/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
xp, sikkerhedskopieringsværktø
Fra : Tine21
Vist : 510 gange
100 point
Dato : 25-06-06 18:27

Vil gerne sikkerhedskopiere bla. mine emails. Fandt en side hos Microsoft.com (www.microsoft.com/danmark/athome/security/update/howbackup.mspx#EME) der snakker om at man først skal installere sikkerhedskopieringsværktøj. Dette gøres fra de cd'er der kom med pc'en. Men min pc kom uden cd'er, hva' så? Jeg synes jeg har set et sted der tilbød mig at sikkerhedskopiere forskellige ting i pc'en en dag jeg rodede rundt med den, men jeg kan jo ikke huske det. kandu hjælpe? Jeg vil formatere og derfor gemme de vigtigste ting.

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 110 point
Dato : 25-06-06 18:37

XP´s indbyggede backup, har snydt mig en gang, så den rører jeg ikke mere. Det bedste du kan gøre, er at lave backup af din mail -> http://support.microsoft.com/kb/270670/da

Dine foretrukne kan du lave backup af i Internet explorer "filer", og importere dem samme sted, på den friskformatterede maskine.

Dine filer kopiere du simpelthen ned på en CD, eller en anden harddisk.

Dine programmer skal du geninstallere.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 25-06-06 18:49

hvis det er XP Home, er det korrekt at XP's eget program 'Sikkerhedskopiering' ikke er installeret fra start.
Det ligger på Windows cd'en på denne sti: Udføre andre opgaver > Gennemse denne cd > VALUEADD > MSFT > NTBACKUP > NTBACKUP.MSI

Har du ikke Windows cd'en, er du nød til at benytte et andet program. F.eks. Stones Kopikontrol: http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm, som er nemt at bruge.

---

Du kan også tage backup manuelt.

Du finder de forskellige ting her:

Dokumentmappen : C:\Documents and Settings\Brugernavn\Dokumenter

Foretrukne: C:\Documents and Settings\Brugernavn\Foretrukne
Firefox: C:\Documents and Settings\Brugernavn\Application Data\Mozilla\Firefox\et langt
nummer\bookmarks.html

Mails (Express): C:\Documents and settings\Brugernavn\Lokale indstillinger\
ApplicationData\Identities\et langt nummer\Microsoft\Outlook Express

Mails (Outlook): C:\Documents and Settings\Brugernavn\Lokale indstillinger\
ApplicationData\Microsoft\Outlook\Outlook backup.pst

Adressekartotek C:\ Documents and Settings\Brugeravn\Application Data\Microsoft\
Address Book\Brugernavn.wab

Den nemmeste måde at tage backup at Outlook er dog denne metode:
http://www.abovergaard.dk/#/tip-og-tricks/backup_outlook.htm

---
Det bedste er at gemme sin backup på en anden harddisk, end den originaldokumenterne ligger på. Så er du - modsat hvis du blot gemmer den på en anden partition på samme disk - sikker på at have en sikkerhedskopi at dine data, selv om den ene harddisk skulle stå af.
Sørg derfor altid for at have to harddiske installeret. Alternativt kan du købe en ekstern harddisk. Det er måske endda en endnu bedre løsning.

Har du kun én harddisk og måske ikke råd til at købe nummer to, så brænd i stedet dine sikkerhedskopier på cd/dvd eller gem den på din USB-nøgle.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-06-06 20:49

Når nu du har sikkerhedskopieret alt det du skal..................
Så vil du formatere - men har ikke nogen CD til din comp.
Det er muligt du så har en eller anden XP du kan indstallere.
Men driverne til dit bundkort/motherboard...............dem kommer du måske til at mangle.
Har du eller har du lavet en recovery CD.

Kommentar
Fra : Tine21

Dato : 25-06-06 21:12

>e.c: Jeg har på opfordring af computeren lavet en cd med genoprettelsesværktøj da jeg fik den. Er det godt så?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-06-06 21:44

Måden man gendanner på er forskellig fra mærke til mærke. Det du har sikkerhedskopieret, er sikkert kun en kopi af den gendannelsespartition der ligger på maskinen. Husk at den sletter alt, og gendanner den til som den var da du købte den

Kommentar
Fra : Tine21

Dato : 25-06-06 22:18

Altså nu har jeg brugt stoneware og kopieret fra C til D. Forsvinder alt på D også, eller kan jeg selv bestemme? Og hvordan får jeg det så tilbage til C? Jeg er lidt nervøs ved det her, men egentlig fast besluttet..

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-06-06 22:22

D drevet plejer ikke at blive slettet, men jeg ville kopiere det til CD eller USB stick også, for en sikkerheds skyld.

Lavede du den backup af mail jeg linkede til ?

Kommentar
Fra : Tine21

Dato : 25-06-06 22:44

ja jeg lavede backup som beskrevet af mails, adresser og konti. For søren da, alt det der ligger på D drevet kan jo ikke kopieres ned på en skive.. mon ikke det går uden en back-up af backuppen? Men hvis jeg har en back-up af alting, hvad bliver så anderledes? Jeg kunne så godt tænke mig at starte helt forfra, bare med enkelte vigtige ting gemt.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-06-06 22:47

Der sker næppe noget med D drevet, men tjek det lige i manualen til maskinen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 09:51

Jeg hjalp ganske vist en af naboerne med at lave denne genoprettelses DVD men vi har ikke prøvet at bruge den endnu.
Men hvis der oprindelig var et D:drev hvor dine filer og dokumenter ligger - så vil jeg tro at genoprettelsen "skåner" dit D: drev.
Men det vil den sansynligvis fortælle når du bruger den CD/DVD
Du skal IKKE selv begynde at formatere noget som helst........det gør den CD/DVD automatisk.

Godkendelse af svar
Fra : Tine21

Dato : 28-06-06 11:54

Tak for svaret stl_s.

Kommentar
Fra : Tine21

Dato : 28-06-06 11:56

Jeg takker for jeres svar! Jeg er alligevel en kylling og tør ikke gøre noget, før en ven kan komme og hjælpe, men nu har jeg da back-up af mails mm.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 28-06-06 14:17

Det lyder fornuftigt, at du vil have rutineret ved din side inden du starter. Tak for point.