/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Malawi Chiklider Panik hjælp søges
Fra : nalamai
Vist : 641 gange
20 point
Dato : 17-12-02 13:34

Jeg har en del forskellige Malawier i et akavrie.
Der er tilfældigvis en af dem som "Ejer" over 1/2 del af akavriet, og de andre bliver voldsomt jagtet, hvis de kommer i nærheden af dennes "rede".
De andre fisk er meget stessede.
Desværre ved jeg ikke hvilke arter der går sammen, og desuden kender jeg ikke deres latinske navne.
Jeg har fire med af gule med de sorte finner.
Denæst et par "Marygolds" han og hun på ca. 9-10 cm store.
Dernæst 2 delfin hunner, også i 10- 12 cm str. de mangler voldsomt en han.
Måske er der en der har sådan en til salg.??
Derudover et par, hvoraf hannen er blålille og hunnen meget orange.
Disse er også rimelig store.
Et par Mbunaer, hannen skifter farve, når han er ophidset, og desværre kun en lille hun.
Hvis der er nogen i Århus området som vil give mig lidt hjælp angående arts betemmelse, samt råd om hvad jeg skal gøre, så vil hele julen være reddet.
MVH nalamai

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 20 point
Dato : 17-12-02 17:31

hejsa hmmm ja det kender jeg godt jeg har haft problemet, hvis jeg har haft købt cichlider sådan lidt "hen a vejen". når man skal have cichlidet i et selskabsakvarie er det vigtigt man køber mange med det samme man starter det. problemet er helt sikkert at de har et terratorie nu og så er det desværre sket du kan ikke gøre noget ved det men det kunne jo også være de havde lagt æg:) prøv og kigge godt efter om du kan se noget de vil tit grave en fordybning under en rod eller en sten og så lægge ægene på undersiden af stenen eller roden. held og lykke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 14:34

nalamai <nalamai.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YQEL9.2771$Hl6.279778@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en del forskellige Malawier i et akavrie.
> Der er tilfældigvis en af dem som "Ejer" over 1/2 del af akavriet, og de
> andre bliver voldsomt jagtet, hvis de kommer i nærheden af dennes "rede".
> De andre fisk er meget stessede.

Der findes nogle flyde net, som man kan hænge i akvarierne, desværre er
de ikke specielt kønne,
men kan være meget gavnlige nå der opstår problemmer. Fang terroristen op
og smid ham i
nettet. I løbet af kort tid finder de andre ud af at han ikke er farlig
mere og kommer frem.
En bedre løsnig kan være at hive hele indholdet af akvariet op, og sætte
stenene ned på en anden måde,
og evt. lade den terrioserende ham vente et par dage med at komme
tilbage, for så har de andre fået etableret
revierer.

> Desværre ved jeg ikke hvilke arter der går sammen, og desuden kender jeg
> ikke deres latinske navne.

Er det så smart??

> Jeg har fire med af gule med de sorte finner.

Det er formentligt Labidochromis caeroleus sp. "Golden"

> Denæst et par "Marygolds" han og hun på ca. 9-10 cm store.
> Dernæst 2 delfin hunner, også i 10- 12 cm str. de mangler voldsomt en
> han.
> Måske er der en der har sådan en til salg.??
> Derudover et par, hvoraf hannen er blålille og hunnen meget orange.
> Disse er også rimelig store.
Lyder meget som et par Metriclima estherae.

> Et par Mbunaer, hannen skifter farve, når han er ophidset, og desværre
> kun en lille hun.

Der kommer vi alle til kort, uden at have set et par billeder, da de
fleste mbunaer skifter farve
når de er ophidset. Tag et par billeder, og smid dem i dk. binaer.

> Hvis der er nogen i Århus området som vil give mig lidt hjælp angående
> arts betemmelse, samt råd om hvad jeg skal gøre, så vil hele julen være
> reddet.

Skal de være en fra Århus der redder din jul *s*

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 23:16

> > Hvis der er nogen i Århus området som vil give mig lidt hjælp angående
> > arts betemmelse, samt råd om hvad jeg skal gøre, så vil hele julen være
> > reddet.
>
> Skal de være en fra Århus der redder din jul *s*
>
> Carsten

Hej Carsten
Jeg er enig med alt du har skrevet til nalamai. Mht Århus mener nalamai nok,
at en fra Århus kunne komme forbi og se fisken, og derved artsbestemme...
øhh....overså lige dit "*s*", som givetvis betyder, at den havde du
fanget.....glem dette indlæg, som postes alligevel.
/Simon

Godkendelse af svar
Fra : nalamai

Dato : 18-12-02 10:33

Tak for svaret smut.
Terroristen har fået et andet midlertidigt hjem, den var ellers mestergraveren.
Det sidste døgn efter flytnigen, er der kommet meget mere ro over feltet.
KH nalamai

Kommentar
Fra : nalamai

Dato : 18-12-02 10:36

"Carsten Gall" skrev d. 17-12-02 14:34 dette indlæg :
>
> nalamai <nalamai.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:YQEL9.2771$Hl6.279778@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har en del forskellige Malawier i et akavrie.
> > Der er tilfældigvis en af dem som "Ejer" over 1/2 del af akavriet, og de
> > andre bliver voldsomt jagtet, hvis de kommer i nærheden af dennes "rede".
> > De andre fisk er meget stessede.
>
> Der findes nogle flyde net, som man kan hænge i akvarierne, desværre er
> de ikke specielt kønne,
> men kan være meget gavnlige nå der opstår problemmer. Fang terroristen op
> og smid ham i
> nettet. I løbet af kort tid finder de andre ud af at han ikke er farlig
> mere og kommer frem.
> En bedre løsnig kan være at hive hele indholdet af akvariet op, og sætte
> stenene ned på en anden måde,
> og evt. lade den terrioserende ham vente et par dage med at komme
> tilbage, for så har de andre fået etableret
> revierer.
>
> > Desværre ved jeg ikke hvilke arter der går sammen, og desuden kender jeg
> > ikke deres latinske navne.
>
> Er det så smart??
>
> > Jeg har fire med af gule med de sorte finner.
>
> Det er formentligt Labidochromis caeroleus sp. "Golden"
>
> > Denæst et par "Marygolds" han og hun på ca. 9-10 cm store.
> > Dernæst 2 delfin hunner, også i 10- 12 cm str. de mangler voldsomt en
> > han.
> > Måske er der en der har sådan en til salg.??
> > Derudover et par, hvoraf hannen er blålille og hunnen meget orange.
> > Disse er også rimelig store.
> Lyder meget som et par Metriclima estherae.
>
> > Et par Mbunaer, hannen skifter farve, når han er ophidset, og desværre
> > kun en lille hun.
>
> Der kommer vi alle til kort, uden at have set et par billeder, da de
> fleste mbunaer skifter farve
> når de er ophidset. Tag et par billeder, og smid dem i dk. binaer.
>
> > Hvis der er nogen i Århus området som vil give mig lidt hjælp angående
> > arts betemmelse, samt råd om hvad jeg skal gøre, så vil hele julen være
> > reddet.
>
> Skal de være en fra Århus der redder din jul *s*
>
> Carsten
>
> Hej Carsten.
Fik flyttet terroristen, og der er nu ro i akavriet, indtil en anden forsøger sig som "fører", det er selvfølgelig kun en midlertidig ordning.
Tusind tak for dit gode råd.
Og jo, jeg tror julen er reddet *SSSSS*
KH nalamai
>