/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Min computer er gået i sort
Fra : ram
Vist : 963 gange
160 point
Dato : 15-12-02 17:21

Jeg ville gerne formatere min harddisk, men kunne ikke komme til at gøre det. Jeg kom ind i noget hvor jeg kunne administre mine diske. Jeg slettede og installerede mit C drev. Der stod at jeg skulle formatere min cpu efter at jeg havde kørt processen men jeg kunne stadig ikke formatere. Min cpu gik bare i sort efter når den skulle til at lede efter et operativsystem. Jeg gik ud og kigge i min BIOS jeg pillede ved et eller andet, hvad kan jeg ikke huske. Når jeg nu prøver at starte min cpu kommer der intet frem på skærmen den er bare sort. Mit spørgsmål er så hvad har jeg gjort og hvad kan jeg gøre for at få min maskine til at virke igen?

Med håb på at der en derude der kan hjælpe mig...

-David Ramskov

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 15-12-02 17:27

Kan den slet ikke starte (tæller den Ram og alt det der når du starter den)???
Har du kun en HD, eller har du 2???
Har du prøvet med en start diskette(evt win98)
Kender du prgrammet fdisk???

vh. dr_scooter

Kommentar
Fra : ram

Dato : 15-12-02 17:31

Nej, den laver intet, den går i sort med det samme.
1 HD
Har prøvet med startdiskette
Det var med Fdisk jeg lavede det nummer med min Harddisk...

Kommentar
Fra : thomas356

Dato : 15-12-02 19:09

jeg har helt undt af dig for det koster en hære gård at rette op på det igen, har selv været i biosen og det gik ikke godt noget af det samme som dig, men man skal jo lære af sine fejl. held og lykke med det men du kan ligeså godt sende den ind med det samme det havde jeg gjort

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 15-12-02 19:11

Hej David,

Det lyder helt mærkeligt at din skærm kun er sort, der plejer altid at komme en eller anden form for fejlmeddelelse.
Et eller andet hvor jeg kunne administrere..... Det lyder som om du brugte winNT, 2000, XP eller er det fdisk du mener ?, og når du pludselig snakker om at formattere din cpu mener du vel harddisk ?
Du må skrive hvilket OS du bruger og hvilken maskine og diske der er i den. En harddisk er en disk inde i putteren, en cpu er selve processoren, en chip på størrelse med en tændstiksæske, det bruges af nogle dog ogsom selve kassen det hele er i, og det er der også nogle der kalder harddisken. så det er nødvendigt at kalde tingene det rigtige hvis det ikke skal blive helt forvirret.
Umiddelbart må du prøve at komme ind i din bios igen og så loade-indlæse nogle defaultværdier - det plejer at være en mulighed et eller andet sted, det plejer ikke at være svært at finde og så kan du komme videre med at oprette en eller flere partitioner på disken med fdisk og derefter formattere.
Hvis det her ikke passer på hvad du ser må du beskrive det trin for trin, så kan vi måske komme videre.

Mvh. Søren

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 15-12-02 19:30

kan man formattere en cpu......det lyder ellers skægt....

Kommentar
Fra : ram

Dato : 15-12-02 20:32

Jeg brugte/bruger XP Pro. Jeg var inde i fdisk og efter at jeg havde været i bios gir den i sort. Det er som om der ikke går nogen meddelelser til de forskellige porte. Der lyser ingen lamper på mit tastatur og min skærm går ikke fra den gule (standby) farve til den grønne. Maskinen er en Zitech Glod, Pentium III, Harddisken er en IBM deskstar 22GXP. Jeg vil meget gerne ind i biosen men aner ikke hvordan jeg skal bære mig ad.

Accepteret svar
Fra : ferling

Modtaget 160 point
Dato : 15-12-02 21:06

Hej igen,

Den var hård. Det har jeg aldrig været ude for og jeg har sat rigtig mange maskiner som arbejde. Der plejer altid at komme et skærmbillede hvor man kan trykke f.eks. DEL for at komme ind i bios. Det er muligt at du har sat videoindstillingen, ja nu kan jeg ikke lige huske hvad det nøjagtig hedder og gider ikke reboote for at se efter, men der er en indstilling hvor man næsten altid har indstillingen VGA. Så starter maskinen op i standard-VGA-mode som alle nutidige skærme kan vise. Nogle kan også indstilles til Hercules (en gammel videomode) tekst og flere andre muligheder. Hvis du har valgt noget din skærm ikke kan vise er det måske her det ligger, men når dit tastatur heller ikke er i live har du måske også fået det 'slået fra'.
Det eneste jeg kan komme i tanke om du kan gøre nu, udover at indlevere til rep. som foreslået, er at finde det lille batteri på bundkortet som vedligeholder oplysningerne til bios i en lille cmos-kreds. Dette batteri piller du så ud af fatningen, idet du lægger mærke til hvordan det vender. Du lader bios'en/cmos'en undvære backupstrøm nogle minutter og så skulle den have glemt hvad du har gjort og skulle så indlæse de defaultværdier jeg snakkede om, når den igen får strøm. Det plejer at betyde at den forventer en std.VGA skærm og at der er et tastatur tilsluttet. Det er så muligt at du skal have den til at autodetekte harddiske igen og måske fortælle den at der er et ide-cdrom-drev tilsluttet. Der kan være flere ting du eller forhandleren har indstillet, som keyboard delay og repeat-rate, boot-rækkefølge osv. Det ville være bedst hvis du kender én der lige kan hjælpe dig med dét hvis du er på herrens mark.
Håber du er lidt klogere nu.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 15-12-02 22:44

Hvis du skal prøve det med dit batteri, skal det være taget ud, i op til 30min., nogle gange mere.
(forskelligt fra bundkort til bundkort)

Jeg har faktisk prøvet at min computer opførte sig på samme måde, der var det desværre harddisken der var brændt sammen:( Håber ikke at dette er tilfældet for dig, men for at udelukke dette burde du måske prøve at låne en af dine venners HD, og prøve og se om den i det mindste gider at starte op... du skal ikke lade den loade windows, da den højest sandsynligt ikke kan lide det... men bare se om der kommer noget frem på skærmen, og sluk så med det samme. hvis der kommer noget frem på skærmen, så må desværre ud og købe en ny HD....

Held og lykke, mvh. dr_scooter

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 15-12-02 22:45

Køre blæserne (Processor og strømforsyning)

Kommentar
Fra : ram

Dato : 16-12-02 21:04

Der var svaret, tak for det Søren, nu virker det igen.

Kommentar
Fra : ram

Dato : 16-12-02 21:04

Der var svaret, tak for det Søren, nu virker det igen.

Godkendelse af svar
Fra : ram

Dato : 16-12-02 21:06

Mange tak for svaret Søren.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 20:41

Prøv lige at resette BIOS...

Mvh,
NWN

--
-=- [Windows 3.11 US] -=-
-=- [ATI 2Mb + Voodoo2 4Mb] -=-
-=- [Intel 486SX-25Mhz] -=-
-=- [12Mb EDO::120Mb SEAGATE] -=-

"ram" <ram.news@kandu.dk> wrote in message
news:jZ1L9.516$Hl6.15310@news010.worldonline.dk...
> Jeg ville gerne formatere min harddisk, men kunne ikke komme til at gøre
> det. Jeg kom ind i noget hvor jeg kunne administre mine diske. Jeg
> slettede og installerede mit C drev. Der stod at jeg skulle formatere
> min cpu efter at jeg havde kørt processen men jeg kunne stadig ikke
> formatere. Min cpu gik bare i sort efter når den skulle til at lede
> efter et operativsystem. Jeg gik ud og kigge i min BIOS jeg pillede ved
> et eller andet, hvad kan jeg ikke huske. Når jeg nu prøver at starte min
> cpu kommer der intet frem på skærmen den er bare sort. Mit spørgsmål er
> så hvad har jeg gjort og hvad kan jeg gøre for at få min maskine til at
> virke igen?
>
> Med håb på at der en derude der kan hjælpe mig...
>
> -David Ramskov
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 21:45

On Sun, 15 Dec 2002 16:18:33 GMT, "ram" <ram.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg ville gerne formatere min harddisk, men kunne ikke komme til at gøre
>det. Jeg kom ind i noget hvor jeg kunne administre mine diske. Jeg

Du blander vist rundt på en hel masse ting... Boot op på din
Windows-cd, og følg wizarden derfra, det er det nemmeste!

Henning
hsb(at)image.dk