mellem alle maskiner i almindelighed ved jeg ikke.

Hvis DVD ikke er finalized kan en almindelig dvd afspiller ikke finde ud af den, og man kan ikke afspille den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-06 21:25

Disk error kan skyldes at der ikke er mere plads på skiven.
Så kan der ske hvad som helst, og det er ikke sikkert at man kan afspille noget som helst på skiven bagefter.

Kommentar
Fra : kej55

Dato : 10-07-06 08:23

Hej.

Der kan være problemer med at afslutte en skive på andre maskiner, har selv været ude for det samme, men hentede filmene ind på min PC'er, i programmet TMPGRnc DVD Author, der kan man redigere i filmen, lægge den ned på sin harddisk, for så at overføre den på en ny skive, denne skive kan så afspillen på din DVD maskine.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-07-06 09:26

Hejsa
Der er forskel på at Finalize og Close dine skiver - se:
http://www.plextor.com/english/support/faqs/G00017.htm

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 15-07-06 01:04

Hej igen.
Har i dag fået at vide, at værkstedet ikke mente det var værd at reparere maskinen, så den er skrottet. Da den var købt med forsikring, kan vi få en ny.
Hvilken ánbefaler alle I kloge hoveder?? Forretningen er El-giganten, som jo ikke fører alle fabrikater..
Der er så vidt jeg forstår, også den risiko, at jeg ikke kan finalize diskene på et anden fabrikat maskine, så hvad gør man, hvis man skal være "klog"??????

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 02-08-06 23:28

Hej igen.
Vender tilbage til problemet med defekt Philips DVDR80, som nu er skrottet (eller hvad den er?). Ville egentlig gerne have en Sony, men da arbejdet med overførsel af VHS til DVD ikke var færdigt, var det måske klogest at holde på Philips i håb om, at de er kompatible på én eller anden måde.. købte så en DVDR3305 og den virker også OK på sin egen primitive måde..

Nu er problemet, at de film, kaldet ”titler” hos Philips, der allerede er indspillet på 80`eren kan ikke slettes eller overspilles i den nye maskine. Den vil kun redigere i de film, der er indspillet på den nye. Det vil sige, at den kun vil slette hele disken og så kan man begynde forfra. Det var noget af et slag i ansigtet.

Er det ”normalt”, at man i en anden maskine ikke bare kan slette en enkelt titel???? Hvis man ikke kan det, hvad er så formålet med +RW skiver??? Man kan vel ikke forlange, at en maskine lever evigt, vel?

Håber med en vis fortvivlelse på et svar eller to.
Mvh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-01-07 00:37

Da du ikke kunne bruge mit opbevaringsforslag, skal jeg da gerne svare dig her....

Fidusen ved at bruge en RW er selvfølgelig at den kan slettes igen....

Når du har overspillet til en DVDrw skal optagelsen bearbejdes i en komputer og derefter lægges på en alm. DVD... RWeren kan så slettes og bruges igen (RWer er for dyre til lagring....)

Dermed er du også ude over at ville slette dele af optagelsen (det gør du på komputeren)

Uanset dette skal en DVD ALTID finalizes da den ellers ikke kan afspilles af andre maskiner....

Du kan ALDRIG redigere i optagelserne i en anden maskine end den den er optaget på - dette skal så foregå på komputer...

Er dette forståeligt nok