/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
tilføje farvenavn
Fra : weblife
Vist : 509 gange
100 point
Dato : 01-07-06 13:36

Hej igen

jeg har et spørgsmål er det muligt at tilføje et navn til denne her script, dvs at når man slå et farvekode op så vil den vise farven som den gør og det fungere jo fint man nedenunder lige over farven i hex har jeg tænkt på om det kan lade sig gør at der kommer et farvernavn f.eks.:

skriver man det her: S2060-Y10R
kommer der et navn: rød
og bagefter i hex: ff0000

på forhånd mange tak

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Farve</title>
<script typee="text/javascript">
<!-- Begin
function test(form) {
if (form.text.value == "")
alert("What\'s your favorite color?")
else {
document.bgColor=(""+form.text.value+"");
}
}// End --></script>
<script type="text/javascript">
var colors = new Array();
colors[colors.length] = ["S2010-Y10R","ff0000"];
colors[colors.length] = ["S2060-Y10R","ffff00"];//Du skal selvfølgelig ændre, så alle farverne bliver repræsenteret !-)
//...

function chColor(f){
var col = "fff";
if(!f.txt.value.match(/[\da-f]{6}/i)){
for(i=0;colors.length>i;i++){
if(colors[i][0].toLowerCase() == f.txt.value.toLowerCase()){
col = colors[i][1];
document.getElementById('altFarve').innerHTML = colors[i][1];
break;
}
}else{
col = f.txt.value;
document.getElementById('altFarve').innerHTML = "";
}
document.body.style.backgroundColor = "#" + col;
}
</script>
</head>
<body scroll="no">
<center>
<form>
<p><font size="3" face="Arial">Skriv farven her :&nbsp;&nbsp;#</font>
<!--webbot bot="Validation" B-Value-Required="TRUE" I-Minimum-Length="6"
I-Maximum-Length="6" -->
<input name="txt" size="10" tabindex="1">&nbsp;&nbsp;
<input type="button" name="button" value=" Tryk her! " onclick="chColor(this.form)"><br>
<span id="altFarve"></span>
</p>
</form>
</center>
</body>
</html>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-07-06 16:52

først:
<script typee="text/javascript">
<script type="text/javascript">

Derefter:

Kode
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Farve</title>
<script type="text/javascript">
<!-- Begin
function test(form) {
if (form.text.value == "")
alert("What\'s your favorite color?")
else {
document.bgColor=(""+form.text.value+"");
}
}// End --></script>
<script type="text/javascript">
var colors = new Array();
colors[colors.length] = ["S2010-Y10R","ff0000"];
colors[colors.length] = ["S2060-Y10R","ffff00"];//Du skal selvfølgelig ændre, så alle farverne bliver repræsenteret !-)
//...

function chColor(f){
var col = "fff";
if(!f.txt.value.match(/[\da-f]{6}/i)){
for(i=0;colors.length>i;i++){
if(colors[i][0].toLowerCase() == f.txt.value.toLowerCase()){
col = colors[i][1];
document.getElementById('altFarve').innerHTML = colors[i][1];
break;
}
}else{
col = f.txt.value;
document.getElementById('altFarve').innerHTML = "";
}
document.body.style.backgroundColor = "#" + col;
}
</script>
</head>
<body scroll="no">
<center>
<form>
<p><font size="3" face="Arial">Skriv farven her :&nbsp;&nbsp;#</font>
<!--webbot bot="Validation" B-Value-Required="TRUE" I-Minimum-Length="6"
I-Maximum-Length="6" -->
<input name="txt" size="10" tabindex="1">&nbsp;&nbsp;
<input type="button" name="button" value=" Tryk her! " onclick="chColor(this.form)"><br>
<span id="altFarve">

<SCRIPT type="text/javascript">
var bgfarve=document.bgColor;
document.write('Farve er lige nu '+ bgfarve);
</SCRIPT>

</span>
</p>
</form>
</center>
</body>
</html>

Ja det er langt fra perfekt men er det der hen ad du tænker ?

Kommentar
Fra : weblife

Dato : 01-07-06 17:25

det var ikke helt det jeg tænkte på
1 der skal ikke stå "Farve er lige nu "
2 scriptet er fin som den er
3 når man har skrivet farve f.eks. S2060-Y10R og trykket er det ok at farven i hex bliver skrivet, men over hex vil jeg gerne få den til at skrive hvad farven hedder f.eks.
3.1 S2060-Y10R <--- og trykker og derefter bliver bg i den farve og
rød <--- farvenavn
ff0000 <--- farvenavn i hex
4 en anden mulighed kunne være at når man har skrivet farven og trykket kommer farvenavn i stedetfor hex

forstå du hvad jeg mener?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-07-06 18:51

ja jeg tror at jeg forstår
men det var osse lige for at din tråd ikke forsvandt fra kandu's forside.
ja jeg ville jo lige være med, men min weekend går til jazzfestival,
og det indebægere alerede en del drikkelse.

jeg vil ikke rode mig ud i flere ord jeg ikke kan stave til lige nu.
så god weekend
jeg er tilbage på mandag
Mvh. Jørgen

Annuller spørgsmålet
Fra : weblife

Dato : 15-07-06 00:57

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål