/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lisbeth Laursdatter i Læsten
Fra : Vihan
Vist : 713 gange
200 point
Dato : 22-06-06 09:38

Jeg søger oplysninger om hvornår og hvor Lisbeth Laursdatter blev gift med Peder Jensen Møller. De er viet før 1705.
De bor i Læsten sogn Sønderlyng herred, Viborg amt.
Hun er født ca. 1680 og begr. 12 aug. 1756 i Læsten.
Han er født ca. 1675 og begravet 22 marts 1711 i Læsten.
Venlig hilsen Viggo Hansen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-06-06 13:42

Læsten sogn kirkebog ligger på denne adresse:
også for de år du søger
http://www.arkivalieronline.dk/

Men det ved du måske godt, den er for mig ulæselig.

mvh modersvilje

Kommentar
Fra : Vihan

Dato : 22-06-06 13:57

Hej modersvilje
Jo den har jeg forsøgt at nærlæse, men desværre uden held. Jeg tror de er blevet gift i et andet sogn.
Venlig hilsen Viggo Hansen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-06-06 14:28

Nu hvor du fortæller mig at DU kan læse den kirkebog
har du så også set på disse 4 børns dåb,
måske kan evt. faddere give en ledetråd!

Father: Peder Jensen Moller, Mother: Lisbeth Laursdatter

1. Laurs Sorensen Moller
Gender: <Male> Christening: 14 AUG 1714 Of Lasten, , Viborg, Denmark

2. Peder Pedersen Moller
Gender: <Male> Christening: 22 MAR 1711 Of Lasten, , Viborg, Denmark

3. Maren Sorensen Moller
Gender: <Female> Christening: 26 DEC 1718 Of Lasten, , Viborg, Denmark

4. Jens Pedersen Moller
Gender: <Male> Christening: 13 APR 1705 Of Lasten, , Viborg, Denmark

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Vihan

Dato : 22-06-06 14:44

Ja ja jeg sagde forsøgt at nærlæse, men jeg har da fundet disse 4 fødsler/dåb, og en mere endda, men har ikke rigtigt held med mig.
Venlig hilsen Viggo

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-06-06 19:03

Bemærk de to ældste børn ovenfor hedder rigtigt Pedersen Møller,
men de to yngste Sørensen Møller...

Fordi... her gifter Lisbeth sig igen efter Peders død, måske men en bror?
"
Søren Sørensen Møller
Født 1687, død 1723 i Læsten.
Gift 1711 i Læsten med Lisbeth Laursdatter.
"
Fundet her: Svend
http://home7.inet.tele.dk/otkjaer/laesten.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-06-06 20:16

Var jeg dig ville jeg ikke forske mere i denne hekse? familie:
"
I 1616 blev Peder Sørensen Gjedsted i Læsten syd for Viborg brændt på bålet som heks efter naboernes sladderagtige kampagne imod ham og hans kone Dorette igennem flere år. Det begyndte i 1610, fortalte Rasmus Jensen i retten, da Dorette hidsede sin hund efter hans gæs, fordi de gik i hendes og mandens nytilsåede bygmark. Hun var i sin gode ret, men Rasmus Jensen sagde til hende, at hun i stedet burde have taget gæssene i hus, så skulle han have betalt den skade, de havde gjort. "Da gik hun hjem og svarede ham intet. Og siden derefter blev han forkommet på sit helbred".
"
Hilsen Svend, Ikke helt sikker på om Peder var farfar til din Peder;
og så troede jeg hekse var kvinder...

Kommentar
Fra : Vihan

Dato : 23-06-06 09:54

Hej Svend
Jeg troede ikke du havde tid til at sidde og hjælpe os stakkels slægtsforskere, skal du ikke være på golfbanen.
Jeg kende godt Lisbeth Laursdatter øvrige ægteskaber hun har tre ialt. Jeg kender også hendes børn med de forskellige mænd, jeg mangler "kun" hvor hun er født og viet.
Angående din heksehistorie vil jeg gerne vide hvor du har fundet den, selv om det ikke er min fam. er den da sjov.
Mange hilsner fætter Viggo

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-06 17:57

Jo fætter Viggo.
Jeg kan ikke huske hvad jeg søgte på? Nok i Google?? Men på hvad???

Men søgning på +Læsten +heks giver linket igen:
http://www.sydfyn-info.dk/historie/Landbrug/landsby.htm

Svend, der stadig arbejder 4 dage om ugen og ikke har fysik til golf hver dag

Annuller spørgsmålet
Fra : Vihan

Dato : 24-01-07 13:13

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål