/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tøjstørrelser
Fra : pipzi
Vist : 14219 gange
100 point
Dato : 06-07-06 16:40

Er her mon en Kandu'er som kan hjælpe mig, så ville det være skønt !

Jeg har lidt spørgsmål til tøjstørrelser. Jeg har nemlig lige været ude at købe nye bukser, og ville egentlig gerne vide hvad det svarer til i danske størrelser.

Størrelsen er en 32/34, altså str 32, længe 34 i ben. Det sidste ved jeg godt hvad er, men det første, hvad svarer det til i danske størrelser, en 40 eller 42 hvis jeg ikke husker helt forkert, eller hvordan ?

Og så om nogen kan fortælle mig, hvad der er normalt at bruge i tøjstørrelse, hvis man som kvinde er 185 høj og vejer ca 78 kilo. Buskerne ligger lige pt ca på en 32 i størrelse, og bluser mellem s og large. Da det er meget forskelligt hvor meget plads de har lavet til brysterne... Har fx en bluse i str 38 som sidder perfekt, men i samme mærke har jeg en i Large, som også sidder perfekt...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-07-06 16:52
Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-06 17:35

Du kan også se her

http://hotstart.dk/faktasiderne/default.aspx?id=13

Men er det ikke ligegyldigt om det er 40 eller 42, bare det passer dig.

Desuden kan du ikke altid regne med at størrelsen er den"rigtige", der sker ofte fejl.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-07-06 17:49

Prøv at kikke på denneher:

http://www.i18nguy.com/clothing.html
Måske kan du bruge den...

Man kan ikke sige, hvad der er "normalt" -kun ud fra højde og vægt. Kvinder er forskelligt skabt. Nogle har fyldig barm og bredt bækkenparti, og bruger derfor større størrelser end kvinder, der har smallere hofter og mere uudviklet barm. Men vægten kan være den samme.

Nogen er pæreformede, med lille barm og brede hofter. Andre har smallere hofter og måske en stor barm.

Selv er jeg 182 høj og vejer 81 kg. Jeg bruger som regel str. 44 i bukser. Og så stort som muligt til bluser. Dels fordi min barm er en 75DD og dels fordi jeg har ret lange arme og ikke er til stumpebluser og lign.... --Jeg er 58 år..

Da jeg var i din alder var der ikke så stort udvalg i tøj til unge mennesker, så jeg var glad bare jeg kunne finde bukser, der var lange nok.. Og ærmer... -Især på overtøj..
Men jeg vejede vel omkring de 70 kg dengang..

Kik dig i spejlet. Jeg tror, du vejer lige det, du skal. Du skal ikke nødvendigvis ligne nogen andre end dig selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 18:10

Str 32 er taljevidden målt i tommer , 34 er benlængden målt i tommer.
Så altså ca str 80 i livvidde.

Og det svarer til en str. 40- 42 i dametøj.

Buksestørrelsen du nævner er normalt den størrelsestabel der bruges til herrebukser (cowboybukser)

Så du er temmelig slank i forhold til din højde

mvh dova

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 06-07-06 18:36

Dova, ja det synes jeg jo så på ingen måde at jeg er. Jeg har ca et livvidde mål på 93 cm og et hoftemål på 98

Min BMI er jo på ca 23,3 s¨å jeg synes det er meget mærkeligt, at jeg kan passe tøjet i den størrelse.

Selvfølgelig er det meget fedt, men jeg føler mig meget stor i forhold til mange andre. Jeg ved godt at jeg selvfølgelig skal veje mere fordi jeg er højere, men jeg synes det er SÅ irriterende, og fordi folk SÅ tit siger JAMEN DU ER JO OGSÅ HØJ... øhh ja, men derfor er jeg jo ikke tynd, man siger jo ikke til en lille person der vejer lidt, jamen du er jo også lille...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-06 18:53

Jo det kan man godt sige

Citat
man siger jo ikke til en lille person der vejer lidt, jamen du er jo også lille...

Meget afhængigt af "situationen"

Jeg har da ofte været ude for at den størrelse, som skulle passe mig ikke passede.

Når jeg så "målte" størrelserne, så passede det som vinden blæser. Str. 36 kunne være større end str. 42 (et eksempel)

Hvis du er glad for de bukser, som du har købt, som passer dig, så vedbliv med at være glad for dem.

Det er ikke altid du kan regne med den størrelse, der "står" i tøjet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 20:30

Altså, hvis dit taljemål er 93, så kan du ganske enkelt ikke passe bukser i livvidde 32 tommer ....sådan er det bare.
For det er 13 cm mere end bukserne måler

Er du sikker på du måler taljen det rigtige sted, mange måler det alt for langt nede

Det lyder nemlig også meget forkert med taljemål på 93 og hoftemål på 98.
Og hvis profilbilledet forestiller dig selv, kan jeg se det ikke er rigtigt, selv om det er et lille billede

Hoftemålet på 98 passer normalt på en damestørrelse 38, hvor taljemålet på tøjet så er ca 77 cm.

Målskema fra Friendtex:

Str. 38 - Talje 77 -- hofte 98

Str 40 - talje 81 - hofte 102 (= str. Medium)

str 42 - talje 85 - hofte 106.

mvh dova

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 06-07-06 21:33

Altså jeg måler der hvor navlen er, og bukserne passer skam ret perfekt. Blusen jeg købte til er også kun en medium. Ville have haft den i Small, men det havde de ikke flere.

Ekspedienten sagde også at jeg skulle overveje en str 30 eller 31, da de nok ville give sig så de blev for store...

Så...

Hvor måler man lige taljen ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-07-06 21:42

Det link jeg henviste til..................står der en masse om EN/US/ EU omregnede mål.
Hvis man lige med pilen til venstre (other sites) vælger DRESS SiZE

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-06 22:00

Citat
Taljen måles midt mellem den nederste ribbenskant og hoften

http://www.hjerteforeningen.dk/sw36469.asp

Alle bukser "gir' "sig, når man går/bruger dem, men de trækker sig sammen, når de bliver vasket, vasket og vasket

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 06-07-06 22:04

Ans jo tak :) men der er da ingen der har bukserne siddende SÅ langt oppe... de skal da sidde nede på hoftebenet eller lige under navlen..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-06 22:25

Du spurgte selv om hvordan man måler taljen

Citat
Hvor måler man lige taljen ?

Det var det jeg svarede på

Du har ret i at bukserne for de flestes vedkomne sidder længere nede, men der er meget stor forskel fra det ene "mærke" til det andet.

Du må prøve dig frem og være glad for de bukser, som du synes sidder pænt på dig. Og det er uanset den størrelse, der "står" i bukserne.