/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
formater
Fra : johnl
Vist : 422 gange
100 point
Dato : 16-12-02 07:40

Er der nogen som kan fortælle mig hvordan man formater xp pro. Hver gang jeg putter cd i vil den kun reparerer eller geninstallere jeg er træt af det da den kører meget langsom så jeg vil gerne have windows 98 ind igen

mvh John

Kommentar
Fra : thomas356

Dato : 16-12-02 07:50

put en windows 98 diskette i og start der fra i dos og så kan du formatere den

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 16-12-02 08:02

Hej Johnl,

Du kan bruge opstartdisketten el cd'en til win '98 eller en MsDos diskette. Det du gør er at du bruger fdisk. Hermed fjerner du den partitie der er i brug, der efter laver du en ny.
Problemet er nemlig at du kan ikke formatere en NFTS station med win '98. Der for skal partitionen fjernes.....

Mvh,

Henning

Kommentar
Fra : thomas356

Dato : 16-12-02 08:40

man kan da godt køre xp på en fat 32 det gør jeg da har ikke hørt noget godt om nfts

Kommentar
Fra : johnl

Dato : 16-12-02 08:45

Hvordan ændrer man så til fat 32 hvis det er beder

mvh john

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 16-12-02 09:23

Det jeg skrev, var ment til at forandre fra NFTS til Fat 32. Windows XP foretrækker NFTS og hvis du vil køre Win '98 er du nød til at forandre til Fat 32.
En gang til, hvis du kører XP (NFTS) og vil forandre til Win ’98 (Fat32) er du nød til at forandre partitien. Det kan du kun gøre ved at bruge fdisk, står på en dos- el opstart diskette win ’98. Læs instruktionerne godt før du forandre noget.

Mvh,
Henning *<

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 16-12-02 09:30

Thomas,

Du har ret, man kan godt køre XP på Fat 32. NTFS bliwer brugt til NT, Windows 2000 og Windows XP. Den kører hurtigere på NTFS.....

Mvh,

Henning *<

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-02 13:12

Hej johnl

du er så vidt rigtigt på vej........
når du kommer til punktet geninstallere vælger du dette punkt
ved næste skærmbilled bliver du sprurgt hvor du vil indstallere,
såfremt du kun har een partition (c:\) vælger du at slette denne.....
du kommer så tilbage til hvor win xp skal indstalleres og her står
" upartitionneret diskpalds (c:\) du vælger bare dette punkt, xp opretter så
de(n) partitioner som du har valgt, og foretager så formatering herefter, og
indstallation af xp.

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 16-12-02 13:50

Hej

du skal bruge en bootdisk fra win 98 og så skal du skrive:

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

Nu genstarter du compuerten... med bootdisk ... opret en partition i "a:\fdisk"
NU KAN DU FORMATERE!!!

Venlig hilsen
/Caine

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-12-02 14:14

>>caine, før man kan bruge denne kommando du først:

ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på
"Windows XP Custom Install Disk"
sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

hvis du vil formatere skal du gøre følgende:
genstart så computeren med din win9x/2k/xp bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c:
nu skal du kunne finde alle dine gb. og indstallere win x.

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 17-12-02 06:55

gm
Læste et sted om følgende fremgangsmåde:
start opp med xp cd´en
tast R under oppstart - genoprettelseskonsol skulle da komme frem.
Vælg installation
ved C:\windows prompten skriver du format c:
Ovennenvte garanteres ikke da jeg ikke har forsøgt dettte selv.
mvh
N.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 10:40

"johnl" <johnl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:RyeL9.1503$Hl6.108027@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen som kan fortælle mig hvordan man formater xp pro. Hver gang
> jeg putter cd i vil den kun reparerer eller geninstallere jeg er træt af
> det da den kører meget langsom så jeg vil gerne have windows 98 ind igen
>
----------------------------------------------------------------------------

prøv med en win 98 bootdiskette
start op på den og skriv format c:
det skulle kunne gøre det
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 10:46

h.r wrote:
> "johnl" <johnl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:RyeL9.1503$Hl6.108027@news010.worldonline.dk...
>> Er der nogen som kan fortælle mig hvordan man formater xp pro. Hver
>> gang jeg putter cd i vil den kun reparerer eller geninstallere jeg
>> er træt af det da den kører meget langsom så jeg vil gerne have
>> windows 98 ind igen
>>
> ----------------------------------------------------------------------------
> ------------
>
> prøv med en win 98 bootdiskette
> start op på den og skriv format c:
> det skulle kunne gøre det

Det dur vist ikke hvis det er en NFTS partion, så mener jeg der
skal bruges Fdisk.
--
Med venlig hilsen
Pico

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 14:47

> >
> > prøv med en win 98 bootdiskette
> > start op på den og skriv format c:
> > det skulle kunne gøre det
>
> Det dur vist ikke hvis det er en NFTS partion, så mener jeg der
> skal bruges Fdisk.
> --
> Med venlig hilsen
> Pico
> ------------------------------------------------------------

det tror jeg at du har ret i

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 17:21

"johnl" <johnl.news@kandu.dk> wrote in message news:<RyeL9.1503$Hl6.108027@news010.worldonline.dk>...
> Er der nogen som kan fortælle mig hvordan man formater xp pro. Hver gang
> jeg putter cd i vil den kun reparerer eller geninstallere jeg er træt af
> det da den kører meget langsom så jeg vil gerne have windows 98 ind igen
>
> mvh John
Bootdisketten til W98- formater fra den.
Hilsen: Leo

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-12-02 10:56

HEJ DER ER MANGE MÅDER AT FORMATERE PÅ HER ER EN ANDEN MULIGHED MED KUN XP CD EN :
Fjernelse af NTFS
Hvis du vil fjerne filsystemet NTFS, skal du omformatere harddisken til at bruge filsystemet FAT eller FAT32.

Du kan gøre dette ved hjælp af startdiskene til Windows XP eller, hvis computeren understøtter en start-cd-rom, ved hjælp af værktøjet Genoprettelseskonsol på cd-rom'en med Windows XP. Når du omformaterer eller ompartitionerer en disk, slettes alle data på disken. Du skal derfor sørge for at sikkerhedskopiere dine data, før du omformaterer disken.

Hvis du vil bruge Genoprettelseskonsol til at omformatere et drev, skal du følge disse trin:
Start computeren ved hjælp af cd-rom'en eller startdiskene til Windows XP.
Tryk på F10, når skærmbilledet Velkommen til installationsprogrammet vises.
Angiv den ønskede installation i Genoprettelseskonsol, og log på med din administratoradgangskode.
Skriv map, og tryk på ENTER.
Noter, hvilket drev du vil omformatere. Drevbogstaverne kan være anderledes i Genoprettelseskonsol end i Windows XP.
Skriv format x: /fs:fat32 hvor x er bogstavet for det drev, du vil formatere, og FAT32 er det filsystem, du vil bruge. Tryk derefter på ENTER.
Skriv y, og tryk derefter på ENTER for at bekræfte valget. Når formateringsprocessen er færdig, skal du skrive exit og derefter trykke på ENTER for at genstarte computeren.

DU KAN DEREFTER PÅ NORMAL VIS INDSTALLERE WIN98
HAR DU EVT SPØRSMÅL TIL DENNE FREMGANGMÅDE SKRIV....